Tekst pochodzi z pierwszego tomu pism wybranych wydanych przez Książkę i Wiedzę w 1961 r. strony 409-415.
Antonio Gramsci
Dwie rewolucje
Żadnej formy władzy politycznej nie można rozumieć .
historycznie uzasadnić inaczej, jak tylko jako prawny aparat realnej władzy
ekonomicznej, jako organizację obronną i warunek rozwoju pewnego określonego
porządku w stosunkach produkcji i podziału dóbr. Ta istotna i elementarna zasada
materializmu historycznego streszcza w sobie cały zespół tez, które staraliśmy
się rozwinąć w związku z problemem rad fabrycznych. Streszcza ona powody, dla
których przy omawianiu realnych problemów proletariatu wysunęliśmy - jako punkt
centralny i najważniejszy - pozytywne doświadczenia wynikające z głębokiego
ruchu mas robotniczych w kierunku stworzenia, rozwinięcia i koordynacji rad.
Dlatego też twierdzimy, że: 1) rewolucja nie musi być koniecznie rewolucją
proletariacką i komunistyczną, chociaż stawia sobie za cel obalenie politycznego
rządu państwa burżuazyjnego i cel ten osiąga; 2) rewolucja nie jest rewolucją
proletariacką i komunistyczną, nawet jeśli stawia sobie za cel likwidację
instytucji przedstawicielskich i machiny administracyjnej, za pomocą których
rząd centralny sprawuje władzę polityczną burżuazji; 3) rewolucja nie jest
rewolucją proletariacką i komunistyczną również i wtedy, kiedy powstanie ludowe
oddaje władzę w ręce ludzi, którzy nazywają siebie (całkiem szczerze)
komunistami.
Rewolucja jest rewolucją proletariacką i komunistyczną tylko wówczas, gdy
przynosi wyzwolenie proletariackich i komunistycznych sił wytwórczych, które
ukształtowały się w łonie samego społeczeństwa kapitalistycznego, jest rewolucją
proletariacką i komunistyczną w tej mierze, w jakiej popiera i potęguje
ekspansję i systematyzację sił proletariackich i komunistycznych, zdolnych do
podjęcia wytrwałej i metodycznej pracy, koniecznej do wprowadzenia nowego
porządku w stosunkach produkcji i podziału dóbr, nowego porządku, który
uniemożliwi istnienie społeczeństwa podzielonego na klasy i którego stały rozwój
będzie się pokrywał z procesem zanikania władzy państwowej, z systematycznym
obumieraniem politycznej organizacji obronnej proletariatu, który zanika jako
klasa po to, by stać się ludzkością.
Rewolucja, która polega na zburzeniu burżuazyjnego aparatu państwowego i
zbudowaniu nowego aparatu państwowego, interesuje i przyciąga wszystkie klasy
uciskane przez kapitalizm. Bezpośrednią tego przyczyną jest brutalny fakt, że w
warunkach powszechnej nędzy, jaką pociągnęła za sobą wojna imperialistyczna,
ogromna większość ludności (złożona z rzemieślników, drobnych właścicieli
ziemskich, inteligencji drobnomieszczańskiej, najbiedniejszych mas chłopskich, a
także mas zacofanego proletariatu) nie ma już żadnej gwarancji zaspokajania
elementarnych potrzeb życia codziennego. Rewolucja ta przybiera charakter coraz
bardziej anarchiczny i destrukcyjny, objawia się jako wybuch ślepego gniewu,
jako przerażające rozpętanie bezprzedmiotowej nienawiści; doprowadza ona do
powstania nowej władzy państwowej dopiero wówczas, gdy znużenie, rozczarowanie i
głód każą uznać w końcu niezbędność ustalonego porządku oraz władzy, która
zmuszałaby do respektowania tego porządku.
Rewolucja ta może wyładować się w utworzeniu po prostu zwykłego zgromadzenia
ustawodawczego, które usiłuje zaleczyć rany, jakie gniew ludu pozostawił na
aparacie państwowym, może nawet doprowadzić do utworzenia rad delegatów jako
autonomicznej organizacji politycznej proletariatu i innych klas uciskanych,
które jednak nie odważają się wyjść poza zakres problemów organizacyjnych, nie
odważają się naruszyć istniejących stosunków ekonomicznych i zostają wskutek
tego odepchnięte wstecz przez reakcję klas posiadających. Rewolucja ta może
doprowadzić do zupełnego zniszczenia burżuazyjnej machiny państwowej, do
stworzenia warunków permanentnego nieładu, w których istniejący majątek i sama
ludność rozproszy się i zniknie, zmiażdżona przez niezdolność do jakiegokolwiek
autonomicznego zorganizowania się. Rewolucja może również doprowadzić do
ustanowienia władzy proletariackiej i komunistycznej, która wyczerpuje się w
ustawicznych rozpaczliwych wysiłkach wprowadzenia takich warunków ekonomicznych,
które zapewniłyby jej utrzymanie się i umocnienie, i zostaje w końcu zgnieciona
przez reakcję kapitalistyczną.
W Niemczech, Austrii, Bawarii, na Ukrainie i na Węgrzech tak właśnie potoczyły
się wypadki. Po rewolucji-akcie destrukcji nie nastąpiła rewolucja-proces
konstrukcji (w rozumieniu komunistycznym). Takie warunki zewnętrzne, jak partia
komunistyczna, obalenie państwa burżuazyjnego, silne organizacje zawodowe,
uzbrojenie proletariatu - nie mogły zrównoważyć braku takich warunków, jak
istnienie sił wytwórczych dążących do rozwoju i ekspansji, świadomy ruch mas
proletariackich zwrócony ku podbudowaniu władzy politycznej władzą ekonomiczną,
wola mas proletariackich zaprowadzenia ładu proletariackiego w fabrykach,
uczynienia fabryki zalążkiem nowego państwa, zbudowania nowego państwa, które
byłoby odbiciem stosunków przemysłowych właściwych systemowi fabrycznemu.
Oto dlaczego utrzymywaliśmy zawsze, że obowiązkiem istniejących w partii
elementów komunistycznych jest nie uleganie złudzeniom partykularystycznym
(kwestia bojkotu wyborów, kwestia stworzenia partii "prawdziwie"
komunistycznej), ale praca nad wytworzeniem takich warunków w masach, które
umożliwiłyby rozwiązanie wszystkich kwestii partykularnych jako zagadnień
organicznego rozwoju rewolucji komunistycznej. Bo czyż może istnieć partia
komunistyczna (która byłaby partią czynu, nie zaś akademią pospolitych
doktrynerów i politykie-rów, którzy "dobrze" myślą i "dobrze" wypowiadają się na
temat komunizmu), jeśli nie istnieje w masach duch inicjatywy historycznej i
dążenie do autonomii przemysłowej, które muszą znaleźć swoje odbicie i syntezę w
partii komunistycznej? A skoro tworzenie się partii i kształtowanie się realnych
sił, których odbiciem winnj być partie, nie następuje nagle i z niczego, ale
dokonuje się zgodnie z procesem dialektycznym - to czyż najważniejszym zadaniem
sił komunistycznych nie jest właśnie uświadomienie i zorganizowanie
komunistycznych w swej istocie sił wytwórczych, które muszą się rozwinąć,
rozprzestrzenić i stworzyć pewną i trwałą podstawę ekonomiczną dla władzy
politycznej proletariatu?
I tak samo: czy partia może powstrzymywać się od udziału w kampanii wyborczej do
instytucji przedstawicielskich demokracji burżuazyjnej, jeśli zadaniem jej jest
polityczne zorganizowanie wszystkich klas uciśnionych wokół komunistycznego
proletariatu - a do osiągnięcia tego celu trzeba, aby wśród tych klas stała się
partią rządzącą w sensie demokratycznym - gdyż tylko partia komunistycznego
proletariatu może być partią rewolucyjną?
Tylko będąc partią "demokratycznego" zaufania wszystkich klas uciśnionych, tylko
utrzymując trwały kontakt ze wszystkimi warstwami ludu pracującego, partia
komunistyczna doprowadzić może wszystkie warstwy ludowe do uznania
komunistycznego proletariatu za klasę kierującą, za tę klasę, która ma zastąpić
u steru władzy państwowej klasę kapitalistów. Tylko w ten sposób partia stwarza
warunki, w których rewolucja - jako obalenie państwa burżuazyjnego - utożsami
się z rewolucją proletariacką, z rewolucją, która ma wywłaszczyć
wywłasz-czycieli i zaprowadzić nowy ład w stosunkach produkcji i podziału dóbr.
A zatem partia komunistyczna stwarza warunki ekonomiczne umożliwiające objęcie
władzy państwowej przez komunistyczny proletariat, stwarza warunki umożliwiające
utożsamienie się rewolucji proletariackiej z buntem ludu przeciwko państwu
burżuazyjnemu, warunki, w których ten bunt może stać się aktem wyzwolenia
istniejących sił wytwórczych, jakie nagromadziły się w łonie społeczeństwa
kapitalistycznego - wówczas tylko, gdy uważa się za specyficzną partię
proletariatu przemysłowego, gdy pracuje nad obudzeniem świadomości i nadaniem
określonego kierunku siłom wytwórczym powstałym wraz z rozwojem kapitalizmu.
Te rozmaite szeregi wydarzeń historycznych nie są oderwane od siebie i
niezależne; stanowią one momenty tego samego dialektycznego procesu rozwojowego,
w toku którego stosunki, przyczyny i skutki splatają się, zazębiają i wzajemnie
niwelują. Doświadczenia rewolucyjne wykazały jednak, że po rewolucji w Rosji
wszystkie inne rewolucje - przebiegające w dwóch fazach - upadły, upadek zaś
drugiej rewolucji pogrążał klasę robotniczą w stan prostracji i zniechęcenia,
który pozwalał klasie burżuazyjnej na zorganizowanie się i rozpoczęcie
systematycznej akcji zgniatania komunistycznych straży przednich, usiłujących po
klęsce ukonstytuować się na nowo.
Dla komunistów, którzy nie zadowalają się monotonnym przeżuwaniem elementarnych
zasad komunizmu i materializmu historycznego, ale żyją w realnym świecie walki i
widzą rzeczywistość w tej postaci, w jakiej ona jest, to znaczy patrzą na nią z
punktu widzenia materializmu historycznego i komunizmu - rewolucja w sensie
zdobycia władzy społecznej przez proletariat może być jedynie procesem
dialektycznym, w którym władza polityczna czyni możliwym istnienie władzy
przemysłowej, a władza przemysłowa umożliwia istnienie władzy politycznej. Rada
delegatów jest tym narzędziem walki rewolucyjnej, które pozwala na autonomiczny
rozwój komunistycznego organizmu ekonomicznego, sięgającego od rady fabrycznej
aż po Centralną Radę Ekonomiczną, która ustala plany produkcji i podziału dóbr i
eliminuje w ten sposób kapitalistyczną konkurencję; rada fabryczna, jako wyraz
autonomii wytwórcy na polu przemysłowym i jako podstawa komunistycznej
organizacji ekonomicznej, jest narzędziem walki zabójczym dla ustroju
kapitalistycznego, gdyż stwarza warunki, w których przestaje istnieć
społeczeństwo podzielone na klasy, a powstanie nowego podziału klasowego staje
się "materialnie" niemożliwe.
Ale dla komunistów, żyjących w ogniu walki, koncepcja ta nie jest koncepcją
abstrakcyjną: staje się ona motywem walki, bodźcem do zwiększenia wysiłków na
polu organizacji i propagandy.
Rozwój przemysłowy wytworzył w masach pewien stopień autonomii duchowej i ducha
pozytywnej inicjatywy historycznej. Konieczne jest - poprzez walkę o kontrolę
produkcji - nadanie tym elementom rewolucji proletariackiej form
organizacyjnych, stworzenie niezbędnych dla ich rozwoju warunków
psychologicznych i możliwości ich rozpowszechnienia się w masach pracujących.
Konieczne jest spowodowanie organicznego powstania takiej partii komunistycznej,
która nie byłaby zbiorowiskiem doktrynerów i małych Machiavellich, ale partią,
która posiadałaby pełną świadomość historycznej misji proletariatu i która
umiałaby poprowadzić proletariat do wypełnienia tej jego misji, która byłaby
zatem partią mas, pragnących własnymi siłami, samodzielnie wyswobodzić się z
niewoli politycznej i przemysłowej przez zorganizowanie gospodarki
uspołecznionej - nie zaś partią, która posługuje się masami w imię heroicznych
prób naśladowania francuskich jakobinów. Konieczne jest - w takiej mierze, w
jakiej partia może takiemu zadaniu podołać - stworzenie warunków, które
wyeliminowałyby konieczność dwóch rewolucji, takich warunków, w których wybuch
buntu ludu przeciwko państwu burżuazyjnemu zastałby zorganizowane już siły,
zdolne do stopniowego przekształcenia aparatu produkcji z narzędzia
plutokratycznego ucisku w narzędzie wyzwolenia komunistycznego.
(Bez podpisu, "L'Ordine Nuovo", 3 lipca r. 1920, II, nr 8).