Kontynuować dyskusję, kontynuować badania
Artykuł Ewy Balcerek i Włodka Bratkowskiego pt. "Radykalne
zakwestionowanie tradycji i przyzwyczajeń" stawia ważne kwestie teoretyczne,
mające również ważkie praktyczne, w tym polityczne znaczenie. Chodzi tu przede
wszystkim o pytanie dotyczące kategorii pojęciowych służących do ujmowania
struktury społeczeństwa, czy też dokładniej - zróżnicowania społecznego. W tych
ramach autorów zajmuje szczególnie zagadnienie znaczenia oraz swoistości
definicji pojęcia klasy robotniczej, to ostatnie w związku z zamachami na tę
odrębność ze strony pewnych autorów kwestionujących lub zmieniających radykalnie
sens tego pojęcia ze względu na jego rzekomą anachroniczność. Próby te mają już
za sobą długą historię, jednak nie czyni to ich ani na jotę bardziej
przekonującymi. Z punktu widzenia teorii klas, tak jak ja ją rozumiem - tzn.
jako opartą na stosunkach ekonomiczno-socjologicznie pojmowanej własności, nie
można mylić ze sobą zaliczając do jednej klasy bezpośrednich producentów
przemysłowych i pracowników takich dziedzin społecznego podziału pracy, jak
handel, transport, usługi czy finanse. I to niezależnie od tego, jak szlachetne
intencje nie przyświecałyby pochylaniu się nad proletariackim (czyli dla
zwolenników takiego ujęcia zapewne z tej racji ciężkim) losem personelu
"Biedronek" itp.
Kardynalną słabością tego rodzaju koncepcji zacierających różnice między
poszczególnymi klasami pracowniczymi jest nieuwzględnianie podstawowego
wyznacznika owych różnic, jaki stanowi własność siły roboczej. Nie będę tu
powtarzał - przedstawionego gdzie indziej - katalogu różnic we własności siły
roboczej między klasami pracowników. Wystarczy wspomnieć o socjologicznie
niezwykle istotnej cesze uspołecznienia (horyzontalnego, tj. związanego z
kooperacją) siły roboczej przysługującej, np. górnikowi na przodku czy
robotnikowi przy taśmie montażowej, w porównaniu z bardziej zindywidualizowaną
siłą roboczą, powiedzmy, montera telekomunikacji czy tzw. przedstawiciela
handlowego. Katalog ten ulegnie zresztą w najbliższym czasie zapewne
rozszerzeniu w związku z podjętym przeze mnie programem badawczym obejmującym
empiryczne badania właśnie stosunków własności siły roboczej w wybranych
przedsiębiorstwach. Projekt ma - bez fałszywej skromności - nowatorski
charakter, góruje też znacznie - w mojej opinii - nad dającymi się
zakwalifikować jako startujące w podobnej konkurencji koncepcje Erika Olina
Wrighta czy Pierre Bourdieu, nie mówiąc już o raczej ateoretycznych lub opartych
na nader wątłych przesłankach teoretycznych pojęciach "zasobów ludzkich" lub
"kapitału ludzkiego". Przyjęta w badaniach teoria, wywodząca się - choć i
znacznie je rozwijająca - z marksowskiego ujęcia pracownika najemnego jako
właściciela własnej siły roboczej (zawdzięczająca wiele interpretacji
materialistyczno-historycznej teorii własności i klas danej przez St.
Kozyr-Kowalskiego, a także ideom Maxa Webera oraz Talcotta Parsonsa) pozwala nie
tylko na znacznie bardziej rygorystyczne, ale i eleganckie (w znaczeniu jakie
nadają temu terminowi, m.in. matematycy) ujęcie stosunków badanych dotąd pod
dość bezładnymi hasłami już to stosunków pracy, już to stosunków przemysłowych i
in.
Teoria ta nie tylko pozwala bowiem na praktyczne pozbycie się tych ostatnich
pojęć, ale nawet na wyeliminowanie takich często w praktyce skażonych wpływami
potocznego i ideologicznego myślenia pojęć, jak władza (w mojej teorii
ukrywająca się pod kategorią wertykalnego uspołecznienia siły roboczej).
Poniżej, korzystając z okazji, zamieszczam zarys roboczej wersji założeń
wspomnianych badań, zapraszając chętnych do udziału - po przesłaniu zgłoszenia
na adres:saratittenbrun@poczta.onet.pl uczestnicy otrzymają zawiadomienie o
terminie kolejnego seminarium (odbywają się one w Poznaniu, w Instytucie
Socjologii na ul. Szamarzewskiego 89).
STOSUNKI WŁASNOŚCI SIŁY ROBOCZEJ
Celem badania jest identyfikacja rodzajów własności siły roboczej występujących
w badanym przedsiębiorstwie oraz określenie związków (korelacyjnych i
przyczynowo-skutkowych) pomiędzy nimi.
Zadanie badawcze nr 1 (z1): Opis typów umów o pracę: na czas nieokreślony,
określony, umowę-zlecenia, o dzieło, samozatrudnienie itp. (proporcje liczbowe,
w odniesieniu do jakich kategorii pracowników). Jakie kryteria rekrutacji są
stosowane: zasady ogólne (np. testy oparte na nauce) vs. kryteria
partykularystyczne: znajomości, nepotyzm, korupcja; rola cech przypisanych siły
roboczej: płeć, wiek itp. jako podstawa dyskryminacji negatywnej i pozytywnej.
Na tej podstawie dochodzi do wyodrębnienia UNIWERSALISTYCZNEJ i
PARTYKULARYSTYCZNEJ siły roboczej.
Hipoteza do weryfikacji (h1): Im większa rola uniwersalizmu w stosunkach najmu
(dzierżawy) siły roboczej, tym mniejszy zakres stosunków lumpenwłasności
(środków i czasu pracy oraz siły roboczej w danym przedsiębiorstwie.
(h1`): Uniwersalistyczna - w odróżnieniu od partykularystycznej - siła robocza
nie angażuje się w stosunki lumpenwłasności.
(z1`): Ustalenie, jaki jest sposób zawierania umów, bardziej indywidualny czy
zbiorowy (układy zbiorowe, rola związków zawodowych). Im większa jest rola
czynników drugiego typu, z tym większym stopniem USPOŁECZNIENIA (KOLEKTYWIZACJI)
własności siły roboczej mamy do czynienia.
(h2): Im większy zakres uspołecznienia dzierżawczego siły roboczej, tym
silniejsza własność miejsc pracy ze strony pracowników przejawiająca się, m.in.
w gwarancjach zatrudnienia, warunkach zwolnień (odprawy, outplacement) itp.
(z2): Opis rodzajów formalnej (poświadczone kwalifikacje) i realnej (praktyczne
umiejętności) siły roboczej.
(z3): Określenie zakresu własności horyzontalnie uspołecznionej (uspołecznienie
oznacza zależność od innych ludzi) siły roboczej (w procesie pracy): włączonej w
stosunki kooperacji rozwiniętej (opartej na podziale pracy).
(z4): Opis stosunków własności wertykalnie uspołecznionej siły roboczej
(włączonej w pionową hierarchię podporządkowania).
(h3): Mniejsze uspołecznienie horyzontalne siły roboczej (autonomia techniczna w
procesie pracy) łączy się z mniejszym uspołecznieniem wertykalnym (autonomią
władzową - niezależnym miejscem w hierarchii podporządkowania).
(h4): Bardziej autonomiczna technologicznie siła robocza łączy się z bardziej
całościową (obejmującą wieloaspektowe umiejętności praktyczne) siłą roboczą.
(h5): Słabo uspołeczniona horyzontalnie, choć silnie wertykalnie (uczestnicząca
w procesach kooperacji prostej heterogenicznej) siła robocza jest siłą roboczą
realnie (na poziomie kompetencji praktycznych) obejmującą jednoaspektowe
umiejętności.
(h6): Im wyższe umiejętności praktyczne (związane z realną - w odróżnieniu od
formalnej - własnością siły roboczej), tym częściej współwystępuje ona z
osiągnięciową - w odróżnieniu od przypisaniowej - siłą roboczą (systemy
wynagrodzeń poszczególnych kategorii pracowników dają się sprowadzić do dwóch
zasadniczych typów prowadzących do wyodrębnienia dwóch odnośnych typów własności
siły roboczej): OSIĘGNIĘCIOWEJ (płaca uzależniona od wyników pracy) /
PRZYPISANIOWEJ (płaca oparta na cechach siły roboczej: kwalifikacje, staż pracy
itp.)
(h7): Im wyższe kwalifikacje formalne siły roboczej, tym częściej współwystępuje
ona z (płacowo) przypisaniową siłą roboczą.
(h8): Im słabsze uspołecznienie dzierżawcze (potocznie: uzwiązkowienie), tym
rzadziej spełnia się (h7).
(z5): Charakterystyka stosunków lumpenwłasności środków i czasu pracy oraz siły
roboczej. Chodzi tu o wykorzystywanie czynników pracy dla własnych potrzeb
(własność lumpenosobista) i/lub zarobku (lumpenprywatna).
(z6): zbadanie losów zawodowych byłych pracowników badanych przedsiębiorstw.
(h9): Im bardziej złożona (dysponująca wieloaspektowymi umiejętnościami), a z
drugiej strony prostsza, siła robocza, tym łatwiej znajduje zatrudnienie na
rynku siły roboczej. Najtrudniej znaleźć pracę sile roboczej o średnim poziomie
kompetencji.
Każde zadanie badawcze będzie realizowane przez ok. 3 osoby. Spośród nich,
ewentualnie z modyfikacjami dopuszczającymi udział innych "analityków" spoza
danego grona, powinni się rekrutować autorzy (autor) rozpatrujący wiążącą się z
danym problemem badawczym hipotezę. W badaniach zostaną wykorzystane: analiza
dokumentów i danych statystycznych, wywiady, obserwacja.
Siła robocza to całokształt cech psychofizycznych niezbędnych do wykonania
pracy.
Pomysł metodologiczny badania polega na analizie cyrkulacji (obiegu) siły
roboczej albo inaczej jej historii od momentu wkroczenia do zakładu do chwili
opuszczenia go. Badanie będzie dotyczyć aktualnego stanu danego
przedsiębiorstwa, chyba że szczególny charakter danego zagadnienia lub inne
okoliczności wymagać będą sięgnięcia do przeszłości. Tak właśnie będzie zapewne
w przypadku pierwszego zagadnienia. Nabór siły roboczej, analiza rynku siły
roboczej na poziomie ogólnospołecznym (badania ekonomistów, demografów,
statystyków) jako tło pozwalające przejść do dwóch kolejnych stref tego rynku
niższego szczebla.
Na poziomie mezzobranży: istniejąca na rynku podaż wolnej siły roboczej o
odpowiednich kwalifikacjach: np. zwolnionych z innych przedsiębiorstw gałęzi,
absolwentów odpowiednich szkół/danej miejscowości (dane lokalnego GUS, Urzędu
Miejskiego, stowarzyszenia branżowego itp.), mikro - sposób rekrutacji: analiza
relacji podaży/popytu: dane liczbowe w podziale na kategorie siły roboczej; czy
pracodawcy poszukują pracowników (w jaki sposób) czy raczej odwrotnie. Opis
typów umów o pracę: na czas nieokreślony, określony, umowę-zlecenia, o dzieło,
samozatrudnienie itp., (proporcje liczbowe, w odniesieniu do jakich kategorii
pracowników). Jakie kryteria rekrutacji są stosowane: zasady ogólne (np. testy
oparte na nauce) vs. kryteria partykularystyczne: znajomości, nepotyzm,
korupcja; rola cech przypisanych do siły roboczej: płeć, wiek itp. jako podstawy
dyskryminacji negatywnej i pozytywnej. Na tej podstawie dojdzie do wyodrębnienia
UNIWERSALISTYCZNEJ i PARTYKULARYSTYCZNEJ siły roboczej. Jaki jest sposób
zawierania umów - bardziej indywidualny czy zbiorowy (układy zbiorowe, rola
związków zawodowych). Im większa jest rola czynników drugiego typu, z tym
większym stopniem USPOŁECZNIENIA (KOLEKTYWIZACJI) własności siły roboczej mamy
do czynienia. Analiza sposobu łączenia siły roboczej ze środkami produkcji
(pracy): opis stosunków kooperacji i podziału pracy konstytuujących siły
produkcyjne wewnątrz zakładu: rodzaje stosowanych środków (narzędzia, maszyny,
automaty) i przedmiotów pracy; relacje kooperacji organicznej i heterogenicznej
jako uwarunkowane przez cechy przedmiotów i środków pracy - uwarunkowanie prac
bezpośrednio produkcyjnych przez strukturę produkcji przejawia się, m.in. w
konieczności wystąpienia określonej liczby ludzi dla wykonania określonej pracy.
Pojedynczy człowiek nie poradzi sobie z olbrzymim klocem, da się go podnieść
dopiero wspólnym wysiłkiem pewnej grupy ludzi. Zatrudnieni przy takim zajęciu
wchodzą tym samym w określony stosunek, zwany kooperacją prostą. Tak więc
kooperacja prosta to połączenie tego samego rodzaju prac dla osiągnięcia
określonego rezultatu w procesie pracy (produkcji) (np. przy kopaniu rowów,
zbieraniu ziemniaków itp.) Dzięki kooperacji powstaje pewna nowa siła
produkcyjna, która przewyższa arytmetyczną sumę mocy produkcyjnych
indywidualnych sił roboczych. Zjednoczenie wysiłków masy ludzi umożliwia
realizację działań niedostępnych dla pojedynczego człowieka, takich jak
podniesienie znacznego ciężaru lub takich, które mógłby on wykonać tylko w
znacznie dłuższym czasie. Ustawionych w szeregu 20 murarzy o wiele prędzej
przekaże cegłę na wierzchołek rusztowania niż by to mógł uczynić pojedynczy
robotnik biegający tam i z powrotem.
Wspólna praca pobudza także ducha współzawodnictwa, przyczyniając się do
wzmożenia aktywności i zdolności produkcyjnej poszczególnych jednostek. W wielu
rodzajach produkcji i pracy bez kooperacji nie udałoby się w ogóle osiągnąć
pożądanego rezultatu lub osiągnąć go tylko połowicznie, np. strzyżenie stada
owiec wymaga, by pracę rozpocząć i ukończyć w określonym czasie. Osiągnięcie
wyniku w tym czasie zależy od jednoczesnego zastosowania wielu sił roboczych.
Sadownik nie może czekać w nieskończoność z zebraniem owoców z drzew, i jeśli
nie znajdzie w określonym czasie odpowiedniej ilości rąk roboczych, będzie
musiał się pogodzić z utratą znacznej części swego plonu. W nawiązaniu do
ustaleń M. Webera oraz pojęć używanych przez K. Marksa możemy dokonać
rozróżnienia między kooperacją prostą/heterogeniczną oraz kooperacją prostą
organiczną. Kooperacja prosta heterogeniczna ma miejsce wówczas, gdy pracujący
wykonują swoje jakościowo jednorodne czynności niezależnie od siebie. Dlatego
też ten sam rezultat może tu zostać osiągnięty całkowicie lub częściowo przez
indywidualną siłę roboczą lub kilku indywidualnych bezpośrednich producentów
wykonujących daną pracę nie obok siebie, lecz po sobie. Zatrudnienie tylko
jednego robotnika do układania parkietu w mieszkaniu wydłuży okres ukończenia
roboty, ale tak czy owak zostanie ona wykonana. Natomiast w przypadku kooperacji
prostej organicznej oczekiwany rezultat nie może w ogóle pojawić się bez
równoczesnego działania określonej ilości osób. Kooperacja prosta organiczna
stanowi niezbędny warunek powstania określonego produktu lub użytecznego efektu.
Czas nie zrekompensuje tu wspólnej zespołowej pracy. Ani w ciągu minuty, ani w
ciągu godziny pojedynczy robotnik nie zdoła podnieść ciężkiego kloca, z którym
poradzi sobie bez trudu 10 ludzi. Kooperacja prosta może być wszakże nie tylko
kooperacją w przestrzeni (symultaniczną) oznaczającą jednoczesne wykonywanie
takich samych prac przez grupę jednostek pracujących obok siebie, lecz także w
czasie (sukcesywną), obejmującą ciąg następujących po sobie, jednakowych
czynności pewnej ilości jednostek. Na zasadzie takiej "sztafety" polega, np.
sposób polowania tubylców australijskich na kangura. Członkowie grupy zastępują
jeden drugiego w czynności ścigania zwierzęcia, aż do jego całkowitego
wyczerpania. Jeśli już kooperacja prosta stwarza pewną społeczną siłę
produkcyjną, to tym większa siła produkcyjna powstaje dzięki kooperacji
rozwiniętej, czyli opartej na podziale pracy. Różni się ona od kooperacji
prostej tym, że jednostki wykonują nie jednakowe, lecz różne jakościowo prace. W
kooperacji złożonej podział poszczególnych operacji pomiędzy różne jednostki
umożliwia ich jednoczesne wykonywanie, a przez to skrócenie czasu niezbędnego do
wytworzenia ostatecznego produktu, a w wielu wypadkach samo wykonanie tego
produktu. Różnicę między tymi dwoma rodzajami kooperacji oddaje wyróżnienie -
analogiczne do powyższego - kooperacji rozwiniętej (złożonej) heterogenicznej
oraz kooperacji organicznej. Kooperacja rozwinięta heterogeniczna opiera się na
wykonywaniu różnych technicznie i bezpośrednio niezależnych prac współtworzących
określony rezultat. Prace te mogą przebiegać równocześnie lub kolejno po sobie.
Pierwszy z tych przypadków nazwiemy kooperacją symultaniczną (przestrzenną),
drugi - sukcesywną (czasową). Przykładem kooperacji w przestrzeni może być
wytwarzanie zegarków; korpus zegarka, cyferblat, wskazówki itd. Wykonywane są
przez oddzielnych robotników i dopiero potem wszystkie te części są montowane w
jedną całość, gotowy produkt. Natomiast kooperacja w czasie oznacza, że wynik
pracy jednego robotnika stanowi punkt wyjścia pracy drugiego; prace te wszakże
są wykonywane niezależnie od siebie. Tynkarze mogą zacząć swoją robotę dopiero
po postawieniu ścian domu przez murarzy. Z kolei kooperacja złożona organiczna
wymaga równoczesnego wykonywania różnych, ale wzajemnie się wspomagających
działań. "Gdy jeden wiosłuje, drugi steruje, trzeci zarzuca sieć lub godzi w
rybę harpunem połów daje wyniki, które byłyby niemożliwe bez tego
współdziałania". Kooperacja rozwinięta czy, inaczej mówiąc, złożona przez
rozłożenie procesu produkcyjnego na drobne części i składowe stwarza
specjalizację robotników w wykonywaniu tych samych czynności, która podnosi
sprawność ich pracy. Zwiększona sprawność pracy skraca z kolei czas zużywany na
wykonywanie poszczególnych operacji. Oszczędność czasu stwarza również
likwidacja strat czasu związanych z przechodzeniem od jednej operacji do
drugiej. Stosunki kooperacji i podziału pracy nie ograniczają się do jednego
typu pracy bezpośrednio produkcyjnej związanej z obsługiwaniem podstawowych
środków pracy w celu przetwarzania przedmiotu pracy. Podział pracy występuje
również między różnymi kategoriami pracowników bezpośrednio i pośrednio
produkcyjnych. W stosunki kooperacji złożonej, najczęściej heterogenicznej,
wchodzą ze sobą bezpośredni producenci realizujący podstawowe procesy
produkcyjne oraz robotnicy dokonujący remontów środków pracy, a także robotnicy
obsługujący pomocnicze środki produkcji (palacze, hydraulicy itp.) Praca obu
tych kategorii pracowników zapewnia sprawność i ciągłość funkcjonowania środków
produkcji. Na gruncie podziału pracy usamodzielnieniu ulegają powierzane osobnym
pracownikom takie czynności, jak utrzymywanie czystości w pomieszczeniach,
podawanie, dowożenie lub donoszenie przedmiotów i środków pracy na poszczególne
stanowiska pracy bezpośrednio produkcyjnej. Również zwolnienie bezpośredniego
producenta od wykonywania czynności załadunku i transportu przedmiotów pracy,
narzędzi czy gotowych wyrobów zwiększa relatywnie ilość czasu, jaki może on
poświęcić na bezpośrednie wykonywanie pracy bezpośrednio produkcyjnej. Praca
skooperowana, wspólna, wymaga odpowiedniego nadzoru i kierownictwa. Rozdzielanie
zadań planowych między bezpośrednich producentów, organizowanie, kontrolowanie i
bieżące koordynowanie przebiegu ich wykonania stanowi zajęcie specjalnej
kategorii pracowników (mistrzów, brygadzistów). Pracę organizatorsko-kierowniczą
wykonują również kierownicy średniego szczebla (np. kierownicy wydziałów) i
najwyższego szczebla (np. dyrektorzy). Podział pracy prowadzi także do
wyodrębnienia się funkcji opracowywania środków, procesów i metod produkcji
wykonywanych przez pracowników zaplecza naukowo-technicznego. Stosunki
kooperacji i podziału wyżej wymienionych rodzajów prac realnie produkcyjnych
występują nie tylko pomiędzy każdym z tych rodzajów prac a pracą bezpośrednio
produkcyjną, lecz także między poszczególnymi rodzajami pracy pośrednio
produkcyjnej. Opis kooperacji i podziału pracy wewnątrz danego zakładu pracy
wyprowadza nas w nieunikniony sposób poza jego ramy, w dziedzinę
ponadjednostkowego podziału pracy. Np. analizując pracę służb zaopatrzenia
materiałowotechnicznego wykraczamy nieuchronnie poza mury danego
przedsiębiorstwa, uwzględniając choćby współpracujący z nimi transport
"zewnętrzny". Kooperacja bezpośrednio produkcyjna poszczególnych przedsiębiorstw
obejmuje stosunki zarówno o charakterze czasowym, jak i przestrzennym. Podobnie
jak podział pracy wewnątrz przedsiębiorstwa polega na rozczłonkowaniu procesu
produkcyjnego na odrębne stadia realizowane przez różnych pracowników, tak też
proces produkcji określonego wyrobu może zostać rozdzielony między szereg
fabryk, w których wykonuje się niektóre fazy tego procesu. Kooperacja i podział
pracy w skali ponadjednostkowej obejmuje także stosunki między jednostkami
bezpośrednio produkcyjnymi a jednostkami pracy koncepcyjnej (np. resortowe i
branżowe instytuty naukowo-badawcze), pracy kierowniczo zarządzającej (np.
centrale holdingów, firmy-matki itp.) czy zbytu i zaopatrzenia
materiałowotechnicznego (np. centrale hurtu) itd.
W odpowiednie stosunki kooperacji wkraczają również agenci poszczególnych
dziedzin ponadjednostkowego podziału pracy pośrednio produkcyjnej. O ile analiza
powyższych rodzajów stosunków wydobywa na światło dzienne liczne aspekty zwanego
tak przez socjologów "kapitału społecznego", to - by użyć innego popularnego w
obiegowej socjologii terminu - do identyfikacji równie zapoznawanych przez
tradycyjną rachunkowość form "kapitału ludzkiego" prowadzi analiza poniższa.
Zakłada ona: opis 1/ kwalifikacji (wykształcenie, wyszkolenie), 2/ umiejętności
(już nie formalnych, poświadczanych posiadaniem odpowiednich certyfikatów, lecz
rzeczywistych kompetencji) pracowników (dokumenty, obserwacja uczestnicząca, w
tym fotografia dnia roboczego). Ten fragment badania posłuży do wyodrębnienia
typów własności siły roboczej umiejscownionych wzdłuż kontinuum:
CZĄSTKOWA-CAŁOŚCIOWA.
Posiadacza cząstkowej, w kategoriach Talcotta Parsonsa, funkcjonalnie aspektowej
w odróżnieniu od całościowej siły roboczej cechuje to, iż wykonuje on tylko
jakąś część czynności i operacji, niezbędnych dla powstawania określonego
produktu finalnego. W takiej sytuacji znajduje się większość robotników
nowoczesnego przemysłu funkcjonujących w charakterze, jak mówił Marks, "dodatków
do maszyny", ogniw rozgałęzionego "robotnika łącznego"; "produkt przekształca
się z bezpośredniego produktu indywidualnego wytwórcy w społeczny, wspólny
produkt robotnika łącznego, tzn. kombinowanego personelu roboczego (...)
produkcja przemieniła się z szeregu indywidualnych operacji w szereg czynności
społecznych, a produkty z produktów jednostek przeobraziły się w produkty
społeczne. Przędza, tkaniny, wyroby metalowe, wychodzące teraz z fabryki, są
wspólnym produktem wielu robotników, przez których ręce musiały kolejno
przechodzić zanim stały się gotowymi fabrykatami. Żaden poszczególny człowiek
nie może o nich powiedzieć: Ja to zrobiłem, to mój produkt". "W manufakturze i
rzemiośle robotnik posługuje się narzędziem, w fabryce służy maszynie. Tam
wprawiał w ruch środki pracy, tu musi iść za ich ruchem". Robotnikowi
funkcjonującemu jako człon rzemieślniczych sił produkcyjnych właściwa bywa
raczej funkcjonalnie całościowa siła robocza, tj. zdolność do wykonywania całego
ciągu różniących się technicznie działań i czynności, które są niezbędne dla
osiągnięcia końcowego rezultatu danego typu pracy. Połączeniem zalet wiązanych
zarówno z pojęciem kapitału społecznego, jak i ludzkiego jest kategoria
kombinowanej siły roboczej, tzn. takiej, która obok głównych czynności,
tworzących właściwą treść pracy, obejmuje pewne czynności poza, np. bezpośrednią
produkcją, jak konserwację sprzętu, sprzątanie pomieszczeń, charakterystyczne
dla wielu robotników funkcjonowanie w charakterze członu uspołecznionych sił
wytwórczych pociąga za sobą określone cechy przysługującej im siły roboczej.
Jeśli robotnik funkcjonuje praktycznie w procesie pracy jako jedynie część
zbiorowej, łącznej siły roboczej, to ów fakt oznacza, iż jego siła robocza
uzyskuje pewne cechy uspołecznienia, czy dokładniej mówiąc, kolektywizacji. Inne
przejawy kolektywności własności siły roboczej robotników przemysłowych to
występujące wśród nich zbiorowe formy wynagradzania, takie jak brygadowy
(zespołowy) akord. Jako zasadnicza jednostka podziału występuje tu określony
kolektyw roboczy i dopiero wtórnie, pośrednio indywidualni robotnicy.
Uzależnienie płac od efektów pracy może dotyczyć zarówno brygady, wydziału, jak
i całego zakładu, czy przybierać postać rozwiązań na poziomie gałęziowym itp.
Inne rodzaje prac charakteryzują się niższym niż przemysł stopniem koncentracji
środków pracy, większą autonomią indywidualnego procesu pracy i mniejszym jej
uzależnieniem od pracy kolektywu roboczego. Inna oś analizy własności siły
roboczej odnosi własność indywidualną do uniwersalistycznej, opartej na
sformalizowanych zasadach. Na jednym biegunie znajduje się sytuacja jaką można
wyrazić powiedzeniem: "Rób to, co nakazuje procedura", na drugim - "Rób, co
chcesz, abyś tylko osiągnął pożądany efekt".
Poszczególne klasy pracowników różnią się następnie między sobą ze względu na:
określony sposób ekonomiczno-socjologicznej realizacji własnej siły roboczej i
to nie tylko w procesie pracy, lecz i w procesie podziału.
Zarobek robotników bezpośrednio produkcyjnych, a także pracowników
transportowych w większym stopniu zależy od ilości i jakości wykonywanej przez
nich pracy, niż może mieć to miejsce wśród pewnych innych kategorii pracowników.
Robotnik akordowy jest opłacany od sztuki, wyniki jego pracy są więc wymierne
ilościowo. Również płaca za czas pracy uzależnia jednak wysokość wynagrodzenia
robotnika od pewnego uchwytnego quantum pracy. Np. przy produkcji aparaturowej i
zautomatyzowanej musi się stosować płacę godzinową, gdyż natężenie pracy jest tu
ściśle regulowane niezależnymi od pracownika obiektywnymi warunkami procesu
pracy, czas wytwarzania jednostki produktu, wielkość produkcji zależą przede
wszystkim od parametrów technicznych danych środków produkcji, a nie od samego
robotnika. Jednocześnie praca robotnika daje się oceniać ze względu na większą
nawet możliwość kontroli jakości jego pracy niż w warunkach płacy akordowej.
Wpływ faktycznie wykonanej pracy na wysokość zarobku w systemie płacy za czas
pracy wyraża, m.in. możliwość stosowania w nim technicznie uzasadnionych
normatywów, opierania płacy dniówkowej na wykonaniu określonego zadania (dniówka
zadaniowa) itp. Wykonanie przez robotnika wyrobu nie spełniającego wymogów
ustalonego wzorca jakościowego powoduje odrzucenie tego wyrobu przez kontrolę
techniczną i odpowiednie obniżenie stopnia wykonania normy wydajności pracy
robotnika przez nadzór. Cechy systemów płacowych nie są neutralne z punktu
widzenia ich efektów motywacyjnych. M.in. tylko powiązanie premii z czymś, na co
pracownik ma wpływ, zwiększa jego motywację do poprawy wyników. Z drugiej strony
warta zbadania jest rola świadczeń socjalnych, z jakich korzystają pracownicy.
Celowa będzie analiza porównawcza w stosunku do innych firm branży, regionu, o
podobnej wielkości, o innej formie własnościowej. Systemy wynagrodzeń
poszczególnych kategorii pracowników dają się sprowadzić do dwóch zasadniczych
typów prowadzących do wyodrębnienia dwóch odnośnych typów własności siły
roboczej: OSIĄGNIĘCIOWEJ (płaca uzależniona od wyników pracy) i PRZYPISANIOWEJ
(płaca oparta na cechach siły roboczej: kwalifikacje, staż pracy itp.)
Znajomość hierarchii stanowisk wraz z listą zarobków oraz opisem zróżnicowanych
warunków pracy (dane dot. wypadkowości, narażenia na choroby zawodowe, oceny
ciężkości i intensywności pracy - materiały PiP, związków zawodowych, Sanepidu,
literatura ekonomiczna).
20 marca 2005 r.
Jacek Tittenbrun