Walka trwa! nr 2 -pismo OKP


Ukazał się już 2 numer pisma OKP Walka Trwa - redagowanego przez OKP-Ożarów, GPR i redakcję "Rewolucji".
W numerze można przeczytać m.in o:
- Hucie Sendzimira, w której niebawem ruszy protest głodowy, organizowany przez Solidarność 80 z Sendzimira, należącę do OKP (autorzy: działacze GPR, Marta Harasimowicz, Florian Nowicki, Mariusz Rak, Wojtek Orowiecki - bezpośrednia relacja z Huty);
- historii i problemach FSO (autor: działacz OKP z FSO)
- proteście pracowników FKO Ożarów (ciąg dalszy)
- problemach PKP - z punktu widzenia Polskiego Lobby Przemysłowego
- Kodeksie Pracy i prawie pracy (autorka: Magda Ostrowska)
- budownictwie mieszkaniowym (autor: Janusz Galewski)
- walce irackiej klasy robotniczej (autor: David Bacon)
- robotniczych postulatach zatrzymania zwolnień grupowych (autor: Zbigniew Kowalewski)
- EFS w Paryżu - oczami robotnika, działacza OKP z Ożarowa, Pawła Brzózki
- umorzeniu przez prokuraturę śledztwa w sprawie bandyckich działań policji i Impelu w Ożarowie (uzasadnienie prokuratora + nokautująca odpowiedź Sławka Gzika, lidera ożarowskich robotników)
- niedawnym sukcesie robotników argentyńskich (autor: Sergio Gonzalez).
Aby nabyć obydwa dotychczasowe numery, kontaktujcie się z GPR (0 503 49 89 94) albo OKP-Ożarów (0 22 721 00 59).


Historia i problemy Daewoo-FSO Motor S.A


Fabryka Samochodów Osobowych powstała 1950 r. Pierwszy samochód, „Warszawa", z taśmy montażowej zjechał w listopadzie 1951 r. W 1965 r. podpisano umowę licencyjną z koncernem Fiat. Dwa lata później rozpoczął się seryjny montaż modelu „Fiat 125p", a w 1978 r. „Poloneza".
Polonez był pierwszym modelem produkowanym seryjnie, opracowanym przez polskich konstruktorów z niewielką pomocą konstruktorów Fiata. W początku lat 90. koniecznością stała się gruntowna modernizacja zakładu, pozyskanie nowego inwestora, nowoczesnych modeli. W-1995 r. spośród ofert General Motors, Hyundai i Daewoo, wybrano ofertę Daewoo. Zadecydowała o tym między innymi obietnica zatrudnienia całej załogi, liczącej w tamtym czasie około 20 tys. pracowników. W listopadzie 1995 r. podpisana została umowa wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy Ministerstwem Przemysłu i Handlu oraz Daewoo Corporation i Daewoo Heavy Industries z Korei Południowej". Z tymi samymi'koreańskimi podmiotami gospodarczymi związki zawodowe podpisały pakt socjalny, którego integralną częścią był układ zbiorowy pracy. Utworzono spółkę Daewoo-FSO Motor Sp. z o.o. W 1997 r. uruchomiono modele samochodów: Lanos, Nubira, a rok później Matiz.
W 2000 r. w Korei ogłoszono upadłość koncernu Daewoo, który okazał się kolosem na glinianych nogach. Sytuacja ta uniemożliwiła realizację kontraktu w Polsce, dotyczącą między innymi uruchomienia produkcji silnika. Spółka przestała wypłacać pracownikom zapisanej w pakcie socjalnym premii świątecznej. Dramatycznie pogarszała się sytuacja ekonomiczna, narastały problemy finansowe. Firma, licząc tylko na siebie, rozpoczęła proces restrukturyzacji. Zaczęto od ograniczenia kosztów, a w związku z załamaniem się rynku samochodowego od zredukowania zatrudnienia. W 2001 r. w ramach zwolnień grupowych odeszło 1,3 tys. pracowników. Odpraw do dnia dzisiejszego nie wypłacono około 10 proc. pracowników. Związki zawodowe, dostrzegając groźbę upadłości spółki, wielokrotnie występowały z pismami do władz rządowych i ustawodawczych o zajęcie się problemem Daewoo-FSO. Składając m.in. petycje w trakcie protestów organizowanych przez OKP pod Sejmem i Kancelarią Premiera. W sprawie podjęcia działań przez rząd w celu ratowania spółek Daewoo, składane były liczne interpelacje poselskie, a także kierowane do Komisji Trójstronnej wystąpienia m.in. Polskiego Lobby Przemysłowego, Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Inżynierów i Techników, Wojewody Mazowieckiego...
W rezultacie, w 2001 r., decyzją Rady Ministrów, powołano Międzyresortowy Zespół Spraw Restrukturyzacji Polskich Spółek Motoryzacyjnych Daewoo. Wypracowano koncepcję powołania do życia nowego podmiotu gospodarczego na bazie majątku Daewoo-FSO. Jednak takie rozwiązanie nie doprowadziło do porozumienia pomiędzy wierzycielami i akcjonariuszami spółki.
Po objęciu przewodnictwa Zespołu ds. restrukturyzacji przez ministra Jacka Piechotę i wielomiesięcznych negocjacjach, w połowie 2003 r., osiągnięto porozumienie pomiędzy Daewoo-Motor w Korei i Skarbem Państwa a wierzycielami spółki (6 banków komercyjnych). Otwarto również postępowanie układowe z mniejszymi wierzycielami. Odsunięto w ten sposób na jakiś czas widmo upadłości, częściowo umożliwiając stabilizację finansową spółki.
W grudniu 2003 r. przedstawiono program restrukturyzacji, w którym dokonano analizy sytuacji ekonomicznej oraz kierunków działań naprawczych. Obecnie w Daewoo-FSO Motor Żerań zatrudnionych jest 3,1 tys. pracowników, zaś w całej grupie kapitałowej około 7,5 tys. Główne dochody firmy pochodzą z realizacji kontraktu dostaw na Ukrainę samochodów Lanos. Plan 2004 r. przewiduje wyeksportowanie ok. 50 tys. Lanosów.
Ostatnio dokonano istotnych zmian w funkcjonowaniu spółki. Zmieniono jej statut, powołany został nowy prezes zarządu, który jednak ze względu na zły stan zdrowia szybko zrezygnował z pełnionej funkcji. W wyniku negocjacji z Daewoo Motor Company, funkcje właścicielskie przejęło Ministerstwo Skarbu. Ministerstwo przeforsowało niekorzystne zapisy w statucie odnośnie partycypacji załogi we władzach spółki, wbrew wynegocjowanym wcześniej ustaleniom ministra Piechoty ze związkowcami. Rok 2004 będzie decydujący dla przyszłości spółki. Zgodnie z programem restrukturyzacji, rozpocznie się realizacja postępowania układowego oraz porozumienia z bankami. Do załatwienia pozostaje przedłużenie praw do produkcji Lanosów i Matizów. Dalsza egzystencja spółki w formie fabryki samochodów a nie montowni nie jest jednak możliwa bez branżowego inwestora strategicznego.
Obecnie takim inwestorem jest M.G. Ro-ver, słynna angielska firma z tradycjami w branży motoryzacyjnej. W styczniu br., po dwuletnich negocjacjach, powinien nastąpić przełom. Należy mieć nadzieję, że nie będzie to kolejna firma motoryzacyjna, która zrezygnuje z inwestycji w Polsce. Cenę sprzedaży Daewoo-FSO musi zaakceptować Daewoo Motor Company Korea, należy więc sądzić, że Ministerstwo Skarbu nie ograniczy się do wyznaczenia swoich przedstawicieli do organów spółki, ale również wykaże się kompetencjami i zdolnościami mediacyjnymi w załatwieniu tej istotnej sprawy.
(ba)