Tekst pochodzi z Forum Dyskusyjnego LBC http://users.nethit.pl/forum/read/fdlbc/3034189/ . Należy pogratulować MLK utworzenia nowej sekcji i mamy nadzieje, że polscy spartakusowcy wyjdą z internetowego getta i też spróbują realnie podziałać. A co do samego tekstu, to ciekawy jest ten fragment: "Napisaliśmy oświadczenie przeciw państwowym represjom, w obronie aresztowanych anarchistów i innych uczestników protestów w Salonikach w 2003 r. Bronimy wszystkich uwięzionych w sprawie grup ELA i "17 Listopada" [dwie grupy, co wyrosły ze sprzeciwu wobec rządów junty wojskowej w Grecji w latach 1967-1974; one generalnie biorą na cel przedstawicieli państwa burżuazyjnego i imperializmu] i wzywamy do ich natychmiastowego wypuszczenia. Kiedy uciskani działają przeciw burżuazji i jej państwu, bronimy ich przeciw kapitalistycznym represjom; mimo wszystko my przeciwstawiamy się desperackiej drobnomieszczańskiej strategii indywidualnego terroryzmu, która jest przeciwieństwem zadania wniesienia w szeregi proletariatu świadomości, że jest on jedyną klasą, która ma historyczny interes i potęgę społeczną, by zniszczyć kapitalistyczny wyzysk. " . To dobrze, że spartakusowcy bronią rewolucjonistów z 17 listopada - od których mogliby się wiele nauczyć. Można powiedzieć dużo o tej organizacji - ale na pewno nie to, że jest do organizacja drobnomieszczańska. Została założona ponad 30 lat temu przez francuskiego emigranta z marca 68, który zatrudnił się w fabryce - i właśnie z robotników zbudował tą organizację. A jaką taktykę mają spartakusowcy? "2. Towarzysze z greckiej grupy zbliżyli się do polityki MLK przez walki i następujące po nich rozłamy, koncentrujące się wokół kwestii rosyjskiej.(...) 12. Jako cel musimy projektować pewną skromną robotę publiczną w interwencjach przez regularne sprzedaże do środowiska studenckiego." Jest to iście dialektyczne podejście, gdy dyskusja ze studentem o kwestii rosyjskiej jest bardziej "proletariacka" od agitowania robotników. A rozłamy są bardziej "rewolucyjne", od zbrojnej walki robotnika przeciwko swojemu wyzyskiwaczowi.
Założenie Trockistowskiej Grupy Grecji
O partię leninowską w Grecji! O Socjalistyczną Federację Bałkanów!
Przedruk z: Workers Vanguard nr 838, 10 grudnia 2004 r.
Poniższy dokument został opublikowany po grecku w listopadzie
2004 r.:
Międzynarodowa Liga Komunistyczna (Czwartomiędzynarodówkowa) jest uradowana,
ogłaszając założenie Trockistowskiej Grupy Grecji jako sekcji sympatyzującej.
Towarzysze greccy zostali pozyskani dla programu MLK w toku debaty przez pewien
okres o różnicach programowych oraz przez sprawdzenie naszego porozumienia we
wspólnej robocie.
Pierwszy kontakt z MLK nawiązał w 1995 r. Spiros, przywódca Socjalistycznej
Organizacji Robotników (SOR), która oderwała się w 1994 r. od stalinofobicznej,
pseudotrockistowskiej tendencji morenowców. W 1996 r. większość SOR założyła
Rewolucyjną Robotniczą Organizację Komunistyczną (RROK). W styczniu 1999 r.
Spiros wystąpił z RROK i zaczął korespondować z MLK, która posyłała literaturę
do RROK od 1998 r. Na przełomie maja i czerwca 1999 r. kierownictwo RROK
wydaliło elementy uznane za sympatyków MLK, kiedy nasz pryncypialny sprzeciw
wobec imperialistycznej wojny przeciw Serbii znalazł posłuch wśród niektórych
jej członków. Niektórzy z tych wówczas wykluczonych podjęli studia nad programem
MLK i w marcu 2000 r. utworzyli nieformalną grupę dyskusyjną. W styczniu 2001 r.
członkowie tego koła studiów napisali do grupy byłych członków Ligi
Komunistycznej-Potęgi Robotniczej (LK-PR), która w 1995 r. oderwała się od SOR,
i w marcu 2001 r. utworzyli grupę dyskusyjną z tymi byłymi członkami LK-PR.
Trockistowska Grupa Grecji została założona przez towarzyszy, co walczyli o
kwestię ucisku kobiet w Grecji i zerwali ze Spirosem, przede wszystkim na tle
potrzeby podniesienia praw uciskanych mniejszości w Grecji, co jest krytycznie
ważną kwestią dla organizacji leninowsko-trockistowskiej w kraju bałkańskim.
Zapis walk MLK przeciw kontr-rewolucji w Niemczech Wschodnich (NRD) miał główne
znaczenie dla zwerbowania towarzyszy z TGG. W "Porozumieniu o wspólnej robocie",
które przedrukowujemy poniżej, wyjaśniamy że przeciwstawiamy się organizacjom
takim jak Socjalistyczna Partia Robotnicza (SPR-afiliowana przy SPR
brytyjskiej), Międzynarodowa Lewica Robotnicza (MLR, członek Międzynarodowej
Organizacji Socjalistycznej) i taaffowski "Start", które wszystkie poparły
kontr-rewolucję Jelcyna w Związku Radzieckim w latach 1991-1992, a zwolennicy
tego ostatniego nawet byli obecni na barykadach Jelcyna. Przygotowując referat o
kapitalistycznej kontr-rewolucji w Związku Radzieckim i Europie Wschodniej,
jeden z towarzyszy greckich pisał w czerwcu 2000 r.:
"Przestudiowałem jeszcze raz prace Trockiego "Klasowa natura państwa
radzieckiego" i "Zdradzona rewolucja" oraz "Deklarację zasad" MLK. Potem po
naszych dyskusjach uznałem, że stanowisko MLK w kwestii Afganistanu jest zgodne
z naszą ideologią i zgadzam się z nimi na podstawie obrony biurokratycznie
zdegenerowanego państwa robotniczego przeciw groźbie burżuazyjnej
kontr-rewolucji. (...) W kwestii Chin, jak sądzę, ma zastosowanie to, co Trocki
utrzymywał w 1933 r., kiedy walczył przeciw koncepcji, że biurokracja już
zniszczyła radzieckie państwo robotnicze: trockiści sądzą, że sytuacja jest
niebezpieczna, ale nie beznadziejna i uważają za akt zdrady ogłaszanie, że walka
rewolucyjna została przegrana-przed walką i bez walki".
W listopadzie 2000 r. inny towarzysz opuścił LK-PR po stoczeniu walki w tej
organizacji o stanowisko broniące Chin jako zdeformowanego państwa robotniczego.
W kwestii narodowej
Półwysep Bałkański jest regionem z miriadą przemieszanych ludów i uciskanych
mniejszości. Rozwiązanie kwestii narodowej na Bałkanach na zasadzie równości
wymaga socjalistycznej federacji. MLK uznaje, że kwestia Macedonii jest
sprawdzianem autentyczności każdej grupy ogłaszającej się internacjonalistyczną
w Grecji. TGG broni praw narodowych mniejszości macedońskiej w Grecji aż do
utworzenia własnego państwa albo połączenia się z istniejącym państwem
macedońskim. O pełne prawa demokratyczne dla mniejszości narodowych w Grecji! O
bałkańską federację socjalistyczną!
Na tej podstawie zostaliśmy pozyskani dla programu MLK, mocno przeciwstawiając
się greckiemu szowinizmowi narodowemu, idąc za Trockim w jego dyskusji z
archio-marksistami w kwestii macedońskiej:
"Nie jest naszym zadaniem organizowanie powstań narodowych. My tylko mówimy, że
jeśli Macedończycy chcą tego, będziemy po ich stronie, że powinni mieć możliwość
decydowania, i będziemy także popierać ich decyzję. Co mnie niepokoi, to nie tak
bardzo kwestia macedońskich chłopów, lecz raczej czy nie ma śladu
szowinistycznej trucizny u greckich robotników. To jest prawdziwie
niebezpieczne. Dla nas, którzy jesteśmy za bałkańską federacją państw
radzieckich, to wszystko jedno, czy Macedonia należy do tej federacji jako
autonomiczna całość, czy jako część innego państwa. Mimo wszystko jeśli
Macedończycy są uciskani przez rząd burżuazyjni, czy czują się uciskani, musimy
ich popierać" (Lew Trocki, "Dyskusja o Grecji", wiosna 1932 r., cyt. za: "Pisma
Lwa Trockiego. Dodatek (1929-33)", wyd. Pathfinder, 1979).
Rozłam wewnątrz tej grupy w Grecji wyszedł na jaw na tle tego, że Spiros odmówił
przyznania i zwalczania ucisku narodowego wobec Arwanitów-prawosławnej,
chrześcijańskiej mniejszości albańskiego pochodzenia, która przybyła na ziemie
obecnej Grecji w średniowieczu. Arwanici byli przymusowo hellenizowani i stoją w
obliczu ukrytej dyskryminacji i kar nawet za publiczne posługiwanie się własnym
językiem.
Samo wspominanie o tym, że mniejszości narodowe istnieją w Grecji, jest nie
tylko łamaniem tabu, pociąga to za sobą ryzyko prześladowań. W 2001 r. wołoski
działacz Sotiris Bletsas był ciągany przed sąd za rozpowszechnianie ulotki,
która stwierdzała, że w Grecji jest pięć mniejszości językowych. Uniewinnienie
Bletsasa po apelacji jest uważane za znaczące postanowienie prawne, dlatego że
milcząco przyznaje, że na ziemi greckiej mówi się także po arwanicku, wołosku,
macedońsku, turecku i pomacku. My broniliśmy Bletsasa przeciw greckiemu państwu
burżuazyjnemu w naszej interwencji w czasie demonstracji na politechnice w 2001
r.
Pod rządami kapitalistycznymi rasizm antyromski [antycygański] rozprzestrzenił
się po całych Bałkanach. W Grecji 137 Romów zostało zmuszonych do opuszczenia
swoich domów, które stały w pobliżu miejsca budowy stadionu olimpijskiego.
Romowie wraz z albańskimi imigrantami coraz bardziej stają się ofiarami
brutalnej przemocy policyjnej. Jeden Albańczyk został zamordowany, a około 100
rannych po meczu piłkarskim między Grecją a Albanią na początku września, a
rasistowski motłoch atakował Albańczyków w paru miastach, w tym Atenach i
Salonikach. Albańscy imigranci w Grecji liczą około miliona ludzi. Imigranci są
nie tylko ofiarami rasistowskiego terroru, ale i integralną częścią
proletariatu, co potwierdza wagę naszego wezwania, by ruch robotniczy bronił
imigrantów i walczył o pełne prawa obywatelskie dla wszystkich imigrantów.
Obrona praw uciskanych narodowości i imigrantów jest jedynym środkiem, za pomocą
którego proletariat, składający się z różnych narodowości, może się zjednoczyć w
walce o rewolucję socjalistyczną.
Inną kluczową kwestią dla rewolucjonistów w Grecji jest zwalczanie
antytureckiego szowinizmu greckiego w odniesieniu do Cypru, jak oświadczamy w
"Porozumieniu o wspólnej robocie". Wszelka proletariacka, internacjonalistyczna
perspektywa dla Cypru musi się zaczynać od wezwania do natychmiastowego
wycofania wszystkich greckich oddziałów z Cypru, jak również armii tureckiej,
oddziałów i baz brytyjskich i kontyngentu ONZ!
Grecki Kościół Prawosławny jest głównym filarem greckiego porządku
kapitalistycznego i podsyca szowinizm narodowy, skierowany szczególnie przeciw
ludowi tureckiemu i przeciw wszystkim muzułmanom, wzmacniający więzi między
grecką klasą robotniczą a jej wyzyskiwaczami. Przykład złowrogiej,
szowinistycznej roli Kościoła dał się zauważyć w 2000 r., kiedy propozycje
ówczesnego rządu PASOK, by usunąć z dowodów osobistych wzmianki o religii,
spotkały się z reakcyjnymi demonstracjami kierowanymi przez prawosławny kler. My
jesteśmy za rozdziałem Kościoła i państwa!
O wyzwolenie kobiet przez rewolucję socjalistyczną!
Główną instytucją służącą uciskowi kobiet jest rodzina. Klasie rządzącej rodzina
służy jako pas transmisyjny przekazujący własność prywatną z pokolenia na
pokolenie, a w ogóle służy jako mechanizm wychowywania ludności w posłuszeństwie
przez narzucanie konserwatywnych wartości społecznych. Dlatego wyzwolenie kobiet
nie może zostać osiągnięte bez zniesienia systemu własności prywatnej.
Wywłaszczenie burżuazji przez rewolucję proletariacką i rozszerzenie tej
rewolucji na bardziej przodujące kraje przemysłowe, ustanawiając materialne
fundamenty dla socjalistycznego społeczeństwa materialnej obfitości, położy
podstawę pod zastąpienie rodziny.
W Grecji kobiety nie miały prawa do głosowania aż do 1956 r., a posagi zostały
jedynie formalnie zniesione w 1986 r., a w rzeczywistości wciąż istnieją.
Chociaż aborcja została zalegalizowana (z poważnymi ograniczeniami) w 1986 r.,
jest trudna do załatwienia, szczególnie dla nastolatek i biednych kobiet. My
jesteśmy za bezpłatną aborcją na żądanie!
Po kontr-rewolucji w Związku Radzieckim i Europie Wschodniej robotnice w Grecji,
jak wszędzie, stały się najbardziej narażone na ataki kapitalistów na masy
pracujące. Pracujące matki stanęły w obliczu zamykania publicznych żłobków i
przedszkoli. My walczymy o bezpłatną, wykwalifikowaną opiekę zdrowotną i o
bezpłatną, całodobową opiekę nad dzieckiem.
Społeczeństwo greckie jest ekstremalnie homofobiczne, jak okazało się ostatnio w
sprawie dziennikarza telewizji Mega Kanał, który został skazany na 100 tys. euro
grzywny za ukazanie gejowskiego pocałunku w swym programie "Zamknij oczy". W
przeciwieństwie do homofobicznej greckiej lewicy my chcemy działać jako
leninowski trybun uciskanych i bronić demokratycznych praw homoseksualistów,
włącznie z ich prawem do małżeństwa i posiadania dzieci. Wszystkie dobrowolne
formy seksualności powinny być sprawą prywatną i państwo czy Kościół nie może
się wtrącać. My apelujemy: "Państwo i Kościół-won z sypialni!"
O rewolucyjną partię robotniczą!
Komunistyczna Partia Grecji (KPG) jest masową partią reformistyczną z dużymi
wpływami, zakorzenioną w klasie robotniczej. Inaczej niż stalinofobiczni greccy
pseudotrockiści, my nie ignorujemy KPG, ale usiłujemy pozyskać jej robotniczą
bazę dla prawdziwego komunizmu Lenina i Trockiego. Jak pisaliśmy w Workers
Vanguard nr 565 (11 grudnia 1992 r.):
"KPG jest historyczną masową partią greckiej klasy robotniczej. Jej walka
partyzancka przeciw nazistowskiej okupacji w czasie wojny i w wojnie domowej,
która wybuchła w 1944 r., przyniosła jej wielki autorytet. Ten autorytet został
wykorzystany w złym celu, by zablokować wzięcie władzy przez klasę robotniczą
pod koniec wojny, kiedy partia komunistyczna, tak jak i we Francji i Włoszech,
zawarła pokój z burżuazją, rozbroiła klasę robotniczą i weszła do
ludowofrontowego rządu kapitalistycznego, by odbudować grecką kapitalistyczną
machinę państwową. Ta zdrada z 1945 r. nie przeszkodziła burżuazji, wspomaganej
i podżeganej przez imperializm brytyjski i amerykański, zwrócić się przeciw
komunistom, wznowić wojnę domową i wyrżnąć tysiące w kampanii obliczonej na
złamanie potencjału rewolucji robotniczej. (...) Porażka sił kierowanych przez
KPG w 1949 r., odpowiadająca powojennemu układowi Stalina z Churchillem, który
wydał Grecję na łup imperializmu, wymościła drogę dla serii prawicowych reżimów,
których kulminacją była niesławna dyktatura pułkowników w latach 1967-1974.
Pomimo tej historii celem KPG pozostało znalezienie drogi ponownego wejścia w
korytarze władzy kapitalistycznej".
Podczas gdy KPG jest masową reformistyczną partią robotniczą, Ogólnogrecki Ruch
Socjalistyczny (PASOK) jest formacją burżuazyjną populistyczną i taki był od
swego założenia. W przeciwieństwie do takich elementów greckiej pseudolewicy jak
cliffowcy, my odrzucamy pryncypialnie wszelkie polityczne poparcie dla tej
partii wroga klasowego.
Towarzysze greccy pracowali z towarzyszami z MLK na długo przed tym, zanim
sekcja została założona. W tej współpracy wyprodukowaliśmy szereg ulotek,
tłumacząc kluczowe artykuły-np. "Deklarację zasad i niektóre elementy programu",
"Bankructwo teorii nowej klasy", "Wyzwolenie kobiet a walka przeciw
imperialistycznemu ujarzmieniu" i inne. Napisaliśmy oświadczenie przeciw
państwowym represjom, w obronie aresztowanych anarchistów i innych uczestników
protestów w Salonikach w 2003 r. Bronimy wszystkich uwięzionych w sprawie grup
ELA i "17 Listopada" [dwie grupy, co wyrosły ze sprzeciwu wobec rządów junty
wojskowej w Grecji w latach 1967-1974; one generalnie biorą na cel
przedstawicieli państwa burżuazyjnego i imperializmu] i wzywamy do ich
natychmiastowego wypuszczenia. Kiedy uciskani działają przeciw burżuazji i jej
państwu, bronimy ich przeciw kapitalistycznym represjom; mimo wszystko my
przeciwstawiamy się desperackiej drobnomieszczańskiej strategii indywidualnego
terroryzmu, która jest przeciwieństwem zadania wniesienia w szeregi proletariatu
świadomości, że jest on jedyną klasą, która ma historyczny interes i potęgę
społeczną, by zniszczyć kapitalistyczny wyzysk.
Towarzysze z Trockistowskiej Grupy Grecji, sekcji MLK, są oddani budowie partii,
co reprezentuje interesy wieloetnicznej klasy robotniczej i broni praw
wszystkich uciskanych-kobiet, homoseksualistów, młodzieży, imigrantów i
mniejszości etnicznych. Niezbędna jest walka o polityczną niezależność
proletariatu w celu obalenia porządku kapitalistycznego przez zwycięską
rewolucję proletariacką.
Porozumienie o wspólnej robocie między towarzyszami greckimi a MLK (CM)
1. Obecna grupa w Grecji powstała z rozłamu w grupie, co prowadziła dyskusje z
MLK od 1999 r. Przyczyną tego rozłamu była trwająca miesiącami walka w kwestii
narodowej-obrony praw mniejszości narodowych w Grecji i sprzeciwu wobec
greckiego szowinizmu narodowego. Wcześniej były walki z innymi w początkowej
grupie w kwestii rosyjskiej, wagi kwestii kobiecej w Grecji, w kwestii strajku
generalnego i w kwestii partii. Aby usprawiedliwić się z zerwania z MLK na tle
tych kwestii, mniejszość tej grupy cynicznie oskarżała MLK o "centryzm" i
"szowinizm", kiedy zaczęło się bombardowanie Afganistanu w październiku 2001 r.
(Międzynarodowy Biuletyn Wewnętrzny nr 54).
2. Towarzysze z greckiej grupy zbliżyli się do polityki MLK przez walki i
następujące po nich rozłamy, koncentrujące się wokół kwestii rosyjskiej. Dwóch
członków odeszło z grupy Liga Komunistyczna/Potęga Robotnicza (eks-morenowcy) po
rozłamie na tle obrony chińskiego zdeformowanego państwa robotniczego, podczas
gdy inny towarzysz z początkowej grupy napisał dokument popierający interwencję
MLK w NRD w latach 1989-90. Inny towarzysz do obecnej grupy przyszedł z
Komunistycznej Partii Grecji. Przy wpływie, jaki partia komunistyczna ma w
greckiej klasie robotniczej, jest ona główną przeszkodą, tak że jest bardzo
ważne dla przyszłości tej grupy to, że były członek partii komunistycznej jest
jednym z tych greckich towarzyszy. Grupa jest za bezwarunkową militarną obroną
zdeformowanych państw robotniczych-Chin, Korei Północnej, Wietnamu i Kuby-i za
proletariacką rewolucją polityczną przeciw biurokracji. Zgodziliśmy się z
analizą MLK w sprawie zapaści stalinizmu w Europie Wschodniej po przestudiowaniu
"Dokumentów i dyskusji o zapaści stalinizmu" Seymoura i St. Johna w numerze
45-46 gazety Spartacist (zima 1990-1991), o którym towarzysz z MLK miał wykład.
Grupa grecka zgadza się ze stanowiskiem MLK w sprawie Afganistanu: "Niech żyje
Armia Czerwona w Afganistanie". Na początku była zgoda ze stanowiskiem MLK w
sprawie Polski, chociaż to nie zostało jeszcze przedyskutowane w obecnej grupie.
Odrzucamy stalinofobię antykomunistycznych greckich pseudotrockistów, co
odrzucają interwencję w Komunistycznej Partii Grecji-masowej proradzieckiej
partii stalinowskiej, co miała poparcie najbardziej przodujących sektorów
greckiej klasy robotniczej i młodzieży.
3. Grecja jest krajem bałkańskim, i jedynym krajem bałkańskim, na który zdobycze
rewolucji październikowej nie rozszerzyły się. A greckie państwo kapitalistyczne
jest jednym jedynym na Bałkanach, co nie uznaje żadnej mniejszości narodowej.
Grupa trockistowska w Grecji musi walczyć przeciw greckiemu szowinizmowi i
bronić praw mniejszości narodowych-które są przymusowo
hellenizowane-Macedończyków, Wołochów, Pomaków, Turków, chamskich
(muzułmańskich) Albańczyków i Arwanitów itd., włącznie z prawem do
samookreślenia, szczególnie dla mniejszości macedońskiej i albańskiej. Jest
także ważne, by bronić praw prześladowanego ludu romskiego. Towarzysze walczą
przeciw greckiej szowinistycznej truciźnie w klasie robotniczej. Rozwiązanie
miriady kwestii narodowych na Bałkanach wymaga socjalistycznej federacji
Bałkanów.
4. Grupa trockistowska musi być leninowskim "trybunem ludu". A w przypadku
Grecji, gdzie ultrareakcyjny Kościół Prawosławny ma ogromny wpływ, ucisk kobiet
jest ekstremalny. Grecka "święta trójca ojczyzny-religii-rodziny", którą promuje
państwo kapitalistyczne, jest silnie powiązana z kwestiami narodową i kobiecą.
Głównym problemem dla trockistów musi być walka o wyzwolenie kobiet przez
rewolucję socjalistyczną i sprzeciw wobec ucisku kobiet. Walczymy o pełne
demokratyczne prawa dla homoseksualistów, w przeciwieństwie do
męsko-szowinistycznego, homofobicznego greckiego społeczeństwa i greckiej
lewicy. Jesteśmy za rozdziałem Kościoła i państwa. 5. Towarzysze greccy stoją na
stanowisku pełnych praw obywatelstwa dla wszystkich imigrantów. Przeprowadzili
oni już liczne interwencje, i we wspólnej robocie z towarzyszami z MLK, i
samodzielnie, na imigranckich demonstracjach. Imigranci-albańscy, kurdyjscy,
pakistańscy, bangladescy, rosyjscy, iraccy, palestyńscy itd.-stali się kluczowym
składnikiem proletariatu w Grecji i grupa grecka musi walczyć o jedność
proletariatu przeciw wszelkiego rodzaju rasizmowi.
6. Grupa zgadza się ze stanowiskiem MLK w sprawie obecnej wojny w Iraku i wojny
w Afganistanie w 2001 r. Grupa grecka walczyła pod hasłami: Brońmy Iraku przeciw
imperialistycznemu atakowi Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników! Precz z
kolonialną okupacją Iraku! Wszystkie amerykańskie i sprzymierzone oddziały-won z
Bliskiego Wschodu! Apelowaliśmy o walkę klasową przeciw kapitalistycznym władcom
w kraju, w przeciwieństwie do greckiej lewicy-która zajęła prawdziwie
parafiańskie stanowisko: "żadnego greckiego udziału w wojnie irackiej"-i także
przeciwko pacyfizmowi ruchu antywojennego pod hasłem "stop wojnie". Popieraliśmy
blokadę amerykańskiej bazy Souda i interweniowaliśmy na strajkach robotniczych
przeciw wojnie. Apelowaliśmy: Oddziały greckie-won z Cypru!
7. Kluczową kwestią, w obliczu której stoją trockiści w Grecji, jest kwestia
Cypru i naszego internacjonalistycznego, w duchu walki klasowej sprzeciwu wobec
antytureckiego szowinizmu greckiej burżuazji. Wzywamy do natychmiastowego
wycofania wszystkich greckich oddziałów z tej wyspy. Domagamy się także
wycofania armii tureckiej, kontyngentu ONZ oraz brytyjskich oddziałów i baz.
Nasza walka ma na celu proletariackie rozwiązanie kwestii narodowej, które
koniecznie wymaga rewolucyjnego obalenia nacjonalistycznych burżuazji w Nikozji/Lefkosie,
Atenach i Ankarze.
8. Grupa zgadza się z analizą i tezami MLK w sprawie pablizmu. Chcemy walczyć o
wykucie greckiej sekcji MLK. Wnosiliśmy comiesięczne składki od maja 2002 r.
Akceptujemy dyscyplinę demokratyczno-centralistycznej międzynarodówki.
Międzynarodówka, według Lenina i Trockiego, jest niezbędnym instrumentem dla
walki przeciw kapitalizmowi, o nowe rewolucje październikowe i dla ochrony
sekcji narodowych od obcych nacisków klasowych. Walczymy przeciw pretendującym
do miana trockistów taaffowcom, SWP itd., co są przeszkodą dla odbudowy partii
trockistowskiej. Chcemy budować tę partię przez rozłamy i fuzje, włącznie z tymi
w środowisku młodzieżowym partii komunistycznej i anarchistycznym.
9. Inaczej niż stalinowska partia komunistyczna, która jest partią
reformistyczną opartą na proletariacie przemysłowym, PASOK jest
burżuazyjno-populistyczną formacją polityczną. Chociaż PASOK ma wpływ w głównych
federacjach związków zawodowych w Grecji (które są na ogół związkami rzemiosła),
jego istnienie nie zależy od ruchu robotniczego. Początki PASOK sięgają
burżuazyjnej Partii Centrum Georgiosa Papandreu-ojca Andreasa, założyciela
PASOK-której bazę społeczną odziedziczyła nowa partia. Ideologiczne filary PASOK
zostały przedstawione w deklaracji założycielskiej z 3 września [1974 r.], która
łączyła jastrzębi grecki nacjonalizm w kwestii Cypru z charakterystycznymi
populistycznymi pretensjami do reprezentowania całego "wydziedziczonego"
greckiego ludu, który jak określono obejmuje chłopów, drobnych kapitalistów,
menedżerów itd. Co więcej, deklaracja z 3 września, pachnąca liberalizmem z
pewną marksistowską frazeologią, jest jednym z bardziej lewicowych wyrazów
polityki PASOK. Ta "lewicowa" twarz została mimo wszystko wyrzucona za burtę w
parę lat po założeniu partii i wszyscy rzekomi "lewicowcy" zostali wkrótce
wyrzuceni z partii. W przeciwieństwie do elementów greckiej lewicy takich jak
cliffowcy my odrzucamy pryncypialnie wszelkie polityczne poparcie-włącznie z
poparciem wyborczym-dla tej partii wroga klasowego.
10. Ważnym zadaniem jest czytanie Workers Vanguard i innej propagandy MLK i
kontynuowanie czytania marksistowskich klasyków dla rozwoju kadry. Powinniśmy
studiować długą i skomplikowaną historię greckiego ruchu trockistowskiego i
uczyć się z niej (np. greckich archiomarksistów i greckiej gazety Komunistycznej
Ligi Ameryki) oraz udostępnić ją dla reszty MLK. Jako trockiści w Grecji musimy
studiować kwestie narodową, wojny domowej, Cypru, jak również jako ruch ruchu
trockistowski i jego odłam w czasie II wojny światowej na tle okupacji
nazistowskiej. Towarzysze potrzebują przestudiowania oświadczenia MLK o
imperialistycznym bombardowaniu Serbii i bałkańskiej rzezi, oraz, z pomocą MLK,
o mniejszościach narodowych w Grecji jako części Bałkanów.
11. W celu przystosowania się do tej wspólnej roboty niezbędna jest nauka języka
angielskiego. Niezbędna jest także dla towarzyszy z MLK nauka greckiego.
12. Jako cel musimy projektować pewną skromną robotę publiczną w interwencjach
przez regularne sprzedaże do środowiska studenckiego. Na opozycyjnych wiecach i
na demonstracjach już uczestniczyliśmy we wspólnej robocie z MLK w Grecji i w
Londynie.
13. Gdyby było możliwe dla jakiegoś towarzysza przenieść się do Grecji, byłoby
to pomocne dla grupy greckiej w uzyskaniu częstszych wizyt dłużej trwających.
Tak szybko, jak to będzie możliwe, potrzebujemy żeby jakiś towarzysz się
przeniósł, by pomóc w budowie sekcji i organizowaniu naszej roboty politycznej.
14. Z niecierpliwością oczekujemy produkowania propagandy odnoszącej się do
walki klasowej w greckim społeczeństwie, w celu interweniowania i naświetlania
programu MLK.