Tekst był rozdawany na OKP 4
Florian Nowicki
Konspekt referatu "Samorządność robotnicza w Polsce (XX w)"
Robotnicze zarządzanie. Załoga stanowi podmiot procesu
zarządzania. Część decyzji zapada na ogólnym zebraniu załogi, inne należą do
obieralnego organu załogi, np. komitetu fabrycznego. Obieralny organ załogi sam
zajmuje się zarządzaniem operatywnym albo też stanowi organ zwierzchni wobec
dyrekcji, która zarządza operatywnie i jest odpowiedzialna wobec tego organu
(jak również wobec zebrania załogi). Dyrekcja jest wybierana i odwoływana albo
przez zebranie załogi albo przez obieralny organ załogi. Zarządzanie
strategiczne i długofalowe przynależy do załogi i jej obieralnego organu.
Kontrola robotnicza. Podmiotem zarządzania jest administracja podporządkowana
właścicielowi bądź państwu. Ale obieralny organ załogi i wyłonione przezeń
komisje kontrolne (a częściowo zebranie załogi) sprawują kontrolę nad tą
administracją. Kontrola obejmuje możliwość blokowania określonych decyzji i
wymuszanie na administracji podjęcia bądź zaniechania pewnych działań.
Suwerenność właściciela i administracji jest ograniczona. Decyzje administracji
w określonych sprawach muszą być obowiązkowo zatwierdzane przez organy załogi.
Przedstawicielstwo załogi ma wgląd w finanse i księgowość.
1. Komitety fabryczne - 1918-19.
Na początku listopada 1918 w Polsce zaczęły powstawać Rady
Delegatów Robotniczych, a w niektórych częściach kraju - RD Chłopskich i
Folwarcznych. Pierwsza RDR wybrana została w Lublinie w nocy z 5 na 6 listopada
przez przedstawicieli przedsiębiorstw na wniosek SDKPiL i PPS-Lewicy. Wkrótce
Rady powstały w Warszawie, Łodzi i szeregu innych miast. Najsilniejsze Rady
powstały w Sosnowcu, Będzinie i w Dąbrowie. W Warszawie początkowo powstały dwie
RDR, które później zostały połączone. Ogółem, w różnych miejscowościach Polski
utworzono ponad 120 Rad. Równolegle, w polskich zakładach przemysłowych
wybierane były komitety fabryczne i tworzone oddziały Czerwonej Gwardii.
Rady Robotnicze walczyły m.in. o ustanowienie kontroli robotniczej w zakładach,
fabrykach i kopalniach. Rady cieszyły się olbrzymim autorytetem robotników - to
właśnie im najbardziej ufali robotnicy.
RDR Warszawy na posiedzeniu 16 listopada przyjęła, obok uchwały o wprowadzeniu
8-godzinnego dnia pracy, uchwałę o wyborach do komitetów zakładowych. Uchwała
stanowiła, że żaden robotnik nie może być zwolniony bez zgody komitetu
fabrycznego. Zakazano wywożenia z terenu przedsiębiorstwa surowców i urządzeń
bez zezwolenia komitetu fabrycznego.
Głównym centrum rozwoju kontroli robotniczej było Zagłębie Dąbrowskie. Komitety
fabryczne powstawały w większości zakładów i kopalń tego terenu. Na wprowadzenie
kontroli robotniczej kapitaliści odpowiedzieli sabotażem. Odmawiali
podporządkowania się kontroli, zwalniali robotników, zakłócali normalny tok
produkcji. Komitety fabryczne usuwały więc sabotażystów i przejmowały zarząd
przedsiębiorstw w swoje ręce. W grudniu 1918 wybrana została Zjednoczona Rada
Delegatów Robotniczych Zagłębia Dąbrowskiego, która podjęła zdecydowaną walkę z
sabotażem. W odpowiedzi na próbę zatopienia kopalni "Mikołaj" przez jej
właściciela, Komitet Wykonawczy Rady podjął 27 grudnia decyzję o przekazaniu
kopalni pod zarząd robotników. Podobną decyzję podjęto w stosunku do kopalni
"Stanisław".
Rady Robotnicze różnych miast nawiązywały ze sobą współpracę. RDR Łodzi zwróciła
się do Dąbrowskiej Rady z prośbą o zaopatrzenie miasta w węgiel. Rada podjęła
decyzję o przydziale węgla, lecz właściciel jednej z kopalń odmówił wykonania
postanowienia Rady. Wówczas komitet robotniczy kopalni usunął dyrektora i
mianował na jego miejsce swego komisarza.
Z kolei w Warszawie RDR w mniejszym stopniu niż Rada Zagłębia zajmowała się
organizacją robotniczej kontroli w przedsiębiorstwach. Realizowała natomiast
ścisłą kontrolę nad poczynaniami właścicieli domów czynszowych, nie dopuszczając
do podwyższania cen czynszu. Rada ustanowiła także kontrolę nad handlem,
ustalając pułap cen rynkowych. W przypadku niewykonywania decyzji organów
kontroli robotniczej Rada karała właścicieli przedsiębiorstw, kamieniczników
oraz kupców wysokimi grzywnami. O dużym autorytecie tej Rady świadczył fakt, że
w ciągu 6 tygodni (od 28 stycznia do 15 marca 1919) rozpatrzyła ona 18457
wniosków robotników, którzy zwracali się do Rady o pomoc.
Kontrola robotnicza realizowana była w przedsiębiorstwach przemysłowych Lublina.
Robotnikom lubelskich zakładów metalowych udało się zawrzeć 18 maja 1919 umowę
zbiorową z przedsiębiorcami, w której przewidywano szerokie uprawnienia dla
komitetów zakładowych..
Rady i komitety fabryczne podejmowały liczne działania na rzecz wznowienia pracy
w zamkniętych lub zrujnowanych przedsiębiorstwach. W szeregu zakładów
wprowadzały pracę na 2, 3 zmiany, organizowały pomoc materialną dla
bezrobotnych, nie dopuszczały do eksmitowania ich z mieszkań, a często zwalniały
ich od opłat czynszowych.
Burżuazja i rząd Moraczewskiego zwalczały Rady Robotnicze i komitety fabryczne
(zgodnie z zaleceniami Piłsudskiego). Moraczewski był przerażony faktem, że w
Warszawie robotnicy każdego dnia przejmowali pod swój zarząd kolejne fabryki. W
swoich wspomnieniach dotyczących sytuacji w Polsce w 1918 roku, napisał, że
kiedy delegacje robotnicze z zarządzanych przez robotników zakładów zwracały się
do jego Rządu o subsydia, on odmawiał ich przyznania m.in. w tym celu, aby
"zmusić robotników do wyrzeczenia się swych ciągot do samodzielnego zarządzania
przedsiębiorstwami".
W marcu 1919 przedstawiciele PPS odeszli z Rad. Był to sygnał dla rządu do
rozgromienia Rad i likwidacji robotniczej kontroli nad produkcją w zakładach
pracy. Rząd i wierne Piłsudskiemu wojsko wzięły bezpośredni udział w
rozgromieniu Rad. Wiele Rad stawiało opór. W Zagłębiu i w Lubelskiem, gdzie Rady
posiadały swoją organizację zbrojną- Czerwoną Gwardię, doszło do poważniejszych
walk.
Pierwowzorem polskich komitetów fabrycznych były rosyjskie komitety fabryczne,
które powstawały w zakładach przemysłowych na fali Rewolucji Lutowej 1917 r.
Komitety fabryczne usiłowały realizować na terenie swoich przedsiębiorstw
kontrolę robotniczą nad kapitalistami i administracją. Kontrola ta w różnych
miejscach i okresach obejmowała różny zakres zagadnień. Ogólnie rzecz biorąc,
kontroli robotniczej podlegały następujące aspekty działalności przedsiębiorstw:
zatrudnianie i zwalnianie robotników przez kapitalistów; wykorzystywanie paliwa
i surowców; zamówienia; produkcja i podział produktów.
Komitety fabryczne od chwili powstania zajmowały się ustalaniem ilości
posiadanych przez zakład zapasów opału i surowca oraz kontrolą nad ich
rozchodowaniem. Chodziło o zapobieżenie stosowanemu przez kapitalistów
sabotażowi, który często dotyczył właśnie zaopatrzenia zakładów w opał i
surowce.
Kontrola robotnicza realizowana była przez działające przy komitetach
fabrycznych specjalne komisje kontroli robotniczej, które z kolei wyłaniały
rozmaite podkomisje, np.: dla kontroli administracyjno-finansowej i
techniczno-produkcyjnej; dla kontroli nad zaopatrzeniem i rozchodowaniem
surowców i półfabrykatów;dla kontroli nad przyjęciem i rozchodowaniem paliwa, a
także nad wykorzystaniem odpadków produkcyjnych.
Komitety fabryczne skutecznie interweniowały w przypadkach, gdy właściciele
zakładów usiłowali je zamykać, bądź ogłaszali masowe zwolnienia - pod pretekstem
problemów z paliwem i surowcem.
Komitety fabryczne w ciągu kilku miesięcy przeszły imponującą drogę rozwojową.
Wciągu czterech miesięcy od Rewolucji Lutowej kontrola robotnicza przechodziła
przez następujące etapy:
1. Kontrola częściowa: organizowanie ochrony przedsiębiorstw; usuwanie z
administracji i personelu inżynieryjno-
technicznego skompromitowanych osób;
2. Ingerowanie robotników w poszczególne zagadnienia organizacji produkcji;
ustanawianie porządku
wewnętrznego; określanie warunków pracy oraz bytu robotników;
3. Całkowita kontrola nad wszystkimi dziedzinami działalności
produkcyjno-technicznej i finansowej administracji,
regulacja produkcji. W szeregu przypadków - rekwizycja przedsiębiorstw i
robotnicze zarządzanie.
W czasie, gdy w jednych przedsiębiorstwach robotnicy wprowadzali kontrolę nad
kapitalistami i administracją (kapitalistyczną bądź państwową), w innych -
ustanawiali samodzielne zarządzanie robotnicze i samodzielnie uruchamiali
produkcję. Dotyczyło to początkowo głównie państwowych zakładów zbrojeniowych,
których administratorzy po prostu uciekli, albo zostali usunięci siłą przez
robotników.
Np. w Zakładzie lżorskim, podległym resortowi marynarki, po ucieczce kierownika
zakładu robotnicy utworzyli tymczasowy komitet zarządzający przedsiębiorstwem, w
skład którego wchodziło 50 osób, w tym 6 inżynierów.
Ustanawianie przez robotników samodzielnego zarządzania było często wynikiem
sprzeciwu kapitalisty wobec kontroli robotniczej i jej decyzji. Jeżeli
kapitalista - wbrew komitetowi fabrycznemu - dążył do zamknięcia
przedsiębiorstwa lub masowych zwolnień, albo w inny sposób narażał się
instytucjom kontroli robotniczej - załoga usuwała go i przejmowała władzę w
zakładzie.
Komitety fabryczne prowadziły walkę z sabotażem i lokautami, dzięki czemu
zapewniały kontynuowanie produkcji w wielu przedsiębiorstwach. Kontrola nad
zatrudnianiem i zwalnianiem robotników i pracowników hamowała wzrost bezrobocia.
Wielkie znaczenie miała walka komitetów fabrycznych o poprawę sytuacji
materialnej robotników, organizowanie przez nie zaopatrzenia załóg
przedsiębiorstw w produkty przemysłowe i artykuły pierwszej potrzeby.
2. Rady zakładowe -1944-47
W Polsce już w okresie okupacji z inicjatywy PPR zaczęły
powstawać rady zakładowe. Robotnicy chronili przedsiębiorstwa przed zrujnowaniem
i ograbieniem przez okupanta. Np. w przemyśle węglowym Zagłębia Dąbrowskiego i
Górnego Śląska rady zakładowe działały w 90% kopalń. W ochronie przedsiębiorstw
na tym terenie brało udział ponad 2,5 tys. osób. Rady zakładowe uchroniły przed
wywiezieniem do Niemiec liczne kadry wykwalifikowanych robotników. Setki
zakładów i fabryk, kopalń i elektrowni ocalało tylko dzięki czujności i odwadze
robotników, którzy ukrywali najcenniejsze urządzenia, sabotowali demontaż i
wywożenie maszyn, bronili przedsiębiorstw, nie pozwalając okupantom na
wysadzenie ich podczas wycofywania się. Kiedy decydował się los przedsiębiorstw,
robotnicy pozostawali na posterunku - obsługiwali pompy w kopalniach,
zabezpieczali ciągłość pracy elektrowni, pilnowali spustu surówki żelaza z
wielkich pieców.
- Robotnicy kopalni Barbara w Chorzowie udaremnili plan zniszczenia kopalni
przez okupantów. W odpowiednim czasie znaleźli oni i rozbroili założone miny.
Praca kopalni została wznowiona następnego dnia po wyzwoleniu.
- W kopalni "Miłowice" na Śląsku, w dniach, kiedy prawie obok przebiegała linia
frontu, uszkodzona została linia wysokiego napięcia; wskutek braku energii
elektrycznej przestały pracować pompy i kopalni groziło zatopienie. Górnicy, nie
bacząc na niebezpieczeństwo naprawili linię, ratując w ten sposób kopalnię.
PKWN a następnie Rząd Tymczasowy, w celu lepszego zorganizowania przejmowania
przedsiębiorstw pod zarząd państwowy tworzyły specjalne grupy operacyjne ds.
gospodarczych - o szerokich pełnomocnictwach. Grupy te posuwały się zazwyczaj
razem z oddziałami Armii Radzieckiej i Wojska Polskiego i przejmowały
przedsiębiorstwa pod swoją kontrolę, tworzyły administrację zakładową
organizowały odbudowę i uruchamianie przemysłu. Grupy operacyjne z reguły
opierały się w swej działalności na radach zakładowych, Razem z radami
zakładowymi przeprowadziły inwentaryzację 8 tys. przedsiębiorstw, mianowały
tymczasową administrację oraz uruchomiły ok. 2 tys. zakładów przemysłowych i
elektrowni. Robotnicy działali z poczucia obowiązku, bez odpowiedniego
kierownictwa technicznego, bez umowy o pracę, nie spodziewając się
wynagrodzenia.
Dla wszystkich było jasne, że rady zakładowe muszą otrzymać szerokie uprawnienia
w dziedzinie zarządzania przedsiębiorstwami. Bez inicjatywy załóg, odbudowa
przemysłu była niemożliwa. Znalazło to wyraz w postanowieniu PKWN o utworzeniu
tymczasowych zarządów zakładowych. Tymczasowe zarządy przedsiębiorstw składały
się z: dyrektora (przewodniczący zarządu); przedstawiciela miejscowej rady
narodowej; delegata rady zakładowej.
W końcu października 1944 zaczęto opracowywać dekret o kontroli robotniczej,
który miał ściśle precyzować obowiązki i uprawnienia administracji i organów
kontroli robotniczej. Postanowienie PKWN o tymczasowych zarządach zakładowych
bynajmniej nie wszędzie było wykonywane. Szerzyły się biurokratyczne tendencje
wśród kierowników, którzy nie liczyli się z organizacjami robotniczymi. Z
drugiej strony wiele załóg robotniczych sprzeciwiało się rozszerzaniu
kompetencji kierowników przedsiębiorstw, traktując je jako ograniczenie swych
praw.
W końcu 6 lutego Rada Ministrów wydała dekret O radach zakładowych, który
postanawiał, że jeżeli na czele przedsiębiorstwa państwowego stoją kilkuosobowe
zarządy - w ich skład wchodzą przedstawiciele rady zakładowej lub delegaci
związków zawodowych; Rady zakładowe miały troszczyć się o stan urządzeń;
uczestniczyć w ustalaniu stawek płac i regulaminów pracy; zajmować się
zagadnieniami związanymi z przyjmowaniem i zwalnianiem robotników; zajmować się
warunkami pracy robotników (sprawować nadzór na warunkami pracy w zakładzie);
czuwać nad wzmożeniem i ulepszeniem produkcji; uczestniczyć w kontroli
społecznej nad działalnością administracji przedsiębiorstwa.
Posiadały prawo zatwierdzania regulaminu pracy przedsiębiorstw oraz
pośredniczenia we wszystkich konfliktach między robotnikami a pracodawcami.
Dekret zobowiązywał zarządy fabryczne do odbywania nie rzadziej niż raz w
miesiącu wspólnych z radami zakładowymi narad dot. podniesienia wydajności
pracy, wdrażania nowej techniki, dyscypliny pracy, bhp) oraz do przedstawiania
radom kwartalnych sprawozdań o stanie przedsiębiorstwa.
W przedsiębiorstwach państwowych rady zakładowe bezpośrednio brały udział w
kierowaniu przedsiębiorstwem, decydowały o wszystkich zagadnieniach wspólnie z
zarządem zakładu.
W przedsiębiorstwach prywatnych spełniały funkcje aktywnej kontroli robotniczej,
nadzorowały tok produkcji i przeciwdziałały sabotażowi burżuazji
Dekret o kontroli robotniczej nie mógł być zrealizowany bezpośrednio po jego
wydaniu. Nie zakończyło się jeszcze wyzwalanie ziem polskich od faszystów, a
organizacje związkowe były dopiero w fazie powstawania.
Tymczasem 20 maja 1945 wszedł w życie nowy dekret, którego interpretację dała
Ogólnopolska Konferencja Przemysłowa (2-3 czerwca 1945). W celu umocnienia
jednoosobowego kierownictwa dyrektorów Konferencja ograniczyła uprawnienia rad
zakładowych w przedsiębiorstwach państwowych. W przedsiębiorstwach prywatnych
kontrola robotnicza realizowana była na dotychczasowych zasadach.
Zgodnie z tą interpretacją Ministerstwo Przemysłu wydało instrukcję O
rozgraniczeniu kompetencji dyrektorów zakładów i rad zakładowych. Funkcje rad
zakładowych zostały sprowadzone do współdecydowania w sprawach regulaminu pracy,
wysokości płac oraz kierowania działalnością instytucji kulturalno-bytowych w
przedsiębiorstwach, natomiast wpływ rad zakładowych na sprawy produkcyjne został
znacznie ograniczony.
Wkrótce jednak okazało się oczywiste, że zmiana roli i zadań organów kontroli
robotniczej hamuje rozwój inicjatywy mas i ogranicza wpływy związków zawodowych.
W związku z tym Sekretariat KC PPR w końcu czerwca 1945 uznał za konieczne
przywrócenie radom zakładowym prawa kontroli nad całą działalnością
przedsiębiorstw.
Niezależnie od zmian prawnych, w latach 1944-47 (w okresie kształtowania się
państwowego aparatu zarządzania) faktyczna rola wielu rad zakładowych była
wyższa, aniżeli wynikałoby to z przepisów państwowych.
Bardzo często to rady zakładowe organizowały produkcję i zaopatrzenie
robotników, a także poprawiały wydajność i dyscyplinę pracy
3. Rady robotnicze - 1956-58
Lipiec 1956 - VII Plenum KC PZPR modyfikuje swoje poglądy na
temat udziału robotników w zarządzaniu. Rozszerzenie uprawnień załóg
robotniczych -za pośrednictwem związków. Okazało się jednak, że pomysły KC
rozmijają się z oczekiwaniami klasy robotniczej.
Październik 1956 - VIII Plenum stwierdza w uchwale konieczność zwiększenia
bezpośredniego udziału klasy robotniczej w zarządzaniu. Na przełomie 1956/57
rady robotnicze rozwijają się lawinowo. W styczniu 57 było ich 500, a w końcu
maja - ponad 3300. W niektórych przedsiębiorstwach rady robotnicze wybierały
dyrektorów, przeprowadzały reorganizację i zwiększały liczbę pracowników
inżynieryjno-technicznych (kosztem administracyjnych). Postulowano zwiększenie
autonomii przedsiębiorstw, likwidację centralnych zarządów i tworzenie
przedstawicielstw rad na szczeblu branży i utworzenie Izby Pracowniczej w
Sejmie.
Ustawa z 19 X11956 o radach robotniczych
Art. 3. Do zakresu działania rady należy w szczególności:
opiniowanie projektów rocznych wskaźników zadań planowych; uchwalanie planów
rocznych przedsiębiorstwa na podstawie wskaźników wynikających z narodowego
planu gospodarczego; uchwalanie operatywnych planów przedsiębiorstwa; uchwalanie
struktury i schematu organizacyjnego przedsiębiorstwa; ustalanie kierunków
rozwoju przedsiębiorstwa; ustalanie zasadniczych wytycznych w kierunku
usprawnienia produkcji, a w szczególności racjonalizacji procesów
technologicznych, polepszenia jakości i estetyki produkcji, podnoszenia
wydajności pracy, polepszania warunków bhp, oszczędności materiałów i paliwa;
ocena działalności gospodarczej przedsiębiorstwa oraz zatwierdzanie bilansów
rocznych po przyjęciu ich przez właściwy organ nadzorujący; decydowanie na
podstawie opinii dyrektora o zbywaniu zbędnych maszyn i urządzeń; ustalanie w
ramach uprawnień przedsiębiorstwa oraz układu zbiorowego norm pracy,
taryfikatorów płacowych i regulaminów premiowania; decydowanie o przeznaczeniu
części zysku przypadającej przedsiębiorstwu na cele związane z działalnością
gospodarczą; decydowanie o podziale funduszu zakładowego lub części zysku
przypadającej załodze; ustalanie wewnętrznych regulaminów przedsiębiorstwa.
Art. 5. Rada robotnicza jest odpowiedzialna za swoją działalność przed załogą i
przed nią składa sprawozdania.
Sprawy o zasadniczym znaczeniu dla przedsiębiorstwa, a w szczególności podział
funduszu zakładowego lub części zysku przypadającego załodze, powinny być
rozpatrywane na naradach lub zebraniach załogi. W przypadkach uzasadnionych rada
robotnicza może przeprowadzić referendum wśród załogi.
Art. 6. Liczbę członków rady robotniczej ustala załoga.
Art. 7. Radę robotniczą wybiera się spośród robotników, inżynierów, techników,
ekonomistów i innych pracowników przedsiębiorstwa. Ale 2/3 jej składu powinni
stanowić robotnicy. W skład rady wchodzi z urzędu dyrektor. Wybór rady
robotniczej odbywa się w głosowaniu tajnym według regulaminu wyborczego
ustalonego przez załogę.
Art. 9. Rada robotnicza i jej prezydium podejmują uchwały wyłącznie na
posiedzeniach. Dyrektor ma obowiązek przygotowywania i przedkładania materiałów
i sprawozdań potrzebnych dla pracy rady robotniczej.
Art. 10. Każdy pracownik ma prawo być obecny na posiedzeniu rady robotniczej.
Art. 13. Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje właściwy organ państwowy
po uzgodnieniu z radą robotniczą. Rada robotnicza ma prawo występowania z
wnioskiem w sprawie powoływania i odwoływania dyrektora i jego zastępców.
Art. Statut rady robotniczej uchwala załoga przedsiębiorstwa.