Poniższy tekst został napisany przez dwóch działaczy Solidarności Socjalistycznej, którzy przetłumaczyli i wydali "Marksizm w działaniu" po polsku. Ten krótki tekst jest typowy dla SWP i jej filii. Wkrótce na LBC ukarze się broszura Harmana. A. Grabski i A. Żebrowski - dawni współpracownicy -to dzisiaj liderzy dwóch zwalczających się sekt Nurtu Lewicy Rewolucyjnej i Pracowniczej Demokracji. Ostatnio grupy te rywalizują o zorganizowanie transportu do Paryża na listopadowe Europejskie Forum Społeczne. Powołali dwa komitety organizacyjne, które wzajemnie ze sobą konkurują. Gra jest warta świeczki - w końcu każdy antyglobalista - to kilkaset złotych.
Wstęp do broszury Chrisa Harmana -Marksizm w działaniu
Szanowny czytelniku, broszura ta wydana jest przez nowe pokolenie marksistów marksistów Polsce. Dla większości ludzi myśl marksistowska odeszła do przeszłości wraz z upadkiem stalinowskich dyktatur w Europie Wschodniej w r. 1989.
Marks mówił o rozszerzeniu demokracji przez bezpośrednią kontrolę pracowników nad społeczeństwem. Stalinisci stworzyli Gułag i zniszczyli pracownicze organizacje. Marks mówił, że socjalizm dąży do równości w warunkach wysokiej konsumpcji. Stalinowskie społeczeństwa dzieliły ludzi na uprzywilejowanych i wyzyskiwanych. Marks tłumaczył, że kradzież ziem chłopskich oznaczał początek kapitalizmu. Staliniści kradli ziemie chłopskie i nazwali to uspołecznieniem. Marks twierdził, że pracownicy muszą obalić organizację państwową i sami przejąć funkcję państwa. Stalinisci wzmocnili państwo. Marks mówił o międzynarodowej rewolucji pracowniczej. Dla stalinistów najważniejsza była mocarstwowość ZSRR.
Dlatego nie można po prostu odrzucać marksizmu ze względu na jego „zaprzeczenie” przez stalinistów. Stalinowski „marksizm” był ideologią panującej klasy najpierw najpierw ZSRR później w innych tzw. Komunistycznych krajach. Dla nas kraje te nigdy nie były socjalistyczne. Socjalistyczna rewolucja w Rosji po r. 1917 zakończyła się stalinowską kontrrewolucją już w roku 1928 (wraz z pierwszą pięciolatką). Marksizm jako ideologia klasy pracowniczej został wg. Nas ocalony przez nurt organizacji socjalistycznych na Zachodzie działających pod hasłem „Ani Waszyngton ani Moskwa lecz międzynarodowy socjalizm.”
Oznacza to, że uważamy za część naszej tradycji myśl polityczną L.D. Trockiego i jego walkę ze stalinowską kontrrewolucją. Podstawą więc dla naszej analizy sytuacji w Europie Wschodniej jest wyrosła z tradycji walki Trockiego teoria ujmująca ZSRR i jego satelity za formę państwowego kapitalizmu. Fundamentalną dla takiej analizy politycznej pracę pt. „Państwowy kapitalizm w Rosji, od Stalina do Gorbaczowa Tony’ego Cliffa udało się już nam zaprezentować polskiemu czytelnikowi. Mając taką właśnie teoretyczną jasność odnośnie rzeczywistości w Europie Wschodniej po dojściu Stalina do władzy możemy otwarcie bronić marksizmu jako metody walki o zniesienie wszelkiego wyzysku i wszelkiej opresji.
Jako marksiści widzimy, że zasadniczą cechą kapitalizmu jest podział na dwie główne klasy w społeczeństwie (pracownicy i szefowie), który powoduje powtarzające się kryzysy gospodarcze, wojny, nędze.
Marksiści zaczynają od analizy kapitalizmu Marksa i rozwijają ją, żeby móc zrozumieć zmiany w dzisiejszym świecie.
Marksiści są ludźmi, którzy wiedzą, że istnieje demokratyczna alternatywa do kapitalizmu, i próbują wyjaśnić jak ją osiągnąć.
Marksizm rozwija się:
1)w oparciu o doświadczenia walki pracowników w każdym kraju dziś i w historii. Najważniejsze są największe bunty pracowników, kiedy pokazano, że pracownicy mogą organizować nowe społeczeństwo (np. Rosja 1917, Hiszpania 1936, Węgry 1956, Polska 1980).
2) przez udowodnienie, że kapitalizm jest przejściowym systemem w ludzkiej historii. Żeby to zrobić trzeba obalić argumenty polityków, profesorów, dziennikarzy, które usprawiedliwiają system kapitalistyczny i mówią, że system ten jest wieczny i optymalny.
Zadaniem tej broszury jest prezentacja w prosty, dostępny sposób podstawowych idei marksistowskich. Broszura ta ma być pierwszym krokiem do aktywności w socjalistycznej organizacji i analizowania procesów społecznych poprzez metodę marksistowską.
Chodzi nam o to aby ludzie o rewolucyjnych socjalistycznych poglądach z pomocą tej lektury mogli przekonać o swych racjach kolegów i koleżanki w szkole czy pracy. Mamy nadzieję, że broszura sprosta tym celom.
Warszawa, luty 1994
August Grabski
Andrzej Żebrowski
Tekst polskiego tłumaczenia zawiera w stosunku do oryginału drobne zmiany. Zastąpione zostały niektóre przykłady odwołujące się do angielskiej rzeczywistości.