PRZEDMOWA DO WYDANIA ANGIELSKIEGO
Niniejsza broszura była pierwotnie częścią większej całości. Około r. 1875 dr E.
Dühring, docent prywatny uniwersytetu berlińskiego, ogłosił nagle i dość
hałaśliwie swe nawrócenie na socjalizm i zaprezentował publiczności niemieckiej
nie tylko obszerną teorię socjalizmu, ale nadto kompletny plan praktyczny
przeobrażenia społeczeństwa. Napadł on, rozumie się, na swych poprzedników;
przede wszystkim zaszczycił Marksa tym, że wylał na niego pełną czarę swej
złości.
Stało się to w czasie, gdy oba odłamy socjalistycznej partii Niemiec -
eisenachczycy i lassalczycy - tylko co zjednoczyły się i zdobyły dzięki temu nie
tylko olbrzymi przyrost sił, lecz co więcej, możność skierowania wszystkich
swych sił przeciwko wspólnemu wrogowi. Socjalistyczna partia Niemiec miała się
szybko stać potęgą, ale pierwszym warunkiem, aby uczynić z niej potęgę, było
nienarażenie na szwank osiągniętej niedawno jedności. I oto dr Dühring szykował
się otwarcie do utworzenia wokół swej osoby sekty stanowiącej jądro przyszłej
odrębnej partii. Wypadało więc z musu podnieść rzuconą nam rękawicę i stoczyć
walkę niezależnie od tego, czy to nam dogadzało, czy nie.
Było to wszakże najoczywiściej przedsięwzięcie dość przewlekłe, jakkolwiek i
niezbyt trudne. Wiadomo dobrze, że my, Niemcy, odznaczamy się przerażająco
ciężką gruntownością, gruntowną głębokością czy głęboką gruntownością, jak się
komu bardziej podoba ją nazwać. Ilekroć ktokolwiek spośród nas coś wykłada, co
uważa za nową doktrynę, musi on to przede wszystkim ująć w pewien
wszechogarniający system. Musi on dowieść, że zarówno pierwsze zasady logiki jak
i podstawowe prawa wszechświata istniały od wieków w tym wyłącznie celu, by
doprowadzić koniec końców do tej nowoodkrytej teorii jako korony wszechrzeczy. A
dr Dühring był pod tym względem skrojony całkiem na modłę swej narodowości. Ni
mniej, ni więcej tylko kompletny "Systemat filozofii", filozofia ducha,
moralności, przyrody i historii; kompletny "Systemat ekonomii politycznej i
socjalizmu" i wreszcie "Krytyczna historia ekonomii politycznej" - trzy wielkie
tomy formatu ósemki, ciężkie pod względem rozmiaru i treści, trzy wojskowe
korpusy argumentów, prowadzone w pole przeciw wszystkim dotychczasowym.
filozofom i ekonomistom w ogóle i w szczególności przeciw Marksowi - zaiste
próba kompletnego "przewrotu w nauce" - wszystko to musiałem wziąć na barki.
Wypadło mi omawiać wszelkie możliwe przedmioty, od poglądu na czas i przestrzeń
do bimetalizmu[4]; od wieczystości materii ruchu do przemijającego charakteru
idei moralnych; od darwinowskiego doboru naturalnego do wychowania młodzieży w
przyszłym społeczeństwie. W każdym razie ta rozległa rozpiętość systematu mego
oponenta dała mi sposobność do rozwinięcia - w przeciwstawieniu do jego wywodów
- poglądów Marksa i moich na te wielce różnorodne dziedziny, i to w formie
bardziej systematycznej niż dotychczas. To właśnie było główną przyczyną, która
mnie pobudziła do podjęcia tego - skądinąd tak niewdzięcznego - zadania.
Odpowiedź moja została ogłoszona najpierw w szeregu artykułów w lipskim "Vorwarts",
centralnym organie partii socjalistycznej, a następnie jako książka "Przewrót w
nauce dokonany przez p. Eugeniusza Dühringa", której drugie wydanie wyszło w r.
1886 w Zurychu.
Na naleganie mego przyjaciela Paula Lafargue’a, obecnie posła z Lille do
francuskiej izby deputowanych, ułożyłem z trzech rozdziałów tej książki
broszurę, którą Lafargue przetłumaczył i wydał w r. 1880 pod tytułem "Socialisme
utopique et socialisme scientifique". Według tego tekstu francuskiego
przygotowano wydanie polskie i hiszpańskie. W r. 1883 nasi przyjaciele niemieccy
wydali tę polemiczną broszurę w języku oryginału. Następnie ogłoszono na
podstawie tekstu niemieckiego przekłady: włoski, rosyjski, duński, holenderski i
rumuński. Łącznie z niniejszym wydaniem angielskim została więc ta broszura
rozpowszechniona w dziesięciu językach. Nie znam żadnego innego utworu
socjalistycznego, nie wyłączając naszego "Manifestu Komunistycznego" z r. 1848
oraz "Kapitału" Marksa, który by był tylekroć tłumaczony. W Niemczech broszura
ukazała się w czterech wydaniach osiągając w łącznym nakładzie około 20.000
egzemplarzy.
Terminy ekonomiczne używane w tej książce odpowiadają, o ile są nowe, terminom
angielskiego wydania "Kapitału" Marksa. "Produkcją towarową" nazywamy tę fazę
rozwoju ekonomicznego, w której wytwarza się przedmioty nie tylko na użytek
producentów, lecz także w celu wymiany, tj. jako towary, nie zaś przedmioty
użytku. Faza ta rozciąga się od początku produkcji dla wymiany aż do naszych
czasów włącznie; w pełni osiąga swój rozwój produkcja towarowa jedynie w
warunkach produkcji kapitalistycznej, tj. w warunkach, gdy kapitalista,
właściciel środków produkcji, zatrudnia za płacę robotników, tj. ludzi
pozbawionych wszelkich środków produkcji prócz własnej siły roboczej, i zagarnia
różnicę między ceną sprzedażną produktów a ich kosztami. Historię produkcji
przemysłowej, począwszy od wieków średnich, dzielimy na trzy okresy:
1) rzemiosło, drobni majstrowie z niewielką ilością czeladników i terminatorów,
przy czym każdy robotnik wyrabia całkowity produkt;
2) manufaktura, w której większa ilość robotników, zgrupowana w dużym
warsztacie, wyrabia całkowity produkt według zasad podziału pracy, przy czym
każdy robotnik wykonywa tylko pewną częściową czynność, tak że produkt jest
wykończony dopiero wówczas, gdy przeszedł po kolei przez wszystkie ręce;
3) nowożytny przemysł, w którym produkt wyrabiają maszyny poruszane przez
jakąkolwiek siłę napędową, a praca robotników sprowadza się do dozorowania i
regulowania czynności i urządzeń mechanizmu...[5]
20 kwietnia 1892 r.
[4] Bimetalizm - system monetarny oparty na dwóch metalach:
złocie i srebrze
[5] Ciąg dalszy tej przedmowy do wydania angielskiego broszury "Rozwój
socjalizmu od utopii do nauki" był ogłoszony przez Engelsa w czasopiśmie : "Neue
Zeit" w latach 1892-1893 pod tytułem: "O materializmie historycznym". Przekład
polski: Marks i Engels "O materializmie historycznym", "Książka" 1948, str. 35 i
dalsze.