Walka trwa! nr 2 -pismo OKP
Ukazał się już 2 numer pisma OKP Walka Trwa - redagowanego przez OKP-Ożarów, GPR
i redakcję "Rewolucji".
W numerze można przeczytać m.in o:
- Hucie Sendzimira, w której niebawem ruszy protest głodowy, organizowany przez
Solidarność 80 z Sendzimira, należącę do OKP (autorzy: działacze GPR, Marta
Harasimowicz, Florian Nowicki, Mariusz Rak, Wojtek Orowiecki - bezpośrednia
relacja z Huty);
- historii i problemach FSO (autor: działacz OKP z FSO)
- proteście pracowników FKO Ożarów (ciąg dalszy)
- problemach PKP - z punktu widzenia Polskiego Lobby Przemysłowego
- Kodeksie Pracy i prawie pracy (autorka: Magda Ostrowska)
- budownictwie mieszkaniowym (autor: Janusz Galewski)
- walce irackiej klasy robotniczej (autor: David Bacon)
- robotniczych postulatach zatrzymania zwolnień grupowych (autor: Zbigniew
Kowalewski)
- EFS w Paryżu - oczami robotnika, działacza OKP z Ożarowa, Pawła Brzózki
- umorzeniu przez prokuraturę śledztwa w sprawie bandyckich działań policji i
Impelu w Ożarowie (uzasadnienie prokuratora + nokautująca odpowiedź Sławka Gzika,
lidera ożarowskich robotników)
- niedawnym sukcesie robotników argentyńskich (autor: Sergio Gonzalez).
Aby nabyć obydwa dotychczasowe numery, kontaktujcie się z GPR (0 503 49 89 94)
albo OKP-Ożarów (0 22 721 00 59).
Historia i problemy Daewoo-FSO Motor S.A
Fabryka Samochodów Osobowych powstała 1950 r. Pierwszy samochód, „Warszawa", z
taśmy montażowej zjechał w listopadzie 1951 r. W 1965 r. podpisano umowę
licencyjną z koncernem Fiat. Dwa lata później rozpoczął się seryjny montaż
modelu „Fiat 125p", a w 1978 r. „Poloneza".
Polonez był pierwszym modelem produkowanym seryjnie, opracowanym przez polskich
konstruktorów z niewielką pomocą konstruktorów Fiata. W początku lat 90.
koniecznością stała się gruntowna modernizacja zakładu, pozyskanie nowego
inwestora, nowoczesnych modeli. W-1995 r. spośród ofert General Motors, Hyundai
i Daewoo, wybrano ofertę Daewoo. Zadecydowała o tym między innymi obietnica
zatrudnienia całej załogi, liczącej w tamtym czasie około 20 tys. pracowników. W
listopadzie 1995 r. podpisana została umowa wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy
Ministerstwem Przemysłu i Handlu oraz Daewoo Corporation i Daewoo Heavy
Industries z Korei Południowej". Z tymi samymi'koreańskimi podmiotami
gospodarczymi związki zawodowe podpisały pakt socjalny, którego integralną
częścią był układ zbiorowy pracy. Utworzono spółkę Daewoo-FSO Motor Sp. z o.o. W
1997 r. uruchomiono modele samochodów: Lanos, Nubira, a rok później Matiz.
W 2000 r. w Korei ogłoszono upadłość koncernu Daewoo, który okazał się kolosem
na glinianych nogach. Sytuacja ta uniemożliwiła realizację kontraktu w Polsce,
dotyczącą między innymi uruchomienia produkcji silnika. Spółka przestała
wypłacać pracownikom zapisanej w pakcie socjalnym premii świątecznej.
Dramatycznie pogarszała się sytuacja ekonomiczna, narastały problemy finansowe.
Firma, licząc tylko na siebie, rozpoczęła proces restrukturyzacji. Zaczęto od
ograniczenia kosztów, a w związku z załamaniem się rynku samochodowego od
zredukowania zatrudnienia. W 2001 r. w ramach zwolnień grupowych odeszło 1,3
tys. pracowników. Odpraw do dnia dzisiejszego nie wypłacono około 10 proc.
pracowników. Związki zawodowe, dostrzegając groźbę upadłości spółki,
wielokrotnie występowały z pismami do władz rządowych i ustawodawczych o zajęcie
się problemem Daewoo-FSO. Składając m.in. petycje w trakcie protestów
organizowanych przez OKP pod Sejmem i Kancelarią Premiera. W sprawie podjęcia
działań przez rząd w celu ratowania spółek Daewoo, składane były liczne
interpelacje poselskie, a także kierowane do Komisji Trójstronnej wystąpienia
m.in. Polskiego Lobby Przemysłowego, Zarządu Krajowego Związku Zawodowego
Inżynierów i Techników, Wojewody Mazowieckiego...
W rezultacie, w 2001 r., decyzją Rady Ministrów, powołano Międzyresortowy Zespół
Spraw Restrukturyzacji Polskich Spółek Motoryzacyjnych Daewoo. Wypracowano
koncepcję powołania do życia nowego podmiotu gospodarczego na bazie majątku
Daewoo-FSO. Jednak takie rozwiązanie nie doprowadziło do porozumienia pomiędzy
wierzycielami i akcjonariuszami spółki.
Po objęciu przewodnictwa Zespołu ds. restrukturyzacji przez ministra Jacka
Piechotę i wielomiesięcznych negocjacjach, w połowie 2003 r., osiągnięto
porozumienie pomiędzy Daewoo-Motor w Korei i Skarbem Państwa a wierzycielami
spółki (6 banków komercyjnych). Otwarto również postępowanie układowe z
mniejszymi wierzycielami. Odsunięto w ten sposób na jakiś czas widmo upadłości,
częściowo umożliwiając stabilizację finansową spółki.
W grudniu 2003 r. przedstawiono program restrukturyzacji, w którym dokonano
analizy sytuacji ekonomicznej oraz kierunków działań naprawczych. Obecnie w
Daewoo-FSO Motor Żerań zatrudnionych jest 3,1 tys. pracowników, zaś w całej
grupie kapitałowej około 7,5 tys. Główne dochody firmy pochodzą z realizacji
kontraktu dostaw na Ukrainę samochodów Lanos. Plan 2004 r. przewiduje
wyeksportowanie ok. 50 tys. Lanosów.
Ostatnio dokonano istotnych zmian w funkcjonowaniu spółki. Zmieniono jej statut,
powołany został nowy prezes zarządu, który jednak ze względu na zły stan zdrowia
szybko zrezygnował z pełnionej funkcji. W wyniku negocjacji z Daewoo Motor
Company, funkcje właścicielskie przejęło Ministerstwo Skarbu. Ministerstwo
przeforsowało niekorzystne zapisy w statucie odnośnie partycypacji załogi we
władzach spółki, wbrew wynegocjowanym wcześniej ustaleniom ministra Piechoty ze
związkowcami. Rok 2004 będzie decydujący dla przyszłości spółki. Zgodnie z
programem restrukturyzacji, rozpocznie się realizacja postępowania układowego
oraz porozumienia z bankami. Do załatwienia pozostaje przedłużenie praw do
produkcji Lanosów i Matizów. Dalsza egzystencja spółki w formie fabryki
samochodów a nie montowni nie jest jednak możliwa bez branżowego inwestora
strategicznego.
Obecnie takim inwestorem jest M.G. Ro-ver, słynna angielska firma z tradycjami w
branży motoryzacyjnej. W styczniu br., po dwuletnich negocjacjach, powinien
nastąpić przełom. Należy mieć nadzieję, że nie będzie to kolejna firma
motoryzacyjna, która zrezygnuje z inwestycji w Polsce. Cenę sprzedaży Daewoo-FSO
musi zaakceptować Daewoo Motor Company Korea, należy więc sądzić, że
Ministerstwo Skarbu nie ograniczy się do wyznaczenia swoich przedstawicieli do
organów spółki, ale również wykaże się kompetencjami i zdolnościami mediacyjnymi
w załatwieniu tej istotnej sprawy.
(ba)