Komunistyczna Partia Chin to największa partia w historii ludzkości odwołująca się do marksizmu i liczy 20 milionów członków. W naszym przekonaniu KPCH zerwała ostatecznie z marksizmem po śmierci Mao (co nie znaczy, że za jego czasów była idealna). Na radykalnej lewicy nie brakuje ludzi, którzy są zapatrzeni w Chiny, min. KPP, która razem z NL i NLR tworzy PLAn. Dlatego też publikujemy statut tej partii przyjęty na ostatnim zjeździe. Statut wrzucimy w kilku częściach.
Część 1
Statut Komunistycznej Partii Chin
Komunistyczna Partia Chin jest awangardą zarówno chińskiej klasy pracowniczej,
jak i chińskiego ludu i chińskiego narodu. Jest trzonem przywództwa w walce za
sprawę socjalizmu o chińskiej specyfice i reprezentuje rozwojowy trend chińskich
sił wytwórczych, orientację na chińską kulturę i fundamentalne interesy
przytłaczającej większości chińskiego ludu. Budowa komunizmu jest najważniejszą
ideą i ostatecznym zadaniem Partii.
Komunistyczna Partia Chin czerpie wskazówki do działania z dorobku
Marksizmu-Leninizmu, myśli Mao Zedonga, teorii Deng Xiaopinga i ważnej zasady
„Trzech Reprezentacji”.
Marksizm-Leninizm wyjaśnia prawa rządzące rozwojem historii ludzkich
społeczeństw. Jego podstawowe założenia są słuszne i niezwykle żywotne.
Najwyższy ideał komunizmu, do którego dążą chińscy komuniści, może być
osiągnięty jedynie wówczas, gdy społeczeństwo socjalistyczne jest w pełni
rozwinięte i bardzo zaawansowane. Rozwój i wzmocnienie systemu socjalistycznego
jest długim procesem historycznym. Jeśli chińscy komuniści nadal uznawać będą
podstawowe założenia Marksizmu-Leninizmu oraz będą podążać drogą odpowiednią dla
specyficznych chińskich uwarunkowań i wybraną z woli chińskiego ludu, sprawa
socjalizmu zostanie ukoronowana ostatecznym zwycięstwem.
Chińscy komuniści, z towarzyszem Mao Zedongiem jako przewodniczącym
stworzyli Myśl Mao Zedonga poprzez zintegrowanie podstawowych zasad
Marksizmu-Leninizmu z wnioskami wyciągniętymi z praktyki chińskiej rewolucji.
Myśl Mao Zedonga jest Marksizmem-Leninizmem dostosowanym do warunków chińskich i
rozwiniętym w Chinach; składa się z zespołu teoretycznych zasad i wniosków
wyciągniętych z doświadczeń, których słuszność została potwierdzona w praktyce;
reprezentuje wykrystalizowaną, kolektywną mądrość Komunistycznej Partii Chin.
Podążając za wskazaniami Myśli Mao Zedonga, Komunistyczna Partia Chin
poprowadziła ludzi wywodzących ze wszystkich grup etnicznych zamieszkujących
Chiny do rewolucyjnego boju z imperializmem, feudalizmem i biurokratycznym
kapitalizmem zakończonego ostatecznym zwycięstwem nowej, demokratycznej
rewolucji i powstaniem Chińskiej Republiki Ludowej, demokratycznej dyktatury
ludu. Po utworzeniu Republiki Ludowej, partia poprowadziła lud do wykonania
zadania, jakim była socjalistyczna transformacja – przejście od Nowej Demokracji
do socjalizmu i ustanowienie podstaw systemowych socjalizmu, a także
ekonomiczny, polityczny i kulturowy rozwój socjalizmu.
Na Trzeciej Sesji Plenarnej jedenastego Komitetu Centralnego Partii,
chińscy komuniści z Deng Xiaopingiem jako przewodniczącym, podsumowali
dotychczasowe doświadczenia, zarówno pozytywne, jak i negatywne, wyzwolili swoje
umysły od dogmatów, wyciągnęli wnioski z faktów i postanowili skoncentrować się
na rozwoju ekonomicznym, wprowadzić reformy i otworzyć Chiny na świat,
rozpoczynając nową erę rozwoju w imię sprawy socjalizmu, sukcesywnie formułując
linię, zasady i metody budowania socjalizmu o chińskiej specyfice i
przedstawiajac podstawowe kwestie związane z budową, konsolidacją i rozwojem
socjalizmu w Chinach. Powstała teoria Deng Xiaopinga. Teoria Deng Xiaopinga jest
rezultatem połączenia podstawowych założeń Marksizmu-Leninizmu ze współczesną,
chińską praktyką, kontynuacją i rozwinięciem Myśli Mao Zedonga w nowych
warunkach historycznych, reprezentuje nowy etap rozwoju Marksizmu w Chinach,
jest Marksizmem współczesnych Chin i wykrystalizowaną, kolektywną mądrością
Komunistycznej Partii Chin. Prowadzi socjalistyczną modernizację naszego kraju
od zwycięstwa do zwycięstwa.
Od Czwartej Sesji Plenarnej trzynastego Komitetu Centralnego Partii,
poprzez praktykę budowania socjalizmu o specyficznie chińskiej charakterystyce,
chińscy komuniści z Jiang Zeminem jako przewodniczącym, osiągnęli głębsze
zrozumienie tego, czym jest socjalizm, jak go budować, jaką Partię budować i w
jaki sposób ją budować, zebrali nowe wartościowe doświadczenia w kierowaniu
Partią i państwem i sformuowali ważną zasadę „Trzech Reprezentacji”. Ważna
zasada „Trzech Reprezentacji jest kontynuacją i rozwinięciem
Marksizmu-Leninizmu, Myśli Mao Zedonga i Teorii Deng Xiaopinga; ukazuje nowe
wymagania pracy dla Parii i kraju, będące wynikiem zmian zachodzących w
Chinach i innych częściach dzisiejszego świata; służy - jako potężna broń
teoretyczna - wzmocnieniu i rozwinięciu budowania Partii oraz wspierania
rozbudowy i rozwoju socjalizmu w Chinach; jest wykrystalizowaną, kolektywną
mądrością. Jest przewodnią ideologią, którą Partia musi kierować się w
nadchodzących czasach. Konsekwentne wprowadzanie w życie zasady „Trzech
Reprezentacji” jest fundamentem budowania Partii, kamieniem węgielnym kierowania
nią i źródłem jej siły.
Chiny znajdują się w początkowym stadium budowania socjalizmu i
pozostaną w nim przez dłuższy czas. To historyczne stadium nie może zostać
przeskoczone, konieczna jest modernizacja Chin, zapóźnionych ekonomicznie i
kulturowo. Potrwa przez ponad 100 lat. Budując socjalizm, musimy pamiętać o
naszych specyficznych warunkach i przyjąć specyficznie chińską drogę do
socjalizmu. W obecnym stadium historycznym, sprzeczność między wciąż
wzrastającymi potrzebami materialnymi i kulturowymi ludzi, a zbyt niskim
poziomem produkcji jest podstawową sprzecznością w Chińskim społeczeństwie.
Poprzez zarówno uwarunkowania wewnętrzne, jak i wpływy zagraniczne walka klas
będzie nadal znajdować się w pewnym określonym miejscu. Choć jej poziom może
zdecydowanie wzrosnąć w pewnych warunkach, walka klas nie stanie się już
pierwszoplanową sprzecznością. W procesie budowy socjalizmu, naszym podstawowym
zadaniem jest dalsze rozwijanie sił wytwórczych i osiąganie socjalistycznej
modernizacji poprzez przeprowadzenie reform w tych aspektach i powiązaniach
stosunków produkcji oraz nadbudowy, które nie są przystosowane do dalszego
rozwoju sił wytwórczych. Musimy podtrzymywać i rozwijać system ekonomiczny z
własnością publiczną odgrywającą dominującą rolę i różnorodnymi formami
własności rozwijanymi równolegle, z systemem dystrybucji, w którym dystrybucja
dóbr według wykonywanej pracy odgrywa dominującą rolę, koegzystując jednak z
różnorodnością innych sposobów dystrybucji dóbr, zachęcając różnych ludzi i
różne rejony kraju przede wszystkim do bogacenia się, sukcesywnej eliminacji
biedy i budowania powszechnego dobrobytu, stale uwzględniając rosnące materialne
i kulturowe potrzeby ludzi, bazą dla zaspokojenia których będzie wzrost
produkcji i społecznego majątku. Rozwój jest naczelnym priorytetem naszej partii
w procesie zarządzania i modernizacji kraju. Podstawowym kryterium i punktem
wyjścia do oceny całej naszej pracy powinno być to, jak zyskuje na niej rozwój
sił wytwórczych naszego socjalistycznego społeczeństwa, jak wzmacnia ona siłę
naszego socjalistycznego państwa i w jakim stopniu podnosi ona standard życia
ludzi. Początek nowego stulecia oznacza wejście Chin w w nowe stadium procesu
budowy zamożnego społeczeństwa i przyspieszenia socjalistycznej modernizacji.
Strategiczne cele ekonomicznego i społecznego rozwoju w nowym stadium to
konsolidacja i rozwój standardu życia już osiągniętego, wprowadzenie Chin na
wyższy etap procesu budowy zamożnego społeczeństwa w interesie ponad miliarda
chińskich obywateli i podniesienie wskaźnika Produktu Krajowego Brutto (PKB)
przypadającego na jednego mieszkańca do poziomu krajów średnio rozwiniętych
gospodarczo przed upływem setnej rocznicy istnienia Chińskiej Republiki Ludowej.
Głównym zadaniem Komunistycznej Partii Chin w początkowym stadium
socjalizmu jest poprowadzenie ludzi wszystkich naszych grup etnicznych do
wspólnego, zależnego tylko od nas, pionierskiego wysiłku mającego na celu
przekształcenie Chin w zamożne, silne, demokratyczne i kulturowo rozwinięte
nowoczesne państwo socjalistyczne przez uczynienie rozwoju ekonomicznego naszym
centralnym zadaniem, czerpanie z Czterech Głównych Założeń oraz wytrwanie w
reformach i otwarcie na świat.
Krocząc drogą socjalistycznej sprawy, Komunistyczna Partia Chin musi
wytrwać w uznawaniu ekonomicznego rozwoju za centralne zadanie, podporządkowując
całą pracę i wszystkie wysiłki temu właśnie zadaniu. Musimy przyspieszyć rozwój
ekonomiczny, przyjąć strategię modernizacji kraju poprzez rozwój nauki poprzez
naukę i edukację, pozwolić odgrywać nauce i technologii rolę pierwszoplanowej
siły wytwórczej. Musimy wykorzystać rozwój nauki i technologii by podnieść
efektywność pracy i ciężko pracować, by stworzyć gospodarkę, którą cechować będą
dobre wyniki, wysoka jakość produktów i szybkie tempo rozwoju.
Cztery Główne Założenia – utzrymanie socjalistycznej drogi i
dyktatury proletariatu, przywództwo Komunistycznej Partii Chin,
Marksizm-Leninizm i Myśl Mao Zedonga są fundamentami, na których budujemy nasze
państwo. Przyjmując kurs na socjalistyczną modernizację, musimy nawiązywać do
Czterech Głównych Założeń i zwalczać burżuazyjną liberalizację.
Reformy i otwarcie na świat to jedyna droga, by uczynić nasz kraj
silnym. Musimy wprowadzić fundamentalne reformy struktury ekonomicznej, która
warunkuje rozwój sił wytwórczych, utrzymać i wzmocnić socjalistyczną gospodarkę
rynkową; musimy także dokonać politycznej restrukturyzacji i dokonać reform na
innych polach. Otwieranie się powinno mieć wymiar wewnętrzny i zewnętrzny.
Musimy rozwijać ekonomiczną i technologiczną wymianę i współpracę z innymi
krajami, czynić coraz większy i lepszy użytek z zagranicznego kapitału, zasobów
i technologii, przyjmować i wykorzystywać osiągnięcia innych kultur, także
metody zarządzania z rozwiniętych krajów Zachodu, które oparte są na zasadach
kierowania współczesną produkcją. Musimy smiało podążać nowymi ścieżkami reform
i otwarcia na świat.
Komunistyczna Partia Chin prowadzi lud, promując demokrację
socjalistyczną i budując socjalistyczną cywilizację polityczną. Konsekwentnie
rozszerza demokrację socjalistyczną, wzmacniając socjalistyczny system prawny,
rządzi krajem opierając się na prawie, buduje państwo socjalistyczne pod rządami
prawa i umacnia demokratyczną dyktaturę ludu. System kongresów ludowych i
system wielopartyjnej kooperacji i politycznej konsultacji pod przywództwem
Komunistycznej Partii Chin nie powinny być zmieniane. Partia powinna zachęcać
lud do występowania w charakterze władcy kraju i poczynić starania mające na
celu ochronę prawa ludu do decydowania o sprawach państwai decydowaniu o
ekonomicznych i kulturowych przedsięwzięciach. Partia powinna zachęcać do
swobodnej wymiany poglądów, a także ustanowić i umocnić system i procedury
demokratycznego podejmowania decyzji oraz nadzoru. Ustawodawstwo i prawo
państwowe powinny być wzmacniane tak długo, aż całokształt pracy dla państwa
będzie regulowany przez prawo. Aby stworzyć stabilne społeczeństwo, powinny
zostać podjęte zakrojone na szeroką skalę starania mające na celu wprowadzenie
ładu i porządku społecznego. Wysiłki te muszą mieć na celu wyeliminowanie
działalności przestępczej i kryminalistów zagrazających bezpieczeństwu
narodowemu, interesom kraju, stabilności społecznej i rozwojowi ekonomicznemu.
Musimy zdecydowanie rozgraniczyć dwa rodzaje sprzeczności – sprzeczności między
nami i wrogiem oraz sprzeczności w łonie ludu – by we właściwy sposób móc się z
nimi uporać.
Komunistyczna Partia Chin przewodzi ludowi w jego wysiłku mającym na
celu zbudowanie duchowej cywilizacji, tak samo jak cywilizacji materialnej i
politycznej oraz kierowanie krajem tak według prawa, jak i według zasad.
Socjalistyczna cywilizacja duchowa stanowi potężną inspiracje ideologiczną i
wsparcie intelektualne i pozwala na stwożenie sprzyjającego klimatu dla rozwoju
ekonomicznego, reform i otwarcia. Kluczowym zadaniem jest położenie
zdecydowanego nacisku na edukację, naukę i kulturę, szacunek dla ludzi nauki i
osób utalentowanych, podniensienie ideologicznego, moralnego, naukowego i
edukacyjnego poziomu całego narodu, rozwój tradycyjnej kultury narodowej i
rozwój kwitnącej kultury socjalistycznej.Konieczne jest zainspirowanie członków
Partii i całego ludu programem Partii, patriotyzmem, duchem wspólnotowości i
ideologią socjalistyczną, wzmocnienie ich poczucie godności narodowej, pewności
siebie, przepojenie członków Partii wzniosłymi ideami komunistycznej ideologii,
odrzucenie zepsucia, którego źródłem są dekadenckie ideologie kapitalizmu i
feudalizmu, oraz wykorzenienie całego zła społecznego tak, by nasz lud kierował
się wzniosłymi ideami, niezłomnymi zasadami moralnymi, by posiadał gruntowną
wiedzę i silne poczucie dyscypliny.
Komunistyczna Partia Chin sprawuje zwierzchnią władzę nad Armią
Ludowo-Wyzwoleńczą i innymi ludowymi oddziałami zbrojnymi, którym pozwala
odgrywać kluczową rolę w konsolidacji obrony narodowej, obronie ojczyzny i
modernizacji kraju.
Komunistyczna partia Chin podtrzymuje i propaguje stosunki międzyludzkie oparte
na równości, zjednoczeniu i wzajemnej pomocy wszystkich grup etnicznych kraju,
utrzymuje i propaguje i sukcesywnie ulepsza system regionalnych etnicznych
autonomii, aktywnie szkoli i promuje kadry wywodzące się spośród mniejszości
narodowych oraz pomaga utrzymać rozwój ekonomiczny i kulturowy na terenach
zamieszkałych przez mniejszości etniczne, by osiągnąć powszechny dobrobyt i
całościowy postęp w interesie wsztstkich grup etnicznych.
Komunistyczna Partia Chin jednoczy wszystkich robotników, rolników i
intelektualistów i – wraz ze wszystkimi demokratycznymi partiami, osobami
bezpartyjnymi i patriotycznymi siłami wszystkich grup etnicznych Chin – w
dalszym rozwijaniu i umacnianiu możliwie najszerszego frontu patriotycznego
obejmującego wszystkich socjalistycznych robotników i wszystkich patriotów
popierających socjalizm lub wspierających ponowne zjednoczenie ojczyzny. Musimy
stale pracować nad wzmacnianiem jedności całego chińskiego ludu, także naszych
rodaków ze specjalnych regionów administracyjnych Hong Kongu i Makao, czy
Tajwanu, a także Chińczyków zamieszkałych za granicą. Musimy wypełnić wielkie
zadanie zjednoczenia ojczyzny w oparciu o zasadę „jeden kraj, dwa systemy”.
Komunistyczna Partia Chin opowiada się za rozwojem związków z innymi krajami w
celu stworzenia korzystnej atmosfery międzynarodowej dla zachodzących w Chinach
reform, otwarcia na świat i modernizacji. W stosunkach międzynarodowych
odwołujemy się do wartości takich jak suwerenna polityka pokoju, zabezpieczenie
Chińskiej niepodległości i suwerenności, przeciwstawianie się hegemonizmowi i
polityce z pozycji siły, obrona pokoju na świecie i wspieranie postępu w
interesie ludzkości. Pracujemy na rzecz rozwinięcia związków między Chinami a
innymi krajami opartych na fundamencie pięciu zasad: suwerenności i
integralności terytorialnej, wzajemnej nieagresji, nieinterwencji w wewnętrzne
sprawy każdej ze stron, równości i obustronnej korzysci, a także pokojowej
koegzystencji. Dążymy do rozwoju dobrosąsiedzkich stosunków między Chinami a
otaczającymi je krajami, a także do wzmacniania jedności i współpracy wszystkich
państw rozwijających się. Komunistyczna Partia Chin utrzymuje stałe kontakty z
partiami komunistycznymi i innymi partiami w innych krajach na zasadach
niezależności, absolutnej równości, wzajemnego szacunku i nieingerencji w
wewnętrzne sprawy każdej ze stron.
Mając na celu poprowadzenie społeczeństw wszystkich chińskich grup etnicznych do
osiągniecia wielkiego celu socjalistycznej modernizacji, Komunistyczna Partia
Chin musi zgodnie ze swoim programem wzmacniać i ulepszać procedury budowania
swoich struktur, a także wytrwać w zasadzie, że Partia zmusza swoich członków do
samodyscypliny i jest wobec nich surowa, kultywując jednocześnie dobre tradycje
i styl działania. Członkowie Partii muszą stale rozwijać swoje umiejętności w
zakresie sztuki przewodzenia i rządzenia, Partia musi podnosić swą zdolność do
wykorzeniania korupcji, unikania degeneracji w swoich szeregach i odpierania
zagrożeń, stale wzmacniając swoje klasowe fundamenty, rozszerzając swą bazę
członkowską i rozwijając wartości takie, jak kreatywność, zwartość i bojowa
efektywność, by zawsze pozostać w awangardzie swoich czasów, stanowiąc silne,
zdrowe jądro społeczeństwa, zdolne poprowadzić wszystkich Chińczyków do
nieprzerwanego marszu drogą socjalizmu o chińskiej specyfice. W procesie
budowania Partii musimy spełniać cztery kluczowe wymogi:
Po pierwsze, stosować się do programu Partii. Cała Partia powinna osiągnąć
jedność zarówno w myśli, jak i w czynach z Teorią Deng Xiaopinga, ważną zasadą
„Trzech Reprezentacji” i podstawowym programem Partii. Musimy połączyć reformy
i politykę otwarcia z Czterema Głównymi Zasadami, wykonywać program Partii we
wszystkich podejmowanych przez nas wysiłkach, wcielać w życie linię budowania
pierwszego stadium socjalizmu i zwalczać wszystkie „lewackie” i prawicowe błędne
tendencje, wzmacniając czujność wobec tendencji prawicowych, a przede wszystkim
„lewackich”. Musimy wzmóc intensywność budowania ciał kierowniczych wszystkich
szczebli, wybierając i promując kadry spośród tych, którzy wykazali się
nieprzeciętnymi osiągnięciami w służbie publicznej i zdobyli zaufanie mas w
dziedzinie reform, otwarcia na świat i modernizacji, a także biorą udział w
szkoleniu milionów swoich następców w dziele budowania socjalizmu poprzez
organizacyjne wzmacnianie wcielania podstawowej linii i programu Partii.
Po drugie, wytrwać w wyzwalaniu swoich umysłów od dogmatów, poszukując prawdy i
podążając z duchem czasów. Linia ideologiczna Partii jest wyprowadzana z
rzeczywistych zjawisk i dotyczy wszystkich dziedzin życia, by zintegrować teorię
z praktyką, wyprowadzić ogólne prawdy z faktów i weryfikować teorię poprzez
praktykę. Członkowie Partii muszą stosować się do jej linii ideologicznej,
odnajdywać nowe drogi, śmiało eksperymentować z nowymi metodami, wprowadzać
innowacje, działać kreatywnie, nieustannie studiować nowe sytuacje, wyciągać
wnioski z doświadczeń, rozwiązywać trudności, wzbogacać i rozwijać marksizm w
praktyce.
Po trzecie, wytrwać w służeniu ludziom całym sercem. Partia nie ma własnych,
specyficznych interesów poza interesami klasy pracowniczej i najszerszych mas
ludzkich. Najwyższym priorytetem Partii są interesy ludu. Partia dzieli z ludem
trud i znój, pozostaje w najściślejszym kontakcie z ludem i nie pozwala zadnemu
ze swych członków być oderwanym od mas, ani stawiać siebie samego ponad masami.
Partia przyjmuje linię działania w interesie mas, robiąc wszystko dla mas,
zawierzając im każde zadanie, pamiętając o zasadzie „z woli mas – dla mas” i
przekładając własne, poprawne idee na działanie mas. Największą zaletą Partii są
jej ścisłe więzy z masami, a największym potencjalnym zagrożeniem byłoby
kierowanie partią w oderwaniu od nich. Styl działania Partii i jej umiejętność
tworzenia nierozerwalnych więzów z masami są sprawami o żywotnym znaczeniu dla
Partii, Partia wytrwale przeciwstawia się korupcji, podejmując ogromne wysiłki
mające na celu poprawienie stylu działania i uczynienie się całkowicie czystą i
uczciwą.
Po czwarte, przestrzegać zasad centralizmu demokratycznego. Demokratyczny
centralizm jest połączeniem centralizmu na bazie demokracji i demokracji pod
scentralizowanym kierownictwem. Stanowi fundamentalną zasadę organizacyjną
partii, a także jest programem mas przekształconym polityczną działalność
Partii. Wewnątrz partii obwiązują zasady demokracji, a także inicjatywy i
kreatywności partyjnych organizacji wszystkich szczebli – jak największa liczba
członków Partii powinna odgrywac ważną rolę. Poprawny centralizm musi być
stosowany, by zapewnić zdecydowanie działań w całej Partii i efektywne
wprowadzanie jej decyzji. Poczucie interesów organizacyjnych i dyscyplina muszą
zostać wzmocnione, wobec władz dyscyplinarnych Partii wszyscy członkowie są
równi. Nadzór nad kierowniczymi organami Partii i nad członkami Partii
sprawującymi kierownicze funkcje i system wewnątrzpartyjnego nadzoru muszą być
stale ulepszane. W swojej wewnętrznej działalności politycznej członkowie Partii
dokonują właściwej krytyki i samokrytyki, tocząc ideologiczne boje nad kwestiami
zasad, przyjmując prawdę i odrzucając błędy. Pilnie podjęte muszą zostać wysiłki
mające na celu stworzenie sytuacji politycznej, gdzie obowiazuje zarówno
centralizm, jak i demokracja, zarówno dyscyplina, jak wolność, zarówno jedność
woli, jak i osobita swoboda i nieskrępowany rozwój myśli.
Kierownictwo Partii oznacza polityczne, ideologiczne i organizacyjne
kierownictwo. Partia musi stawić czoło wyzwaniom reform, otwarcia na świat i
wprowadzania socjalistycznej modernizacji i wzmacniać jakość własnego
przywództwa. Postępując zgodnie z zasadą, że Partia odpowiada za generalną
sytuację i koordynuje wszystkie wysiłki, Partia musi odgrywać rolę trzonu
kierownictwa pośród wszystkich innych organizacji różnych szczebli. Musi skupiać
się na promowaniu rozwoju ekonomicznego, organizować i koordynować wszystkie
wysiłki mające na celu rozwój ekonomiczny. Partia musi przestrzegać zasad
demokratycznego i naukowego podejmowania decyzji, formułować i wprowadzać
właściwą linię, zasady i politykę; dobrze wypełniać swoją organizacyjną,
publicystyczną i edukacyjną rolę i upewniać się, czy wszyscy członkowie Partii
mogą służyć za przykład i stanowią awangardę. Partia musi podejmować swoje
działania w obrębie Konstytucji i innych aktów prawnych. Działania te muszą
uwzględniać fakt, że legislatywa, organy władzy sądowniczej i administracja
państwowa, organizacje kulturalne i ludowe działają niezależnie, podejmując
własne inicjatywy, lecz w harmoni ze sobą nawzajem. Partia musi wzmacniać swoje
przywództwo nad związkami zawodowymi, Ligą Młodzieży Komunistycznej, federacjami
kobiecymi i innymi masowymi organizacjami, musi także zapewnić tym organizacjom
właściwe miejsce w życiu społecznym. Partia musi dostosowywać się do rozwoju
wydarzeń i ciągle zmieniających się warunków, wzmacniając swój system
organizacyjny i styl sprawowania przywództwa, podnosząc jakość sprawowania
rządów. Czlonkowie Partii muszą pracować w ścisłej współpracy z ogromną liczbą
osób bezpartyjnych we wspólnym wysiłku na rzecz budowania socjalizmu o chińskiej
specyfice.
Rozdział I: Członkowstwo
Artykuł 1:
Każdy chiński robotnik, rolnik, pracownik sił zbrojnych, intelektualista, albo
czonek innej kategorii społecznej, który osiągnął wiek 18 lat i akceptuje
Program Partii i Statut, a także deklaruje chęć wstąpienia i aktywnej pracy w
jednej z organizacji partyjnych, wykonywania partyjnych decyzji i regularnego
płacenia składek członkowskich może ubiegać się o członkowstwo Komunistycznej
Partii Chin.
Artykuł 2:
Członkowie Komunistycznej Partii Chin są awangardą bojowników chińskiej klasy
robotniczej przepojonymi komunistyczną świadomością.
Członkowie Komunistycznej Partii Chin muszą służyć ludowi całym swym sercem,
poświęcić całe swoje życie realizacji idei komunizmu i być gotowi na każde
osobiste poświęcenie.
Członkowie Komunistycznej Partii Chin cały czas pozostają zwykłymi
przedstawicielami ludu pracującego. Członkowie Partii Komunistycznej nie powinni
szukać osobistych korzyści, czy przywilejów, choć odpowiednie akty prawne
zapewniają im adekwatne do zawodu oraz kwalifikacji zadania i posady.
Artykuł 3:
Członkowie Partii muszą wypełniać następujące obowiązki:
1) Sumiennie studiować Marksizm-Leninizm, myśl Mao Zedonga, teorię Deng
Xiaopinga i ważną zasadę „Trzech Reprezentacji”, studiować linię Partii, jej
zasady, politykę i decyzje, gromadzić niezbędną wiedzę dotyczącą Partii,
zdobywać wiedzę ogólną, naukową i zawodową oraz pilnie pracować, mając na celu
rozwinięcie umiejętności mających na celu służenie ludowi.
2) Wcielać podstawowy program Partii, jej zasady i politykę, przewodzić
reformom, otwarciu i modernizacji socjalistycznej, zachęcać ludzi do ciężkiej
pracy na rzecz rozwoju ekonomicznego i postępu społecznego, przykładnie odgrywać
awangardową rolę w dziedzinie produkcji, pracy, nauki i aktywności społecznej.
3) Nawiązywać do zasady, zgodnie z którą interes Partii i ludu znajduje
się ponad wszystkim, podporządkowywać własny interes interesowi Partii i ludu,
być pierwszym, który przyjmuje na swoje barki trud i ostatnim, który odczuwa
jego korzyści, bezinteresownie pracować mając na uwadze jedynie interes
publiczny, i dążyć do tego, by zawsze dawać z siebie jak najwięcej.
4) Sumiennie przestrzegać obowiązującej w Partii dyscypliny, w sposób
przykładny przestrzegać praw i regulacji państwowych, niezłomnie strzec tajemnic
partyjnych i państwowych, wykonywać decyzje Partii, akceptować każdą pracę i
wykonywać każde zadanie powierzone przez Partię
5) Przestrzegać zasad partyjnej solidarności i jedności, być lojalnym i
uczciwym względem Partii, zachowywać jedność czynów ze słowami, zdecydowanie
przeciwstawiać się wewnątrzpartyjnej aktywności o charakterze frakcyjnym i
klikowym, przeciwstawiać się nieuczciwości i intryganctwu.
6) Uczciwie uprawiać krytykę i samokrytykę, nie ukrywać niedociągnięć i
błędów w pracy oraz konsekwentnie zwalczać zarówno korupcję, jak i inne
niedopuszczalne praktyki.
7) Utrzymywać ścisły kontakt z masami, szerzyć wśród nich poglądy Partii,
konsultować się z nimi zawsze, gdy pojawiają się problemy, informować Partię o
ich poglądach i potrzebach, a także bronić ich prawomocnych interesów.
8) Propagować nową, socjalistyczną obyczajowość i przekonywać do
komunistycznej etyki. Niezłomnie kroczyć naprzód w czasach wielkich trudności
czy zagrożeń, nie bojąc się żadnych poświęceń na rzecz obrony interesów kraju i
ludu.
Artykuł 4:
Członek partii może korzystać z następujących praw:
1) Uczestniczyć w odpowiednich zebraniach partyjnych, czytać
odpowiednie partyjne dokumenty, uczestniczyć w odpowiednich szkoleniach i
kursach prowadzonych przez Partię
2) Brać udział w dyskusjach na tematy związane z polityką Partii
zarówno na spotkaniach, jak i na łamach partyjnych gazet i czasopism.
3) Przedkładać sugestie i propozycje związane z działalnością
Partii.
4) Dokonywać uzasadnionej krytyki każdego członka Partii i każdej
partyjnej organizacji, przedstawiać informacje i zarzuty dotyczące partyjnych
organizacji i członków Partii dotyczących naruszeń dyscypliny i prawa Partii w
odpowiedzialny sposób, domagać się wyciągniecia konsekwencji dyscyplinarnych
wobec takiego członka, żądać dymisji, bądź wymiany niekompetentnych kadr.
5) Uczestniczyć w wyborach i głosowaniach, a także w nich startować
6) Uczestniczyć, zgodnie z zasadą prawa do samoobrony, w dyskusjach
wewnątrzpartyjnych rozstrzygających problemy naruszenia przez niego dyscypliny,
ale także na spotkaniach mających na celu docenienie jego pracy i zachowania.
Inni członkowie Partii mogą uczestniczyć w charakterze świadków, bądź przemawiać
w imieniu członka.
7) W razie niezgody na decyzje lub politykę Partii prezentować swoje
poglądy organizacjom partyjnym wyższych szczebli aż do Komitetu Centralnego i
oczekiwać na stosowną odpowiedź.
Żadna z organizacji partyjnych, nie wyłączając Komitetu Centralnego, nie może
odmówić jakiemukolwiek członkowi Partii powyższych praw.
Artykuł 5:
Nowy członek Partii przyjmowany jest przez odpowiednią komórke partyjną przy
zachowaniu zasady indywidualnego przystępowania do Partii.
Kandydat na członka Partii musi wypełnić deklaracje członkowską i zdobyć
rekomendację dwóch członków Partii. Deklaracja musi zostac zaakceptowana
spotkaniu członków danej komórki partyjnej i zaaprobowana przez następną w
hierarchii ważności orgnizację partyjną, po czym kandydat musi zostać poddany
obserwacji w okresie próbnym przed przyznaniem mu pełnego członkowstwa.
Członkowie partii rekomendujący kandydata muszą podjąć szczere wysiłki mające na
celu zaznajomienie się z z ideologią, charakterem, dorobkiem i dotychczasową
działalnością kandydata i objaśnić kandydatowi program oraz statut Partii, prawa
oraz obowiązki członka, a także sporządzić na ten temant raport i przedstawic go
organizacji partyjnej.
Kierownictwo komórki partyjnej musi zebrać i zbadać opinie na temat kandydata na
członka Partii, przedstawić i poddac pod dyskusję deklaracje czonkowską na
generalnym zebraniu członków.
Przed zaaprobowaniem przyjęcia kandydatów do Partii, nastepna w hierarchii
ważności organizacja partyjna musi zorganizować spotkanie z nimi mające na celu
udzielenie im pomocy w lepszym i głębszym zrozumieniu Partii.
W szczególnych okolicznościach Komitet Centralny Partii, albo organizacja
partyjna prowincji, regionu autonomicznego lub okregu miejskiego podległemu
Rządowi może podjąć decyzję o bezpośrednim przyjęciu danej osoby do Partii.
Artykuł 6: Nowy członek Partii musi złożyć przysięgę członkowską przed
sztandarem Partii. Przysiega brzmi „Chcę wstąpić do Komunistycznej Partii Chin,
przestrzegać programu Partii i postępować zgodnie z jej statutem, wypełniać
obowiązki członkowskie, wcielać w życie decyzje Partii, ściśle przestrzegać
partyjnej dyscypliny, strzec tajemnic partyjnych, być lojlany względem Partii,
ciężko pracować, walczyć za sprawę komunizmu przez całe życie, być zawsze
gotowym poświęcić wszystko dla Partii i nigdy nie zdradzić Partii.”
Artykuł 7: Okres próbny członka trwa jeden rok. Organizacja partyjna powinna
podjąć poważne wysiłki mające na celu obserwowanie i edukowanie członka w
okresie próbnym.
Członkowie w okresie próbnym mają te same obowiązki, co pełni członkowie. Cieszą
się wszystkimi prawami członków, poza możliwością uczestniczenia i startowania
w wyborach.
Po upływie okresu próbnego członka komórka Partii powinna przedyskutować, czy
jest on gotowy na status pełnego członka. Członek, który przez cały okres próbny
sumiennie wypełniał powierzane mu zadania powinien otrzymać pełne członkowstwo.
Jeśli istnieje potrzeba dalszej edukacji i obserwacji członka, okres próbny może
zostac przedłużony, ale nie o dłużej, niż rok. Jeśli członek nie podoła
powierzanym mu zadaniom, albo zostanie uznany za niegotowego na status pełnego
członka po zakończeniu okresu próbnego, jego członkowstwo zostaje anulowane.
Każda decyzja o nadaniu pełnego członkowstwa, przedłużeniu okresu próbnego, bądź
anulowaniu członkowstwa musi zostać podjęta na generalnym spotkaniu członków i
zaaprobowana przez organizację partyjną znajdująca się wyżej w hierarchii.
Okres próbny rozpoczyna się w dniu nadania członkowstwa przez komórkę Partii.
Pełne członkowstwo rozpoczyna się w dniu podjęcia odpowiedniej decyzji przez
Partię po upływie okresu próbnego.
Artykuł 8:
Każdy członek Partii, niezależnie od pełnionych funkcji, musi należeć do
komórki, albo innej specyficznej jednostki organizacyjnej Partii i uczestniczyć
regularnej działalności organizacji partyjnej i uznawać zwierzchnictwo mas
wewnątrz i poza Partią. Kadry sprawujące kierownictwo w Partii muszą
uczestniczyć w demokratycznych spotkaniach organizowanych przez komitety
partyjne. Nie powinno być żadnych uprzywilejowanych członków Partii, którzy
uchylają się od uczestnictwa w codziennej działalności Partii i nie akceptują
zwierzchnictwa mas wewnątrz i poza Partią.
Artykuł 9:
Członkowie mają prawo wycofać się z Partii. Kiedy członek Partii zgłosi taką
chęć, odpowiednia komórka Partii powinna, po przedyskutowaniu tej kwestii na
forum generalnego spotkania, skreślić jego nazwisko z listy członków, ogłosić
ten fakt publicznie i przekazać informację na ten temat organizacji partyjnej
znajdującej się wyżej w hierarchii.
Komórka partyjna powinna podjąć próbe wyedukowania członka, któremu brakuje
rewolucyjnej woli, który nie wypełnia obowiązków członka Partii, nie jest
przygotowany do członkowstwa i zobowiązać go do poprawy swoich błędów. Jeśli
okaże się niepoprawny mimo edukacji, należy zasugerować mu opuszczenie szeregów
Partii. Każda taka decyzja powinna zostać podjęta po uprzednim przedyskutowaniu
jej na forum generalnego spotkania członków i przekazana do zatwierdzenia przez
organizacje partyjną znajdującą się wyżej w hierarchii. Jeśli członek, któremu
zasugerowano wycofanie się, odmawia, sprawa powinna zostać zgłoszona na
generalne spotkanie członków odpowiedniej komórki i przedłożona pod dyskusję w
celu podjęcia ewentualnej decyzji o skreśleniu go z listy członków. Decyzja ta
powinna zostać zaaprobowana przez organizacje partyjną znajdującą się wyżej w
hierarchii.
Rozdział II: System Organizacyjny Partii
Artykuł 10:
Partia stanowi integralną strukturę zorganizowana zgodnie ze swoim statutem i
programem według zasad centralizmu demokratycznego. Podstawowe zasady
praktykowanego w partii centralizmu demokratycznego to:
1) Indywidualni członkowie Partii należą do organizacji partyjnej,
mniejszość podporządkowuje się większości, niższe w hierarchii organizacje
podporządkowują się wyższym, wszystkie organy statutowe i członkowie Partii
podlegają decyzjom Narodowego Kongresu i Komitetu Centralnego Partii
2) Ciała kierownicze Partii wszystkich szczebli są wybierane, oprócz
organami wyłanianymi w inny sposób i kierowniczych grup członków Partii w
organizacjach niepartyjnych.
3) Najwyższym organem kierowniczym Partii jest jej Kongres Narodowy i
wybierany na Kongresie Komitet Centralny. Ciała kierownicze lokalnych
organizacji partyjnych są odpowiedzialne przed kongresami Partii odpowiednich
szczebli.
4) Wyższe w hierarchii organizacje partyjne powinny zwracać stałą uwagę na
działania niższych organizacji i rozwiązywać zgłaszane przez nie problemy.
Niższe organizacje partyjne powinny zgłaszać sprawozdanie z pracy bieżącej i
oczekiwać instrukcji od organizacji wyższych w hierarchii. Jednocześnie powinny
wypełniać w sposób niezależny i odpowiedzialny kwestie pozostające w ich
jurysdykcji. Wyższe i niższe organizacje partyjne powinny wymieniać informacje,
wspierać się wzajemnie i nadzorować. Organizacje partyjne wszystkich szczebli
powinny umożliwić członkom pełen dostep do informacji na temat spraw
wewnątrzpartyjnych i stworzyć im tak wiele okazji do aktywnej działalności, jak
to tylko możliwe.
5) Komitety partyjne wszystkich szczebli funkcjonują na zasadzie połączenia
kolektywnego kierownictwa i indywidualnej odpowiedzialności opartej na podziale
pracy. Wszystkie istotne kwestie powinny być rozstrzygane przez komitety
partyjne po pdyskusji, z uwzględnieniem zasad kolektywnego kierownictwa,
centralizmu demokratycznego, indywidualnych konsultacji i podejmowania decyzji
na spotkaniach. Członkowie komitetów partyjnych powinni sumiennie wykonywać
powierzone im obowiązki z uwzględnieniem kolektywnych decyzji i zasady podziału
pracy.
6) Partia nie dopuszcza do praktykowania kultu jednostki w jakiejkolwiek
formie. Działania kierownictwa Partii muszą być nadzorowane przez samą Partię i
lud. Kierownictwo powinno dbać o prestiż, reprezentuje bowiem Partię i lud.
Artykuł 11:
Wybory delegatów na kongresy Partii i członków partyjnych komitetów wszystkich
szczebli muszą odzwierciedlać wolę głosujących. Obowiązuje zasada tajności.
Lista z nazwiskami kandydatów powinna zostać przedstawiona organizacji partyjnej
i głosującym do dyskusji. Procedura wyborcza w wypadku, gdy liczba kandydatów
przewyższa liczbę miejsc może mieć charakter bezpośredni, właściwe wybory mogą
być poprzedzone przez wstępne wybory mające za zadanie wyłonienie listy
kandydatów do wyborów właściwych. Głosujący mają prawo do informacji na temat
kandydatów, żądania zmiany, bądź ustąpienia jakiegoś kandydata na rzecz innego.
Żadna organizacja ani jednostka nie ma prawa zmuszać nikogo do głosowania lub
nie głosowania na jakiegoś kandydata. Jeśli jakiekolwiek naruszenie Statutu
Partii miałoby miejsce przed wyborami kandydatów na kongres, komitet Partii
wyższego szczebla powinien, po odpowiedniej procedurze
dochodzeniowo-weryfikacyjnej, uznać wybory za nieważne i przedsięwziąć
odpowiednie kroki. Ta decyzja powinna zostać zgłoszona organizacji partyjnej
kolejnego w hierarchii szczebla w celu zaaprobowania przed wprowadzeniem jej w
życie.
Artykuł 12:
Gdyby zaistniała taka konieczność, Komitet Centralny Partii i lokalne komitety
partyjne wszystkich szczebli mogą zwoływać konferencje delegatów mające na celu
przedyskutowanie i rozstrzygnięcie istotnych kwestii wymagających
natychmiastowego rozwiązania. Liczba delegatów na takie konferencje i procedura
ich wybierania będzie zależała od zwołujących te konferencje ciał
przedstawicielskich.
Artykuł 13:
Formowanie nowych organizacji partyjnych lub rozwiązanie już istniejących
powinno być poprzedzone decyzją wyższych w hierarchii organizacji partyjnych.
Komitet Centralny Partii i lokalne komitety partyjne wszystkich szczebli mogą
wysyłać swoich przedstwicielipowoływać swoje organy przedstawicielskie.
Kiedy kongres lokalnej organizacji partyjnej jakiegokolwiek szczebla nie
obraduje, następna w hierarchii organizacja partyjna może, w razie konieczności,
mianować na stanowiska kierownicze członków tej organizacji.
Artykuł 14:
Podczas podejmowania decyzji w istotnych sprawach dotyczących niższych w
hierarchii organizacji, ciała kierownicze wszystkich szczebli powinny, w
normalnych warunkach, zapoznawać się z opiniami niższych organizacji. Powinny
zostać przedsięwzięte kroki mające na celu zapewnienie niższym organizacjom
możliwości pełnienia ich funkcji. Wyłączając sytuacje nadzwyczajne, ciała
kierownicze nie powinny ingerować w kwestie, które należą do kompetencji
niższych w hierarchii organizacji.
Artykuł 15:
Jedynie Komitet Centralny Partii ma prawo do podejmowania decyzji w kluczowych
kwestiach o charakterze ogólnonarodowym. Organizacje wszystkich szczebli mają
prawo przedstawiac Komitetowi Centralnemu swoje poglądy na te kwestie, ale nie
mogą upubliczniać ich bez autoryzacji.
Gazety, magazyny i inne środki masowego przekazu będace organami
organizacji partyjnych musza odzwierciedlać program, zasady, decyzje i politykę
Partii.
Artykuł 16:
Podczas dyskutowania jakichkolwiek kwestii i podejmowania jakichkolwiek decyzji,
organizacje partyjne muszą przestrzegać zasady, zgodnie z którą mniejszość winna
zawsze podporządkowywać się większości. Decyzje nad kluczowymi kwestiami zawsze
muszą być podejmowane drogą głosowania. Należy wziąć pod uwagę zdanie
mniejszości. W razie poważnych kontrowersji w istotnych sprawach, w sytuacjach,
gdy liczba zwolenników dwóch przeciwnych poglądów jest prawie równa, poza
przypadkami, gdy decyzje wymagają postępowania zgodnego z wolą większości,
decyzja powinna być wstrzymana, a sprawa powinna zostać poddana dalszym badaniom
i stać się przedmiotem kolejnej dyskusji, po czym powinna zostać po raz kolejny
przegłosowana. W szczególnych okolicznościach możliwe jest przekazanie
kontrowersyjnej kwestii do rozpatrzenia organizacji partyjnej wyższej w
hierarchii.
Gdy członek Partii, występując w imieniu swojej organizacji partyjnej, próbuje
przedstawić swój punkt widzenia, który w istocie odbiega od decyzji podjętych
przez organizację, sprawa musi zostać poddana dyskusji i powinny zostać podjęte
odpowiednie decyzje. Żaden członek Partii, niezależnie od zajmowanej pozycji,
nie ma prawa do podejmowania nie konsultowanych z organizacją decyzji. W nagłych
przypadkach wymagających podjęcia decyzji przez jednostkę, konieczne jest
przedstawienie tej kwestii organizacji partyjnej najszybciej jak to tylko
możliwe. Żaden przywódca nie jest uprawniony do podejmowania decyzji w sposób
arbitralny ani do stawiania się ponad organizacją.
Artykuł 17:
Centralne, lokalne i podstawowe organizacje partyjne muszą zwrócić istotną uwagę
na proces budowania Partii. Powinny regularnie omawiać i analizować pracę Partii
w dziedzinie publikacji, edukacji, organizacji, inspekcji dyscyplinarnej, pracy
wśród mas i w ramach jednolitych frontów. Muszą także nieustannie śledzić
ideologiczne przemiany wewnątrz i poza Partią.
CDN...