Artykuł ten ukazał się w numerze 16 Samorządności Robotniczej z roku 1996.
Na bezdrożach maoizmu
Nie tylko trockiści, zorganizowani w swoich niezliczonych
Czwartych Międzynarodówkach, lecz także maoiści koordynują swoje działania w
skali globalnej!
Już jesienią 1980 r. kilka maoistowskich ugrupowań wydało tzw. Wspólny
Komunikat, podsumowujący ich stanowisko w węzłowych kwestiach
ideowo-programowych. 12 maja 1984 r. ma miejsce II Międzynarodowa Konferencja
Marksistowsko-Leninowskich Partii i Organizacji, na której zapadła decyzja o
powołaniu Rewolucyjnego Ruchu Internacjonalistycznego (Revolutionary
Internationalist Movement). W skład RIM weszły ugrupowania reprezentujące
..ortodoksyjny" maoizm, odrzucające nie tylko trockizm. ..radziecki rewizjonizm"
czy,. otwarcie anty leninowski" euro komunizm. ale też rewizjonistyczny pro
chiński ..tengizm" i dogmatyczny proalbański ,.en-veryzm"( l).
RIM stworzyli głównie maoiści Trzeciego Świata - nie znajdziemy tu ani np.
Marksistowsko-Leninowskiej Partii Niemiec (MLPD). ani Francuskiej Robotniczej
Partii Komunistycznej (PCOF). Jedyną większą formacją „zachodnią" jest w tym
towarzystwie Rewolucyjna Partia Komunistyczna (RCP) z USA: poza nią bogatszą
część świata reprezentują tylko małe grupy maoistów włoskich (Komunistyczny
Kolektyw Agit-Prop. Komunistyczny Komitet Trydentu. Proletariacka Organizacja
Komunistyczna - Marksiści-Leniniści), brytyjskich (Rewolucyjny Kontyngent
Internacjonalistyczny) i nowozelandzkich (Grupa Czerwonej Flagi). Reszta
ugrupowań konstytuujących RIM wywodzi się z ubogich Peryferii: Komunistyczna
Partia Indii (Marksistowsko-Leninowska). Rewolucyjna Partia Komunistyczna
(Indie). Cejlońska Partia Komunistyczna.Ko-munistyczna Partia Bangladeszu
(Marksistowsko-Leninowska), Proletariacka Partia Purba Bangla (Bangladesz).
Nepalska Partia Komunistyczna-Mashal, Komunistyczna Partia Turcji
(Marksistowsko-Leninowska). Związek Irańskich Komunistów- Sarbedaren.
Komunistyczna Partia Peru - Sendere Luminoso. Hai-tańska Rewolucyjna Grupa
Internacjonalistyczna. Rewolucyjna Komunistyczna Grupa Kolumbii, Rewolucyjny
Związek Komunistyczny - Dominikana (2).
Przyjęta przez te partie ..Deklaracja RIM" wykłada podstawowe pryncypia
marksizmu-leninizmu-maoizmu.
Znaczną część deklaracji zajmuje analiza historycznych doświadczeń
międzynarodowego ruchu komunistycznego:..Podsumowanie naszego dziedzictwa to
zbiorowa odpowiedzialność, która musi być podjęta przez cały międzynarodowy ruch
komunistyczny. (...) Niezwykle ważnym elementem przedstawienia generalnej linii
międzynarodowego ruchu komunistycznego jest właściwe przedstawienie
historycznych doświadczeń naszego ruchu". Jak można się spodziewać, autorzy
dokumentu oceniając przeszłość ruchu komunistycznego biorą stronę Lenina.
Stalina i Mao Tse-tunga - w deklaracji możemy przeczytać: „Fundamentalne zasady
leninizmu nie są przestarzałe... Uznajemy myśli Mao Tse-tunga za nowy stopień w
rozwoju marksizmu-leninizmu"'. cytuje się też słowa Mao, że „są dwa miecze:
jednym jest Lenin a drugim Stalin". Myliłby się jednak ten, kto by sądził, że
ocena tych postaci jest bezkrytyczna. Za „fundamentalny błąd Stalina " uznane
zostało zlekceważenie przez niego .. sprzeczności w łonie ludu". Stalin miał
sądzić, że antagonistyczne sprzeczności klasowe zostały wyeliminowane w ZSRR
przez ustanowienie socjalistycznej własności środków produkcji, dlatego nie
zauważył, że społeczeństwo socjalistyczne zrodziło nową burżuazję, której
interesy artykułowali rewizjoniści w partii.
Krytycznie odnosi się też deklaracja do postanowień VII Kongresu Kominternu
(1935), który ..otwarł drzwi dla niebezpiecznej, refor-mistycznej i
pacyfistycznej tendencji". Dokonując wówczas rozgraniczenia między faszyzmem a
burżuazyjną demokracją zatarto świadomość, że są to tylko dwie formy panowania
burżuazji i pozwolono żywić złudzenia co do ..postępowego" charakteru części
burżuazji monopolistycznej. Inną rozpowszechnioną wówczas iluzją było
przekonanie, że da się zjednoczyć klasę robotniczą krajów rozwiniętych,
podzieloną na komunistyczny proletariaH socjaldemokratyczną arystokrację
robotniczą.
Także nacisk, jaki Komintern kładł na obronę ZSRR. stał się przyczyną wypaczeń,
gdy ZSRR zaczął zawierać kompromisy z różnymi mocarstwami imperialistycznymi.
..Obrona państw socjalistycznych musi być podporządkowana postępowi światowej
rewolucji i nie może być widziana jako ekwiwalent (ani substytut)
międzynarodowej walki proletariatu", twierdzą teoretycy RIM.
Dalsze osłabienie sił rewolucyjnych i umocnienie rewizjonizmu (wyrażającego się
m. in. w nieantagonistycznym stosunku do niefaszys-towskich mocarstw
irnperialistycznych) nastąpiło w czasie II wojny światowej.., Taktyczne
wykorzystywanie sentymentów narodowych przez partie komunistyczne dla
mobilizacji mas w okupowanych przez faszystowskie wojska niemieckie w krajach
europejskich nie było nieprawidłowe, ale było blędem podniesienie tych
taktycznych posunięć na szczebel strategii". W tych warunkach ..pucz Chruszczowa
" był tylko logiczną konsekwencją wcześniejszych błędów ideologicznych i
politycznych.
Od błędów nie był też wolny kierowany przez Komunistyczną Partię Chin opór
przeciw chruszczewizmowi. Pod względem politycznym, KPCh akcentując negatywne
aspekty centralizacji Kominternu, zaniedbała utworzenie jakiegoś
międzynarodowego forum współpracy „partii marksistowsko-leninowskich". Pod
względem ideologicznym największe zastrzeżenia autorów deklaracji budzi jeden z
punktów chińskich „Propozycji w sprawie generalnej linii międzynarodowego ruchu
komunistycznego" z 1963 r.: „ W państwach impe-. rialistycznych, które
imperializm amerykański kontroluje lub usiłuje kontrolować, klasa robotnicza i
lud powinny kierować swe ataki głównie przeciw imperializmowi amerykańskiemu,
ale też przeciw swym własnym kapitalistom monopolitycznym i innym reakcyjnym
silom, które zdradzają interesy narodowe ". Maoiści z RIM odpowiadają: „Ten
pogląd, który poważnie wpłynął na rozwój ruchu marksistowsko-leninowskiego w tym
typie państw, ignoruje fakt, że w państwach impe-rialistycznych «interesy
narodowe» są interesami imperialistycznymi (...) "(3).
Największą rolę w rozwoju marksizmu-le-ninizmu-maoizmu deklaracja przyznaje
Wielkiej Proletariackiej Rewolucji Kulturalnej: „Rewolucja Kulturalna
reprezentuje najbardziej roz\vinięte doświadczenie dyktatury proletariatu i
rewolucjonizowania (revolutioni-sing) społeczeństwa. (...) Rewolucja Kulturalna
była żv\vym dowodem witalności marksizmu-leninizmu ".
W tym czasie jednak rewizjonistyczny spisek narasta już w Chinach. Rewizjoniści
kontrolują zwłaszcza politykę zagraniczną Chin, co wywiera ogromny wpływ na
linię międzynarodowego maoizmu ...Rewizjoniści w Chinach (...) odwróci li się od
rewolucyjnych walk proletariatu i uciskanych ludów lub stara/i się je
podporządkować państwowym interesom Chin. Reakcyjni despoci byli fałszywie
klasyfikowani jako «antyimperialiści», a pod sztandarem światowej walki przeciw
«hegemoniz-mowi» imperialistyezne mocarstwa bloku zachodniego były portretowane
jako neutralne czy nawet pozytywne siły na świecie. W tym okresie wiele
prochińskich partii marksistowsko-leninowskich wspieranych przez rewizjonistów w
KPCh zaczęto (...) nawet wspierać lub uczestniczyć w imperialistycznych
awanturach i przygotowaniach wojennych skierowanych przeciw Związkowi
Radzieckiemu widzianemu jako «glówny wróg» w całym świecie" (4). Kulminacją
narastającego w Chinach rewizjonizmu była teoria ..trzech światów" (5).
Nic więc dziwnego, że „pucz Hua Kuo-fe-nga i Teng Siao-pinga" w 1976 r. odniósł
sukces. Zwycięstwo „kontrrewolucji" w Chinach miało bardzo negatywny wpływ na
sytuację rewolucyjną w świecie:.,Wiele partii stanowiących część
międzynarodowego ruchu komunistycznego przyjęto rewizjonistów w Chinach i ich
teorią «trzech światów», i całkowicie odrzuciło walkę rewolucyjną ".
Analiza bieżącej sytuacji światowej wychodzi od marksistowskiej analizy
sprzeczności generowanych przez kapitalistyczny sposób produkcji: sprzeczności
między różnymi mocarstwami imperialistycznymi, sprzeczności między imperializmem
a uciskanymi ludami i narodami (dokument akcentując ten podział odwołuje się do
leninowskiej analizy imperializmu), sprzeczności między burżuazją a
proletariatem w państwach imperialistycznych.
Te dwie ostatnie mają zrodzić rewolucję. „Światowa rewolucja proletariacka " -
czytamy w deklaracji - „jest hvorzona w swej istocie prze: dwa strumienie:
proletariacka-socjalistyczne rewolucje prowadzone przez proletariat i jego
sojuszników w cytadelach imperializmu i narof/owo-wyzwoleńcze lub
no-wodemokratyczne (6) rewolucje prowadzone przez narody i ludy uciskane przez
imperializm. Ten sojusz między tymi dwoma rewolucyjnymi tendencjami stanowi
kamień węgielny rewolucyjnej strategii w erze imperializmu".
Z tego punktu widzenia RIM krytykuje dwie błędne tendencje. Pierwsza to „socjalszo-winizm",
który odnaleźć można w radzieckim rewizjonizmie głoszącym, że wyzwolenie
narodowe może się udać tylko przy poparciu ZSRR, i w trockizmie negującym
możliwość przekształcenia rewolucji narodowo-demok-ratycznej w socjalistyczną.
Druga polega na ignorowaniu rewolucyjnych możliwości powstających w państwach
rozwiniętych lub uzależnianiu ich od rezultatów walk o wyzwolenie narodowe.(7)
Co w tych warunkach powinni robić ma-oiści? Deklaracja odpowiada: „Zadaniem
rewolucyjnych komunistów we wszystkich krajach jest przyspieszenie rozwoju
światowej rewolucji -pokonanie imperializmu i reakcji przez proletariat i
rewolucyjne masy; ustanowienie dyktatury proletariatu w zgodzie z niezbędnymi
stadiami i sojuszami w różnych krajach: i walka o wyeliminowanie wszystkich
materialnych i ideologicznych śladów społeczeństwa wyzyskującego i osiągnięcie
społeczeństwa bezklasowego, komunizmu, na całym świecie ".
Dokonać tego może tylko prawdziwa partia proletariacka opierająca się na nauce
marksiz-mu-leninizmu-maoizmu. W krajach, w których nie ma takiej partii,
marksiści-leniniści muszą ją stworzyć. Fundamentem partii mao-istowskiej musi
być prawidłowa linia polityczna uwzględniająca zarówno właściwości kraju, jak i
sytuację światową. Partia zbudowana być powinna na zasadach centralizmu
demokratycznego zapewniającego zarówno wolność, jak i dyscyplinę " (autorzy
powołują się tu na Mao krytykującego ideę „partii monolitycznej").
Marksiści-leniniści muszą budować ścisłą więź z masami i prowadzić aktywną walkę
ideologiczną z wpływami burżuazji i drobnomieszczaństwa. Działalność bieżąca ma
na celu organizacyjne, polityczne i ideologiczne przygotowanie partii,
proletariatu i rewolucyjnych mas do przejęcia władzy. W walce o władzę należy
wykorzystywać legalne formy działania ale bez popadania w.Jegalizm i
parlamentarny kretynizm ", będąc przygotowanym na delegalizację. Maoiści
podkreślają rolę walki zbrojnej -już „Wspólny Komunikat" z 1980 r. głosił:
,.(...) komuniści są obrońcami wojny rewolucyjnej".
\ kluczowa teza: „Partia marksistowsko-le-ninowska każdego kraju musi być
budowana jako kontyngent międzynarodowego ruchu komunistycznego i musi prowadzić
swą walkę jako część światowej walki o komunizm ".
Deklaracja podkreśla jednak, że sytuacja w poszczególnych krajach bardzo różni
się od siebie, dlatego niewskazane jest „mechaniczne kopiowanie przeszłych
doświadczeń międzynarodowego proletariatu". Podział świata na wysokorozwinięte
mocarstwa imperialistycz-ne i ich neokolonie implikuje konieczność stosowania
odmiennych strategii rewolucyjnych.
Ważniejszym z dwóch frontów światowej rewolucji jest rewolucja na peryferiach:
„Kolonialne (lub neokolonialne) kraje zniewolone przez imperializm stanowią
gtówny obszar światowej walki proletariatu od II wojny światowej po dzień
dzisiejszy", czytamy w deklaracji. Kraje te cechuje ścisła zależność od
imperializmu, bezwzględna eksploatacja proletariatu i niezamaskowana dyktatura
klas posiadających. Wrogiem rewolucji w krajach kolonialnych, półkolonialnych i
neokolonialnych jest obcy imperializm oraz kompradorsko-biu-rokratyczna
burżuazją i feudałowie, które to klasy są ściśle powiązane i zależne od
imperializmu. Dlatego rewolucja przebiegać tam będzie w dwu etapach: pierwszy, „nowodemok-ratyczny".
prowadził będzie bezpośrednio do drugiego, socjalistycznego. W pierwszym etapie
proletariat powinien stworzyć szeroki front wszystkich klas i warstw, zachowując
jednak samodzielność (m.in. własne siły zbrojne) i zdobywają hegemonię nad
innymi „sektorami rewolucyjnych mas". Kamieniem węgielnym jednolitego frontu
jest sojusz robotniczo-chłopski, dlatego rewolucja agrarna (lub usunięcie
pozostałości feudalizmu) powinna być centralnym punktem nowodemokratycznego
programu.
Autorzy deklaracji konstatują bankructwo „frontów antyimperialistycznych", jeśli
nie były one kierowane przez marksistów-leni-nistów, nawet jeśli przejmowały
władzę nie były w stanie dokonać rewolucyjnych przeobrażeń, dlatego imperializm
z łatwością rozprawiał się z nimi. Był to wynik odchylenia prawicowego (głównie
radzieckiego), zastępującego przewodnią rolę proletariatu kierownictwem
burżuazji w walce o wyzwolenie narodowe i odrzucającego wojnę ludową na rzecz
„pokojowego przejścia do socjalizmu".
Deklaracja krytykuje też odchylenie lewicowe, egzemplifikowane przez castryzm,
które negowało konieczność budowy szerokiego frontu, separowało walkę zbrojną od
mas i postulowało bezpośrednie przejście do rewolucji socjalistycznej. W
deklaracji znajdujemy też krytykę woluntaryzmu kojarzonego tu z Lin Piao:
sytuacja rewolucyjna nie narasta po linii prostej, czasem są warunki dla walki
zbrojnej, czasem ich brak. RIM odchodzi wreszcie od maoistowskiej zasady „wieś
okrąża miasto"(8) uznając, że w niektórych krajach rewolucja powinna się zacząć
od powstania w mieście, nigdzie zaś nie należy zaniedbywać tej możliwości.
.lako ..błędny i niebezpieczny " zwalcza się pogląd socjaldemokratów i
trockistów, że formalna niepodległość polityczna i rozwój kapitalistycznych
stosunków w krajach postkolo-nialnych eliminuje potrzebę rewolucji
nowo-demokratycznej -jego zwolennikom zarzuca się, że nie widzą różnicy międ/y
imperializmem a krajami przezeń zniewolonymi.
Autorzy deklaracji zwracają uwagę, że państwa postkolonialne często są
sztucznymi ponadnarodowymi tworami imperialistów, dlatego popierać należy prawo
do samostanowienia mniejszości narodowych także w krajach Tr/.e-ciego Świata. „
W naszej erze " - pis/ą-.. kwestia narodowa przestaje być wewnętrzną spra\vą
pojedynczych krajów i staje się podporządkowana ogólnej sprawie światowej
rewolucji proletariackiej ".
Analiza zadań komunistów w krajach im-periałistycznych zaczyna się od
przypomnienia wskazówek Lenina: że rewolucja socjalistyczna nie wyniknie
spontanicznie z walk ekonomicznych; że klasa robotnicza dzieli się na „uciskany
i wyzyskiwany proletariat" oraz „górną warstwę robotników, czerpiącą korzyści z
sojuszu r imperialistyczną burżuazją "; że kładzie on nacisk na wykorzystywanie
„rewolucyjnych sytuacji" a nie dreptanie „drogą pokojową". Niestety, komuniści
już w latach 30. odeszli od nauk Lenina, stawiając na partie masowe, co w
sytuacj i nierewolucyjnej prowadziło do odchylenia ekonomicznego.
Maoiści lat 60. wprawdzie odrzucili ideę „pokojowej drogi", ale podtrzymali
model „partii masowej". Choć młodzież wstępowała do partii maoistowskich by
walczyć o światowy komunizm, kult „zwykłego robotnika" sprawił, że maoiści,
zamiast przygotowywać się do rewolucji, brali udział w walkach ekonomicznych pod
kierownictwem biurokracji związkowej. Innym błędem był socjalszowi-nizm części
maoistów, wyrażający się w obronie interesów narodowych państw
imperialis-tycznych. W tych warunkach młodzież odchodzi bądź to ku anarchizmowi
i innym formom „drobnoburżuazyjnego radykalizmu " (z terroryzmem włącznie), bądź
to angażuje się w „reformistyczne i rewizjonistyczne" przedsięwzięcia, takie jak
obrona ZSRR czy walka o wyzwolenie różnych mniejszości.
Co należy robić w takich warunkach? Deklaracja zauważa, że ..państwa
imperialistyczne dnia dzisiejszego różnią się istotnie od Rosji przełomu stuleci
i innych państw imperialisty-cznych tego okresu": wyeliminowane zostało
chłopstwo, szybko rozwijają się nowe sektory drobnomieszczaństwa, a co
najważniejsze -postępuje polaryzacja klasy robotniczej.
Spotęgowane posożytnictwo imperializmu na uciskanych narodach pozwala burżuazji
na korumpowanie licznej i wpływowej arystokracji robotniczej. Dziś w głównych
państwach Zachodu niżs/a warstwa klasy robotniczej tworzona jest prze/
robotników cudzoziemskich (immigrant workers) lub z mniejszości narodowych -jest
to „najważniejszy element ba~y partii proletariackiej w państwach
imperialis-tvc:nych". Między arystokracją robotniczą a „subproletariatem"
znajduje sit; wielka rzesza robotników, którzy - choć nie korzystają z
imperializmu w takim stopniu - pod wpływem długiego okresu względnej prosperity
nic są nastawieni rewolucyjnie. Niemniej jednak pozyskanie tego sektora klasy
robotniczej jest ogromnie ważne.
By pozyskać robotników trzeba poświęcać uwagę ich codziennym zmaganiom. „Wiodące
walki ekonomiczne nie są tym samym, co ekonomiom", podkreśla RIM. Dlatego partia
proletariacka powinna włączać się w te walki, zwłaszcza jeśli wyrastają one
ponad konwencjonalny poziom. Nie wolno też zapominać o innych warstwach
ludności. „Partia marksis-towsko-leninowska, choć zasadniczo opiera się na
potencja/nie najbardziej rewolucyjnych sektorach proletariatu, musi prowadzić
rewolucyjną pracę pośród innych sektorów ludności wtaczając elementy
drohnomie.szczań-skie". Inny czynnik, potencjalnie wspierający rewolucję
proletariacką, to uciskane narodowości i mniejszości etniczne w krajach
impe-rialistycznych. Choć proletariusze z tych mniejszości tworzą często część
wielonarodowego proletariatu, to nie należy rozpatrywać tego problemu w
oderwaniu od szerszego kontekstu kwestii narodowej. Ważnym jest też, by
„trenować proletariat w internacjonaliz-mie", organizując wsparcie dla walki
antyim-perialistycznej uciskanych narodów.
Dużo miejsca deklaracja poświęca zbliżającej się - zdaniem RIM - wojnie. W
krajach wysoko rozwiniętych propagowana jest leninowska taktyka „rewolucyjnego
defetyzmu": demaskować własną burżuazję. przygotowywać się do przekształcenia
wojny imperialis-tycznej w wojnę rewolucyjną. Deklaracja postuluje by
wykorzystywać .Antywojenne sentymenty mas", ale zwalczać „iluzję, ze ruchy
pokojowe mogą powstrzymać wojnę" - tylko wojna rewolucyjna może zapobiec „tej
zbrodni". Bardziej elastyczna jest taktyka maoistów wobec wojny na Peryferiach -
zalecają tu. by rozważać różne warianty sytuacji i podejmować decyzje zależnie
od warunków.
RIM realistycznie ocenia swe możliwości: „sily walczące o rewolucyjną linię są
nieznaczną mniejszością otoczoną i atakowaną przez rewizjonistów i apologetów'
burżuazji wszystkich odcieni". By przejść do kontrofensywy potrzebna jest
sprawna międzynarodowa organizacja akcji rewolucyjnej. W tym celu deklaracja
postuluje: wydawanie międzynarodowego periodyku marksistowsko-leninows-kiego;
wsparcie dla tworzenia partii maoislo-wskich w innych krajach; wspólne i
skoordynowane kampanie partii maoistowskich; wdrażanie przez partie
marksistowsko-leninowskie linii politycznej i decyzji przyjętych przez
Konferencje Międzynarodowe, a zaaprobowanych przez partie: finansową i
praktyczną partycypację w jedności komunistów; wreszcie istnienie
międzynarodowego Interim Commitce kierującego procesami ideologicznego,
politycznego i organizacyjnego jednoczenia komunistów (np. przygotowującego
zarys propozycji do generalnej linii ruchu komunistycznego).
Pierwszy z tych postulatów z pewnością został zrealizowany. Od 1985 r. w
Londynie wydawany jest organ RIM „A World To Win". Kwartalnik ten ukazuje się
regularnie w czterech językach: angielskim, hiszpańskim, tureckim i perskim (farsi):
czasem też zawiera teksty po arabsku. francusku, niemiecku czy włosku. Na jego
lamach możemy znaleźć dokumenty programowe RIM (np. wydany w 1993 r. „l.ong Live
Marxism-Leninism-Mao-ism") i oświadczenia partii członkowskich, ideologiczne
dyskusje (np. „On Proletarian Democracy") i polemiki z radzieckim
rewolucjonizmem (np. .Singing the Hymns of the Bourgeois State") czy zachodnim
goszyzmem (np. „The False Path of the European Urban Guerilla"). Wiele
miejsca..AWTW" poświęca analizie bieżących problemów polityki międzynarodowej
(jak np. wojna w Zatoce Perskiej) i sytuacji w różnych krajach i religiach:
Chiny. Peru. Chiapas. Południowa Afryka, Indie. Dominikana. Haiti. Palestyna.
Sri Lanka. Filipiny. Kolumbia,Francja. Bangla-desz. Iran, liuropa Wschodnia.
Kuba. Kurdys-tan. Burkina Faso... Dowiedzieć możemy się też. z łamów kwartalnika
o międzynarodowych kampaniach prowadzonych przez RIM (takich jak obchody
stulecia urodzin Mao czy kampania ..Porusz Niebo i Ziemię w Obronie Życia
Przewodniczącego Gonzalo"). jak również zaznajomić się tam z proletariacką
kulturą („Yilmaz Guney: Revolutionary Tur-k/s/i Fi/rnmaker", „Reggae - Jamaica
's Rebel Musie" i inne).
Adres redakcji: 27 Old Gloucester St., Lo-ndon WCiN 3XX, Wlk. Brytania.
(1) Linia Albańskiej Partii Pracy /ostała określona jako,.rewizjonizm w formie
dogmatycznej" i trockizm ukryty za pozorną obroną Stalina.
(2) Do zalożycieli dołączyły później te/ inne ugrupowania, jak np. Organizacja
Rewolucyjnych Komunistów Afganistanu.
(3) Stad nacjonalistyczne akcenty w niektórych grupach maoistowskich. Np.
działająca w latach 60.Marksistowsko-Leninowska Partia Niemiec (nie mylić z
partią o tej samej na/wie utworzoną w I982 r.) występowała przeciw uznaniu przez
RFN wschodniej granicy Niemiec: „Niemieckie obszary wschodnie zbroczone są krwią
niemieckich komunistów- (...).Kto stosuje idee Mao Tse-tunga wie. te nasze
żądanie zwrotu tych obszarów: jest marksistowsko-leninowskie". pisały w 1968 r.„Sozialislisches
Deutschland". Jesienią 1972 r. ..narodowi rewolucjoniści" spod znaku ..Rebell" i
maoiści / KPD/M-L podpisali wspólną deklaracje głoszącą m. in. „Maoiści i
narodowi rewolucjoniści są zgodni w walce przeciwko imperializmowi USA i ZSRR.
(...) Niech żyją zjednoczone, niezawisłe, socjalistyczne Niemcy!" W ślad za tym
poszły wspólne akcje maoistów i neofaszystów przeciw wizycie L. Breżniewaw Bonn
w 1973 r.
(4) Wyraźnie było to widać np. w Portugalii. Tamtejsza maoistowska partia MRPP
(Ruch na rzecz Reorganizacji Partii Proletariackiej) za jedynego wroga uznawała
„socjalfaszystów", czyli proradziecką Portugalską Partie Komunistyczną.
Przeciwko PPK maoiści sprzymierzali się z każdym: w wyborach związkowych
tworzyli antykomunistyczny blok z socjaldemokratami, brali udział w redagowaniu
prawicowego tygodnika „Expresso", ba - bojówkarze MRPP uczestniczyli nawet w
antykomunistycznych pogromach (takich jak np. \v Alcobaca w sierpniu 1975 r. czy
próba zajęcia lokalu centrali związkowej Intersindical)
Z drugiej strony zainteresowanie maoizmem pojawiło się na skrajnej prawicy,
wśród której pojawił się nurt nazy\vany„nazi-maoizmem". Zainicjował go w I963 r.
Eielg .lean Thiriart. którego paneuropejska organizacja Jcune Europę w swej
walce pr/eciw imperializmowi amerykańskiemu szukała sojusznika w świecie
arabskim i w Chinach. Po rozwiązaniu w 1969 r. .lenne Europę w jej miejsce
pojawiła się Organisation Lutte du Peuple. próbująca adaptować ideologiczne
rozwiązania Mao Tsc-tunga. Tito i Ce-ausescu
W rezultacie, we Włoszech w ielu aktywistów „Ordi-ne Nuiwo" zaangażowało się w
działalność m. in. Komunistycznej Partii Włoch (Marksistowsko-Leni-nowskiej):
taka była np. droga Renato Cureio, późniejszego przywódcy1 Czerwonych Brygad.
Podobna sytuacja miała miejsce w Szwajcarii, gdzie neofaszyści włączyli się w
szeregi Szwajcarskiej Partii Komunistycznej (Marksistowsko-Leninowskiej).
(5) Teoria Trzech Światów została ogłoszona przez TengSiao-pingaw l974r.:,.fAS',-(
i ZSRR nmrzą świat pierwszy. Rozwijające się kraje Azji, Afryki i Ameryki
Łacińskie/ trzeci świat. Rozwinięte kraje znajdujące się między wspomnianymi
siłami drugi świat". W oparciu o te teorie Chiny lansowały hasło „sojuszu małych
i średnich krajów'' przeciw supermocarstwom (oczywiście pod swoim przywództwem).
(6) Idee „nowej demokracji'' proklamował Mao Tse-tung w referacie na VII Zjazd
KPCh w 1945 r. Przewidywała ona stworzenie w Chinach
„burżuazyjno-demokratycznego państwa i społeczeństwa nowego typu ". opartego na
szerokich masach narodu chińskiego: od proletariatu! chłopstwa po burżuazję, a
nawet część obszarników. Jego istotą miało być zapewnienie Chinom niezależności
narodowej, ustanowienie swobód demokratycznych, realizacja rewolucji agrarnej,
ograniczenie wielkiego kapitału i poprawa sytuacji materialnej mas pracujących.
(7) Te drugą linię lansuje m.in. Maoistowski Ruch Intcrnacjonalislyczny (MIM) z
USA, odrzucający program RIM jako „kryptotrockistowski". MIM twierdzi, że klasa
robotnicza państw imperialistycznych (a zwłaszcza „pólnocnoameiykańska biatakla
sa robotnicza") całkowicie zintegrowała się z kapitalizmem i przeistoczyła się w
„nierewoliuy/ną elitę robotniczą ... pasożytującą na międzynarodowym
proletariacie". Jedyną silą rewolucji jest więc proletariat narodów uciskanych
(w państwach imperialistycznych reprezentowany przez robotników cudzoziemskich)
- stąd bezwarunkowe poparcie dla „rewolucyjnego nacjonalizmu" krajów Trzeciego
Świata (m.in.) algierskiego Islamskiego Frontu Ocalenia) i mniejszości
etnicznych (np. Narodu Islamu w USA).
(8) Taktyką „wsi okrążającej miasto" posługiwali się komuniści chińscy po
zmasakrowaniu przez Czang Kaj-szeka miejskich struktur partii w 1927r. Polegała
ona na opanowywaniu peryferyjnych obszarów wiejskich, gdzie powstawały bazy
rewolucyjne; miasta zajmowano w końcowej fazie wojny. Uogólnione doświadczenia
chińskiej wojny partyzanckiej stały się w latach 60. obowiązującą doktryną
wojenną maoistowskich guerilli.
Tojad