Autor jest przywódcą RKPI http://www.wpiraq.org/ Robotniczo-Komunistycznej Partii Iraku i opisuje różnice z Iracką Partią Komunistyczną. Jak wielokrotnie powtarzaliśmy, potrafimy pochwalić osoby, z którymi się w wielu kwestiach nie zgadzamy - i uważamy, że Paweł Sz. wykonał dobrą robotę.
Rebwar Ahmad
Czym się różnimy?
Wraz ze wzrostem aktywności Robotniczo-komunistycznej Partii
Iraku w centrum i na południu kraju, wyłanianie się partii jako wpływowej i
radykalnie marksistowskiej siły na irackiej scenie politycznej i naszej
możliwości przyciągania na swoją stronę szerokich rzecz mas irackich, powstaje
pytanie: jakie są różnice między Robotniczo-komunistyczną Partią Iraku a Iracka
Partią Komunistyczną? Przed odpowiedzią na to pytanie, muszę zaznaczyć że obie
partie różnią się znacznie. Jednak w artykule zajmę się tylko wybranymi
kwestiami politycznymi, historycznymi, a także praktyczną rolą obu partii.
Najważniejsza różnica miedzy obiema partiami jest taka , że należą do dwóch
odrębnych ruchów. Iracka Partia Komunistyczna (IPK) jest partią
reformistyczno–nacjonalistyczną. IPK, jak inne partie nacjonalistyczne opowiada
się wyzwoleniem narodowym. Jej hasłem jest „wolny naród, ludzie szczęśliwi”, co
ma oznaczać rozwój narodowego przemysłu i gospodarki, dające podstawy do rozwoju
państwowego kapitalizmu, jako politycznej alternatywy. Zgodnie z punktem
widzenia IPK, ludzie którzy wybierają między represyjną klasą kapitalistów, a
represjonowaną klasą robotniczą, będą żyli szczęśliwie jako wyzwolony naród wraz
z rozwojem gospodarki kapitalistycznej. IPK została założona we wczesnych latach
30-tych zeszłego stulecia, aby promować ten burżuazyjny model komunizmu, który
ukonstytuował się w Związku Radzieckim po upadku Rewolucji Październikowej pod
koniec lat 20-tych. Innymi słowy Iracka Partia Komunistyczna jest jedną z partii
burżuazyjnego nurtu komunistycznego, i jej celem było osiągnięcie burżuazyjnych
celów wykorzystując do tego prestiż marksizmu.
Natomiast Robotniczo-komunistyczna Partia Iraku jest częścią światowego
socjalistycznego ruchu klasy robotniczej przeciwnego systemowi
kapitalistycznemu. Ruch ów walczy o świat wolny od opresji, wyzysku klasowego,
biedy i trudności życiowych, które towarzyszą kapitalizmowi. Jest to jedno z
pryncypiów RKPI. Partia została założona 21 lipca 1993 roku przez grupę ludzi
bazujących na naukach Marksa. Jest to marksistowski ruch, którego teoretyczne i
polityczne podstawy określił Mansoor Hekmat jako kontynuację tradycji Komuny
Paryskiej i Rewolucji Październikowej. Zanim powstała RKPI, ruch
robotniczo-komunistyczny pojawił się pierwszy raz jako charakterystyczny ruch
społeczny w irackim Kurdystanie na bazie ruchu rad w marcu 1991 roku. Od tego
czasu do powstania partii ruch robotniczno-komunistyczny był reprezentowany
przez kilka politycznych grup i organizacji, które prowadziły walkę robotników i
innych uciskanych w kapitalizmie. Mansoor Hekmat, przywódca ruchu
robotniczo-komunistycznego, który analizował współczesny świat z pozycji
marksizmu, nakreślił program robotniczej rewolucji i zasady organizowania
społeczeństwa socjalistycznego, kładł nacisk aby używać nazwy Robotniczy
Komunizm, w taki sam sposób w jaki Marks używał słowa komunizm w celu
odróżnienia tego ruchu od wcześniejszych burżuazyjnych komunizmów.
Cle jaki RKPI sobie postawiła jest osiągalny tylko poprzez socjalistyczną
rewolucję klasy pracowniczej, obalenie systemu kapitalistycznego, zniesienie
własności prywatnej środków produkcji i pracy najemnej i budowa socjalistycznego
społeczeństwa w oparciu o wspólną własność, gdzie ludzie nie będą już podzieleni
na klasy i nie będą pracować, aby przetrwać, ale aby każdy pracował dla dobra
społecznego, tak ze każdy będzie chroniony przed niedostatkiem przez to
społeczeństwo.
Dwie różne drogi do socjalizmu i wolności.
Iracka Partia Komunistyczna podobnie jak inne
nacjonalistyczne partie, wierzy że wolność znaczy uwolnić naród od sił
okupacyjnych i , że później już ludzie będą szczęśliwi. My natomiast wiemy, że
ten punkt widzenia jest bardzo naiwny; wiele państw pozbyło się obcej dominacji
ale nadal większość jego obywateli nie ma prawa do wolności i szczęścia i są
poddawani najróżniejszym forma opresji i wyzysku. Robotniczo-komunistyczna
Partia Iraku ma inny pogląd na idee wolności. Według nas, wolność oznacza
emancypacje od panowania kapitału i od pracy najemnej, od najróżniejszej
dyskryminacji (religijnej, etnicznej, seksualnej). Taka wolność nie może być
wprowadzona bez wcześniejszego obalenia prywatnej własności środków produkcji i
pracy najemnej.
Dla Irackiej Partii Komunistycznej, tak samo jak dla innych burżuazyjnych
partii, socjalizm, nie zważając co on naprawdę znaczy, jest utopią albo czymś co
powstanie spontanicznie w czasie rozwoju społeczeństwa. Używają słowa
„socjalizm” aby stwarzać iluzję wśród klas uciskanych. Prawdziwym zmierzeniem
IPK jest tak naprawdę postępowe państwo kapitalistyczne z
demokratyczno-patriotyczną burżuazją jako nadbudową.
[…]
Dwie różne wizje reform.
Reformy jakich domaga się Iracka Partia Komunistyczna są
ograniczone i błahe. Domagają się wprowadzenia lichych popraw w standardzie
życia ludzi. Z drugiej strony RKPI walczy o rewolucje socjalistyczną a w
międzyczasie walczy o jak największe ekonomiczne, socjalne, kulturalne reformy
dla ludzi w Iraku. RKPI uważa, że jak długo będzie istniał kapitalizm, obrona
tych reform pomoże robotnikom w organizowaniu przyszłej rewolucji i w budowie
przyszłego społeczeństwa socjalistycznego.
Reformy których domagała się partia komunistyczna były zawsze bezzasadne i
dlatego nie była ona w stanie ich urzeczywistnić praktycznie przez cale swoje
istnienie i w ten sposób poniosła ona porażkę nie poprawiając w najmniejszym
stopniu życia społeczeństwa. Uważamy je za bezpodstawne, ponieważ w państwie
takim jak Irak, w jednym jak to się mówi tzw. Trzecim Świecie, nie ma miejsca na
burżuazyjne reformy. Powód jest jeden: w tym kraju zadaniem burżuazji zgodnie z
kapitalistyczną ekonomią jest stać się dyktatorską i represyjną, co zaprzecza
burżuazyjnemu reformizmowi. Stwarza to możliwość zdławienia burżuazyjnych
reform, podobne jak to się dzieje w Europie. Jedyne reformy, które mają solidne
podstawy to te, które nakłada na burżuazję lewica społeczna i ruch robotniczy.
Dlatego też, mówimy, że walka partii robotniczego komunizmu o reformy i poprawę
warunków życia ma realne podstawy, ponieważ Robotniczo-komunistyczna Partia
Iraku stara się nałożyć ich ciężar na burżuazję poprzez silny nacisk polityczny
i społeczny klasy pracowniczej.
Inne polityczne praktyki, tradycje i normy.
Iracka Partia Komunistyczna usiłuje osiągać swoje burżuazyjne
cele poprzez tworzenie różnych koalicji i aliansów. Z tego powodu, IPK nie
stroni od porozumień ze wszystkimi reakcyjnymi siłami burżuazyjnymi i wrogami
wolności. Po upadku monarchii, w czasie kiedy klasa robotnicza była dobrze
zorganizowana i posiadała duży potencjał, kiedy IPK miała duże wpływy i była
zdolna do przejęcia władzy, ona wlekła się w ogonie burżuazyjnego rządu Abdula
Karima Qasima i przez to uniemożliwiała przejęcie władzy przez robotników.
Po przewrocie partii BAAS w 1963 roku krwawy reżim wystrzelił z impetem w ruch
robotniczy i komunistyczny; zabił tysiące działaczy lewicy, włączając w to
członków IPK. Zamiast popierać robotników i lewicę przeciw reżimowi, partia
komunistyczna Iraku usprawiedliwiała je pod byle pretekstem. Później IPK
wystąpiła do szerokiego bloku politycznego z Baasistami i przestawiała ów reżim
jako siłę walcząca o socjalizm i w ten sposób przyczyniła się do stabilizacji
nowego reżimu.
Kiedy bassowski reżim zaczął niszczyć partie komunistów i zawijać na jej szyi
stryczek, IPK uciekła do Kurdystanu i tam próbowała stworzyć koalicję z
etnocentrycznymi (skłonnymi do rasizmu i nacjonalizmu) partiami przeciwko którym
występowała wcześniej, podczas przymierza z BAAS. Przez ostatnie 12 lat
wszystkie burżuazyjne siły starały się dojść do władzy przy wsparciu USA i
popierając niehumanitarną politykę. Iracka Partia Komunistyczna współpracowała
ze wszystkimi siłami etnocentrycznymi i islamskimi bandami. Wchodziła z nimi w
układy i uczestniczyła w kongresach i spotkaniach organizowanych przez
departament stanu USA z agencjami szpiegowskimi.
W Kurdystanie, IPK uczestniczyła w zbrojnych milicjach kurdyjskich partii
etnocentrycznych w celu zdobycia różnych przywilejów. Popierała ich mimo, że nie
było to w żadnym wypadku słuszne. W czasie swojego ślepego poparcia dla
reakcyjnej polityki tych partii IPK odwróciła się plecami do postulatów i żądań
i protestów rożnych ruchów społecznych, które wyłoniły się w opozycji wobec tych
partii i ich nieludzkich opresyjnych praktyk W ten sposób IPK współuczestniczyła
w powstaniu trudności, nieszczęść i zniszczeń które przyniosły ludziom w
Kurdystanie inne partie polityczne. Ponadto weszła w koalicję z reakcyjnymi i
terrorystycznymi siłami islamskimi. Aby przygotować grunt pod porozumienie, IPK
nie tylko nie sprzeciwiła się polityce i zachowaniu reakcyjnych sił
burżuazyjnych, ale również była gotowa bronić jej i wszystkich zbrodni wobec
klasy robotniczej jakie z niej płynęły.
Natomiast RKPI zawsze stała na stanowisku niezależności klasy pracowniczej i
walczyła o odseparowanie jej interesów od politycznych i organizacyjnych wpływów
sił burżuazyjnych i organizowała ją wokół komunistycznej polityki i jej
interesów klasowych. Zawsze krytykowała politykę i praktykę wszystkich sił
burżuazyjnych i pokazywała ich reakcyjny charakter i jej antyhumanistyczną
istotę poprzez kształtowanie świadomości klasowej wśród robotników. Zawsze
walczyła z tymi, którzy starali się przeszkadzać w realizacji jej polityki.
Ponadto RKPI zawsze była w konfrontacji z tymi siłami z pozycji interesów i
żądań robotniczych i poświęciła wiele ludzi na tej drodze.
Iracka Partia Komunistyczna jest organizacja oportunistyczną. Jest świecka kiedy
działa z ruchem laickim, demokratyczna kiedy działa z demokratami,
nacjonalistyczna przy nacjonalistach, a nawet islamska kiedy działa z
islamistami. Nawiązując do programu, IPK jest partią laicką, jednak na szczeblu
politycznym i praktycznym nie reprezentuje sekularyzmu w ogóle. Ukrywa te
informacje przez społeczeństwem. Wspiera reakcyjną religijną tradycję i
standardy życia i broni ich.
W ostrym kontraście z poglądami Marksa, który mówił, że religia jest opium dla
ludu, IPK deklaruje, że islam jest rewolucyjną i wolnościową religią i wybiela
represyjnych liderów ruchu islamskiego jako zwolenników egalitarnej wolności.
Używa głupich wymówek dotyczących ludzkich tabu, aby usprawiedliwiać swoje
entuzjastyczne uczestnictwo w religijnych ceremoniach.
W sprzeczności z tym, co Marks mówił, że robotnicy nie mają ojczyzny, Iracka
Partia Komunistyczna wzywa robotników poświęcania się w imię dobra ziemi
ojczystej. Gloryfikuje fałszywe przeświadczenie o sprawie narodowej i dlatego
też pcha pracowników do „rezerwowej armii” ruchu nacjonalistycznego. Wspiera
ideę klasowego solidaryzmu społecznego miedzy robotnikami a kapitalistami i z
tego powodu apeluje do robotników o kompromisy z przedstawicielami burżuazji.
Zapomina o wspólnym interesie całej światowej klasy pracowniczej i walczy
przeciw niej z pozycji nacjonalistycznych.
Z drugiej strony RKPI, bazując na naukach Karola Marksa jest partią radykalnie
lewicową (materialistyczną). Krytykuje religię i stoi zwarcie przeciw rasizmowi
i patriarchatowi. Jest partią ekstremistyczną w swym humanizmie i egalitaryzmie.
Zwalcza wszystkie formy reakcji i nierówności. Wyjaśnia masom wszystkie kwestie
dotyczące podejścia komunizmu do religii. Potępia religijną dominacje jako
instrument podstępu, który prowadzi do utraty wolności i równości w
społeczeństwie. Odrzuca podziały między ludźmi bazujące na narodowości, religii,
płci i rasie. To wszystko nie jest tylko politycznym stanowiskiem RKPI, ale
także są to dla nas organizacyjne pryncypia na których opieramy swoją codzienną
walkę.
Dwa różne pojęcia “lewicy i prawicy”
Iracka Partia Komunistyczna, która chce uchodzić za silę
lewicową i uważa ze prowadzi do komunizmu, obecnie stoi na pozycjach
zdecydowanie prawicowych. Zmieniła całkowicie swój program w latach 80-tych i
wczesnych 90-tych podczas ostatnich wielkich zmian na świecie. Jak zaznaczyłem
wcześniej partia ta była partią reformistyczno-nacjonalistyczną, która
przynależała do jednego z bloków „Zimnej Wojny”. Kiedy państwowy kapitalizm
zaczął chylić się ku upadkowi i wraz z upadkiem Związku Radzieckiego, IPK tak
jak jej „siostrzane” partie we Wschodniej Europie i w „Trzecim Świecie” również
pogrążyła się w głębokim kryzysie. Wiele z tych partii zmieniło później swoja
naturę i podążyło za falą „demokracji”. IKP zrobiła to samo, ale nieco inną
drogą. W 1991 roku związała się z polityką USA i jej planami wobec Iraku. IPK
zeszła na nikczemne pozycje w planach USA wobec Iraku i jej konflikcie z
rządząca partią BAAS. Dlatego też partia komunistyczna Iraku nie mogła dłużej
utrzymywać relacji z robotnikami, lewicą czy komunizmem, nawet kiedy ozdabiała
się w tysiące flag i transparentów z sierpami i młotami. IPK nie posiadała
lewicowej bazy i zeszła na pozycje prawicowe.
W rzeczywistości patriotyzm IPK jest w żadnym wypadku nieuzasadniony i lichy,
dlatego też jej nacjonalistyczna i patriotyczna polityka jest sprzeczna sama w
sobie i zdominowana przez hipokryzję i wymówki. Z jednej strony mamy pozycje
panarabskiego nacjonalizmu i z tego powodu wchodzi w układy z najbardziej
ekstremistycznymi partiami nacjonalistycznymi. Z drugiej strony natomiast
wspiera kurdyjski ruch nacjonalistyczny i te wchodzi w układy z nacjonalistami.
Dzieje się to w czasie, kiedy oba ruchy (arabski i kurdyjski nacjonalizm) walczą
między sobą nieprzerwanie przez ostatnie kilka dekad. Z tego powodu ta
oryginalna ochrona interesów IPK legła w gruzach przez co straciła wiele ze
swoich wpływów, które posiadała wcześniej.
Robotniczo-komunistyczna Partia Iraku reprezentuje lewicę w społeczeństwie na
wszystkich frontach. Niesie sztandar lewicy, robotników i komunizmu i stara się
stwarzać marksistowski (materialistyczny) biegun w społeczeństwie. Przewodzi
lewicy w teorii, polityce i praktyce. Vis-à-Vis, twarzą w twarz prawicy, RKPI
broni lewicy i jej wartości.
Kilka przykładów politycznej i praktycznej działalności obu partii
Poniżej zamieszczone zostało kilka przykładów praktycznych
różnic między obiema partiami. Z powodu tych fundamentalnych różnic każda z
partii zajmuje antagonistyczne stanowiska w danych kwestiach. Opisze kilka z
nich.
· IPK, wespół z innymi partiami burżuazyjnymi, była popierana w drugiej wojnie w
zatoce (pierwsza wojna USA z Irakiem) przez Stany Zjednoczone w celu
ustanowienia hegemonii na świecie pod pretekstem przywrócenia kuwejckich szejków
islamskich do władzy. Poparła wojnę, której wynikiem była masakra ludzi w Iraku
i która obnażyła arogancje USA na świecie. Z drugiej strony ruch
robotniczo-komunistyczny występował przeciw wszystkim słom biorącym udział w
wojnie i przeciw wojnie. Kiedy robotniczy komunizm walczył o obalenie reżimu
bassistowskiego, ona uważała, że wyzwolenie irackiego społeczeństwa nie może się
odbyć bez krwawej wojny ze Stanami Zjednoczonymi.
· IPK popierała od początku niehumanitarną politykę gospodarczego embarga
przeciw irackim masom, kiedy jej wynikiem było ludobójstwo i głód. Jednak
ogromny nacisk światowej opinii publicznej wobec konsekwencji ekonomicznych
sekcji, IPK zrobiła odwrót i zajęła oportunistyczne stanowisko domagając się
warunkowych uchyleń embarga. Domagała się „złagodzenia sankcji nałożonych na
irackich ludzi i zwiększenie presji na dyktaturę”. Z jednej strony liczyła, że
USA zmiękcza reżim i ewentualnie powstanie tam demokratyczny reżim, a z drugiej
strony nic szczególnego to nie znaczyło.
· Z kolei kiedy zbrodnicze konsekwencje ekonomicznego embarga stały się
oczywiste, po czym USA i jego zachodni sojusznicy byli pod ostrzałem
międzynarodowej opinii publicznej, IPK zrobiła kolejny oportunistyczny unik i
zaczęła domagać się bezwarunkowych uchyleń sankcji wobec „irackich ludzi”. Prawe
skrzydło opozycji, włączając IPK uważało, że rezolucja nr 986 uchyla sankcje
nałożone na „irackich ludzi” a zostawia nałożone na reżim. IPK głosiła, że stoi
na stanowisku poparcia mas irackich, ale w rzeczywistości stała na oszukańczym i
wymijającym stanowisku i unikała otwarcie mówić czym są w rzeczywistości sankcje
nałożone na Irak.
· My natomiast (Robotniczo-komunistyczna Partia Iraku) mówiliśmy od pierwszego
dnia, ze ta polityka jest niehumanitarna i występowalismy przeciw niej. Przez
ostanie 12 lat RKPI walczyła o mobilizację światowej opinii publicznej o
całkowite zniesienie sankcji.
· Kiedy USA przygotowywały się do trzeciej wojny w zatoce, Iracka Partia
Komunistyczna ponownie zajęła oportunistyczne stanowisko. Stała obok partii
burżuazyjnych, które poparły politykę USA i przygotowywały się do zebrania jej
owoców. W tym samym czasie IPK ogłosiła irackiej opinii publicznej, że była
przeciw wojnie. Starała się wykazać, że popierała ruch antywojenny i stała na
stanowisku przeciwnemu wojnie, jednak praktycznie nic nie zrobiła przeciw niej.
W tym samym czasie kurdyjska sekcja IPK wzięła udział w londyńskim kongresie
tzw. Irackiej opozycji. W pracach kongresu brały udział ugrupowania
etnocentryczne, islamskie, plemienne, przedstawiciele CIA, sekretariatu obrony
USA i departamentu stanu. Byli tez przedstawiciele rządu Wielkiej Brytanii. IPK
podpisała końcowy dokument kongresu wyrażające stanowisko opozycji. Jest to
wyjątkowo reakcyjne (religijne, nacjonalistyczne i patriarchalne) stanowisko, i
jest obecnie wyrazem poparcia nacjonalistów i islamistów dla wojny USA.
· Z drugiej strony RKPI od zawsze sprzeciwiała się wojennym planom USA. Jest
jedyną siłą w Iraku, która była przeciw wojnie i aktywnie działała w irackiej
klasie robotniczej. Była też efektywną siłą w ruchu antywojennym.
· Po upadku reżimu bassistowskiego, podczas brytyjskiej i amerykańskiej okupacji
Iraku, IPK jak inne partie burżuazyjne oparła okupację pod pretekstem obalenia
reżimu BAAS. Obecnie uważa, że siły USA powinny pozostać w Iraku. Uważa
polityczny reżim w Iraku jest ochrona dla amerykańskiej „demokratycznej”
administracji. IPK wsparła również plany reakcjonistów islamskich,
etnocentrycznych i plemiennych w ustanowieniu etnicznej federacji opartej o
religie i plemienność.
· RKPI opowiada się za walką z amerykańskimi i brytyjskimi i ustanowieniem
władzy ludu. Walczy o powstanie nie-religijnego, anty nacjonalistycznego
państwa, gdzie wszyscy obywatele będą równi bez względu na religię, pleć czy
rasę i jest zdolne do zapewnienia wszystkim bezpieczeństwa i wolności.
Najlepszym rządem byłby rząd socjalistycznej republiki, który zniesie wszelkie
przeszkody, które niszczą humanizm i zakończy represje i wyzysk.
Jak widać z tego co napisałem powyżej , różnice między obiema partiami są tak
ogromnie, że nie ma możliwości współpracy między nimi. Co więcej, jest duże
prawdopodobieństwo, że IPK będzie współpracować z partiami burżuazyjnymi.
Tak więc nawiązując do pytania czym się różnimy od IPK, należy zmienić treść
pytania i zadać: jaka jest różnica między partiami burżuazyjnymi, które
popierają wojska okupacyjne, rząd tymczasowy i integrację religii z państwem i
edukacją.
Konkluzje
Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że przed lewicą w Iraku
otworzyły się nowe możliwości na irackiej scenie politycznej, jest ona otwarta
na wszystkie ruchy społeczne, oczywiście na komunistów, ruch robotniczy i
lewicę. W tej nowej sytuacji IPK zajęła pozycje prawicowe przy okupantach i
islamistach. Nie ma ona żadnej lewicowej czy komunistycznej przyszłości.
Źrodło:
http://www.wpiraq.org/english/2004/differences120304.htm
Tłumaczył Paweł Sz.