B. Ponomariow
Trockizm -narzędziem antykomunizmu
Rozdział 3
Aby zdemaskować współczesny trockizm, należy wrócić do jego
źródeł, sięgnąć do historycznych doświadczeń walki ideowej z trockizmem,
przypomnieć zasadnicze argumenty polityczne i teoretyczne1, które wysunął w toku
tej walki Lenin, KPZR, inne bratnie partie. Międzynarodówka Komunistyczna i
które dzisiaj zachowują całkowicie swą moc. W jawnej walce ideowej w ciągu
szeregu lat wykryto istotę klasową oraz rozgromiono system dogmatów
trockistowskich. Historyczne doświadczenie walki z trockizmem pozwala głębiej
prześledzić jego „współdziałanie" z innymi pseudorewolucyjnymi koncepcjami,
pokazać jałowość prób modernizacji trockizmu odpowiednio do współczesnych
warunków.
Lenin i leninowcy zdemaskowali drobnomieszczańską istotę trockizmu. Na XIII
Konferencji RKP(b), która odbyła się w styczniu 1924 roku, stwierdzono, że
trockizm stanowi „nie tylko próbę rewizji bolszewizmu, nie tylko bezpośrednie
odejście od leninizmu, ale też jawnie wyrażone odchylenie drobnomieszczańskie.
Nie ulega żadnej wątpliwości, że opozycja ta obiektywnie odzwierciedla nacisk
drobnej burżuazji na pozycje partii proletariackiej i jej politykę" („KPZR w
rezolucjach i uchwałach zjazdów, konferencji i plenów KC", t. 2. Wydawnictwo
Literatury Politycznej, Moskwa 1970, wyd. ósme, s. 511). Ujawniona została
również inna zasadnicza właściwość trockizmu polegająca na jego stałym dążeniu
do maskowania prawicowo oportunistycznej treści swoich założeń z początku (przed
Październikiem) centrystowską, a następnie - coraz bardziej lewacką
frazeologią. Z punktu widzenia treści ideowo-politycznej trockizm przeszedł
ewolucję od prawicowego oportunizmu i kapitulanctwa do jawnego antykomunizmu i
antysowietyzmu, do zbliżenia z kontrrewolucją międzynarodową. ,„ . . Kręci,
szachruje, pozuje na lewicowca, pomaga prawicowcom, póki się da. . ." - tak
oceniał Lenin głęboki sens politycznej ekwilibrystyki Trockiego (W. L Lenin.
Dzielą, t. 35. Warszawa 1952, s. 267).
Trocki wykazując całkowity brak zasad usiłował stale łączyć wszystkie siły
opozycyjne i oportunistyczne na wspólnej platformie antypartyjnej. Tak działał
on w roku 1912 tworząc sławetny „Blok Sierpniowy", zrzeszający bundowców,
likwidatorów, „otzowistów" i innych przeciwników bolszewizmu. Tak samo działał
Trocki również po Październiku tworząc w latach 1926-1927 antypartyjny blok z
niedobitków wszystkich ugrupowań opozycyjnych rozgromionych przez partię. Tę
samą rolę usiłował grać w latach trzydziestych już będąc wysłany z ZSRR,
tworząc wspólny blok z najzagorzalszymi wrogami Władzy Radzieckiej oraz
jednocząc wszelkiego rodzaju renegatów komunizmu w ramach tak zwanej
„IV międzynarodówki". Dzisiaj grupki i organizacje trockistowskie kroczą tą
samą drogą usiłując grać rolę środka ciężkości wszystkich nurtów
antykomunistycznych maskujących się ultra-rewolucyjnym frazesem.
Trzonem wszystkich konstrukcji teoretycznych Trockiego, jego założeń
politycznych jest „niedorzecznie lewicowa", zgodnie z oceną Lenina, teoria
„permanentnej rewolucji", która ma tyle wspólnego z marksizmem co karykatura z
oryginałem. Teoria ta była wymierzona przeciwko teorii o dyktaturze
proletariatu, przeciwko rewolucyjnemu sojuszowi klasy robotniczej z
chłopstwem. Wyrażała ona brak wiary w rewolucyjne możliwości chłopstwa oraz
zdolność klasy robotniczej Rosji do tego, by przeciągnąć na swoją stronę
chłopów jako sojuszników w walce rewolucyjnej. Tak oto wyszło wyraźnie na jaw
mieńszewickie pochodzenie trockizmu.
Żonglując demagogicznie słowem „rewolucja" trockizm twierdzi, że w każdym kraju
zarówno na Zachodzie, jak i na Wschodzie rewolucja albo będzie od razu „istotnie
proletariacka", albo nie będzie jej w ogóle. Subiektywizm właściwy wszystkim
odmianom drobnomieszczańskiej ul-trarewolucyjności stanowi samą duszę trockizmu.
Polityczny woluntaryzm służy w jednych warunkach za źródło taktyki
bezpodstawnych awantur, w innych - za usprawiedliwienie bezczynności,
wyczekiwania, jak mówił Lenin, „wielkich dni" przy braku umiejętności
gromadzenia sił, które wywołują wielkie wydarzenia" (W. /. Lenin. Dzieła, t.
16. Warszawa 1957, s. 352). „Permanentna rewolucja" Trockiego w rzeczywistości
okazywała się. albo permanentnym awanturnictwem, albo permanentną biernością.
Jeśli spojrzymy na teorię „permanentnej rewolucji" z punktu widzenia rozwoju
światowego procesu rewolucyjnego, to nie kładła ona nacisku na wewnętrzne siły
napędowe, lecz absolutyzowała zależność rewolucji w danym kraju od czynników
zewnętrznych, orientowała na inspirowanie z zewnątrz rewolucji w innych
krajach. Państwu radzieckiemu Trocki usiłował narzucić jawnie awanturniczą
politykę zagraniczną, zgubną zarówno dla młodej Republiki Rad, jak i dla sprawy
rewolucji światowej w ogóle.
Z tego samego źródła wzięła początek negacja leninowskiej polityki pokojowego
współistnienia państw o różnym ustroju społecznym.
Jak wiadomo, problem możliwości zbudowania socjalizmu w jednym, kraju stanowił
główną treść walki z trockistami w latach dwudziestych. Prawidłowa odpowiedź na
to pytanie miała zasadnicze znaczenie historyczne nie tylko dla Rosji
Radzieckiej. Zależały od niej losy całego światowego ruchu rewolucyjnego.
Trockizm i jego sojusznicy, negując w warunkach chwilowej stabilizacji
światowego systemu kapitalistycznego możliwość zwycięstwa socjalizmu w Związku
Radzieckim bez bezpośredniego państwowego poparcia ze strony zwycięskiego
proletariatu Zachodu, narzucali naszej partii i całemu międzynarodowemu ruchowi
komunistycznemu z gruntu fałszywą alternatywę: albo całkowite kapitułanctwo,
albo nierozważne awanturnictwo.
Poglądy Trockiego i innych ugrupowań opozycyjnych spotkały zdecydowany opór
komunistów radzieckich popieranych przez cały światowy ruch komunistyczny. VII
rozszerzone plenum Komitetu Wykonawczego Międzynarodówki Komunistycznej
(listopad-grudzień 1926 roku) podkreśliło, iż „WKP(b) zupełnie słusznie prowadzi
politykę budownictwa socjalistycznego w całkowitym przekonaniu, że Związek
Socjalistycznych Republik Radzieckich posiada wewnątrz kraju „wszystko niezbędne
i dostateczne" do zbudowania całkowitego społeczeństwa socjalistycznego".
Rezolucja plenum głosiła, że WKP(b) całą swoją minioną i obecną pracą udowodniła
nie słowem, lecz czynem swój internacjonalizm oraz dała najwspanialsze
przykłady tego internacjonalizmu. Plenum KW Międzynarodówki Komunistycznej
nazwało oszczerstwem na WKP(b) zarzut narodowego ograniczenia („Międzynarodówka
Komunistyczna w dokumentach 1919-1932". Wydawnictwo Partyjne, Moskwa 1953, s.
680).
Dziś, kiedy praktyczne doświadczenie całego półwiecza dowiodło
światowo-historycznej roli Kraju Rad jako głównej ostoi i potężnego czynnika
światowego procesu rewolucyjnego, szczególnie wyraźnie występuje na jaw
kontrrewolucyjna treść trockistowskiej teorii „permanentnej rewolucji".
Awanturniczy charakter teorii trockistowskiej najwyraźniej przejawia się również
w naszych czasach w ujęciu problemów wojny i pokoju. Całkowita negacja
możliwości zapobieżenia wojnie światowej, ataki na ruch antywojenny i
pomiatanie nim jako pacyfistycznym, podyktowanym rzekomo strachem przed
imperializmem ~ oto „sens całej filozofii" Trackiego i jego zwolenników.
Ignorują oni zupełnie fakt, że istnienie państwa radzieckiego zmieniło
całkowicie sytuację na świecie, stworzyło możliwość czynnej walki o pokój.
Druga wojna światowa, której z określonych przyczyn historycznych nie udało się
zapobiec, nie była bynajmniej wbrew proroctwom Trockiego starciem jednolitego
bloku mocarstw imperia-listycznych z państwem, w którym zwyciężył socjalizm. I
to, że wojna ta uwieńczona została zwycięstwem Związku Radzieckiego, socjalizm
zaś przekształcił się w system światowy, jest triumfem leninowskiej polityki
zagranicznej Związku Radzieckiego.
Inny aspekt awanturniczej i panikarskiej zarazem w swojej istocie teorii
„permanentnej rewolucji" polega na tym, że perspektywy rewolucji wiąże ona
wyłącznie z wojna. W ten sposób krąg się zamyka: jedyną rzekomo drogą odparcia
groźby wojny jest rewolucja socjalistyczna, a główną szansą rewolucji - wojna
światowa. Z koncepcji tej wynika, w gruncie rzeczy, konieczność prowadzenia
„walki o wojnę", nie zaś o pokój. Już w okresie pokoju brzeskiego Lenin wykrył
istotę stanowiska Trackiego, dowodząc, że prowadzi ono do kapitulacji rewolucji
przed imperializmem, do zagłady rewolucji proletariackiej i państwa
socjalistycznego.
Jedną z najbardziej niebezpiecznych cech szkodliwej teorii „permanentnej
rewolucji" jest ignorowanie czynnika narodowego, narodowych właściwości i
interesów. Stąd się bierze absurdalny wniosek trockizmu głoszący, iż żadnego
poważnego problemu socjalnego nie można rozwiązać w ramach narodowych. Rzecz
jasna, że we współczesnym świecie, dla którego charakterystyczne jest właśnie
spotęgowanie nierówno-mierności ekonomicznego i politycznego rozwoju
poszczególnych krajów, założenia polityczne oparte na tego rodzaju przesłankach
brzemienne są w jak najcięższe skutki.
Z teorią „permanentnej rewolucji" ściśle związana jest również treść
proponowanych przez Trockiego metod budownictwa socjalistycznego.
Subiektywistyczna samowola, kładzenie nacisku na metody administracyjne, na
militaryzację pracy, przymus i zastraszanie, negowanie metod perswazji i
bodźców materialnych, „przetrząsanie" i „dokręcanie śrub" jako środki kierowania
społecznymi organizacjami mas pracujących - takie oto metody usiłował narzucić
naszej partii Troc-ki. Dowodzi to, czego są warte w gruncie rzeczy podejmowane
przez trockizm próby przybrania pozy obrońcy demokracji socjalistycznej i
bojownika przeciwko biurokratyzmowi.
Obraz działalności trockizmu będzie niepełny, jeśli nie wspomnimy o
podejmowanych stale przez Trockiego usiłowaniach, by zastąpić leni-nizm
trockizmem maskując swoje poglądy lenini-zmem, podkopać nie tylko ideowe, ale
też organizacyjne .podstawy partii. Frakcyjność, akcje an-typartyjne - oto
niezmienne cechy trockizmu.
A zatem wszystkie elementy oraz sam duch trockizmu są całkowitym przeciwieństwem
leninizmu:
- Leninowskiej teorii imperializmu i rewolucji socjalistycznej trockizm
przeciwstawił awanturniczą koncepcję „permanentnej rewolucji", która w
rzeczywistości pozbawia międzynarodową klasę robotniczą i jej oddziały narodowe
perspektywy rewolucyjnej,
- Leninowskim zasadom pokojowego współistnienia trockizm przeciwstawił postulat
„wojny rewolucyjnej", eksportu rewolucji, nawet kosztem utraty wszystkich
zdobyczy socjalistycznych.
— Leninowskim zasadom organizacji i działalności partii nowego typu trockizm
przeciwstawił postulat „swobody frakcji i ugrupowań" prowadzącej do
rozdrobnienia organizacyjnego i ideowego odosobnienia szeregów partyjnych.
- Leninowskiemu programowi zbudowania socjalizmu przez stale umacnianie sojuszu
klasy robotniczej z chłopstwem, uprzemysłowienie kraju, kolektywizację
rolnictwa, realizację rewolucji kulturalnej, wciągnięcie szerokich mas
pracujących do kierowania wszystkimi dziedzinami życia społeczeństwa trockizm
przeciwstawił koncepcję skierowania całokształtu stosunków społecznych na tory
organizacji wojskowo-administracyjnej,
Walka z trockizmem była walką o utrwalenie leninizmu w światowym ruchu
komunistycznym. Dzisiaj również interesy obrony i twórczego rozwoju teorii
marksistowsko-leninowskie j wymagają nieprzejednanej walki z wszelkimi próbami,
by wprost lub w zawoalowanej postaci odrodzić poglądy trockistowskie.