Część 1 - http://www.geocities.com/lbc_1917/819statut1.htm
Część 2 (ostatnia)
Statut Komunistycznej Partii Chin
Rozdział III: Centralne Organa Partii
Artykuł 18:
Kongres Narodowy Partii odbywa się raz na pięć lat i jest zwoływany przez
Komitet Centralny. Może również zostać zwołany przed terminem, jeśli Komitet
Centralny uzna, że istnieje taka konieczność lub jeśli zażąda tego jedna trzecia
organizacji partyjnych KPCh szczebla prowincji. Wyłączając sytuacje
nadzwyczajne, kongres nie może być odraczany.
Liczbę delegatów na Kongres Narodowy, a także procedury ich wyłaniania ustala
Komitet Centralny.
Artykuł 19:
Zadania i kompetencje Kongresu Narodowego Partii są następujące:
1. Wysłuchanie i przeanalizowanie raportów ustępującego Komitetu Centralnego
2. Wysłuchanie i przeanalizowanie raportów Centralnej Komisji Inspekcji
Dyscyplinarnej.
3. Przedyskutowanie kluczowych kwestii i udzielenie odpowiedzi na najważniejsze
pytania dotyczące Partii
4. Wnoszenie poprawek do Statutu Partii
5. Wybór Komitetu Centralnego
6. Wybór Centralnej Komisji Inspekcji Dyscyplinarnej
Artykuł 20:
Kompetencje i zadania Narodowej Konferencji Partii: Dyskutowanie i podejmowanie
decyzji w kluczowych kwestiach, wymiana członków i kooptacja dodatkowych
członków Komitetu Centralnego i Centralnej Komisji Dyscyplinarnej. Liczba
członków i zastępców członków, którzy mają być wymieniani, albo dokooptowani do
Komitetu Centralnego nie powinna przekraczać jednej piątej składu wybranego
przez Kongres Narodowy Partii.
Artykuł 21:
Komitet Centralny Partii jest wybierany na okres pięciu lat. Niemniej jednak w
sytuacji, gdy Konges Narodowy obraduje przed lub po tym terminie, kadencja ta
zostaje odpowiednio skrócona bądź przedłużona. Członkowie i zastępcy członków
Komitetu Centralnego muszą mieć przynajmniej pięcioletni staż w Partii. Liczba
członków i zastepców członków Komitetu Centralnego jest określana przez Kongres
Narodowy. Wakaty w Komitecie Centralnym zajmowane są przez zastępców członków
zgodnie z ilością otrzymanych przez nich głosów.
Komitet Centralny Partii zbiera się na sesjach plenarnych przynajmniej raz w
roku. Sesje te zwoływane są przez Biuro Polityczne.
Gdy nie obraduje Kongres Narodowy, Komitet Centralny wprowadza w życie jego
decyzje, kieruje całą działalnością Partii i reprezentuje Komunistyczną Partię
Chin w kontaktach z innymi podmiotami.
Artykuł 22:
Biuro Polityczne, Stała Komisja Biura Politycznego i Sekretarz Generalny
Komitetu Centralnego Partii wybierane są przez Komitet Centralny podczas sesji
plenarnych. Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego musi być członkiem Stałej
Komisji Biura Politycznego.
Kiedy Komitet Centralny nie obraduje, Biuro Polityczne i jego Stała Komisja
sprawują funkcje i pełnią zadania Komitetu Centralnego.
Sekretariat Komitetu Centralnego jest organem Biura Politycznego Komitetu
Centralnego. Członkowie Sekretariatu są nominowani przez Stałą Komisje Biura
Politycznego, a ich wybór zatwierdza Komitet Centralny na sesjach plenarnych.
Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego odpowiedzialny jest za zwoływanie
spotkań Biura Politycznego, jego Stałej Komisji, a także kieruje pracą
Sekretariatu.
Członkowie Komisji Wojskowej Komitetu centralnego wybierani są przez Komitet
Centralny.
Centralne ciała przywódcze i przywódcy wybierani przez Komitet Centralny powinni
podczas obrad kolejnego Kongresu Narodowego kontynuowac wykonywanie swych
codziennych obowiązków dopóki nowy Komitet Centralny nie wybierze nowych ciał
kierowniczych i nowych przywódców.
Artykuł 23:
Organizacje partyjne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wykonują swe zadania
zgodnie ze wskazówkami Komitetu Centralnego. Organem pracy politycznej Komisji
Wojskowej Komitetu Centralnego jest Naczelny Polityczny Departament Chińskiej
Armii Ludowo-Wyzwoleńczej; Naczelny Polityczny Departament Chińskiej Armii
Ludowo-Wyzwoleńczej kieruje partyjną i polityczną pracą w armii. System
organizacyjny i kształt organów Partii w siłach zbrojnych określany jest przez
Komisję Wojskową Komitetu Centralnego.
Rozdział IV: Lokalne Organizacje Partii
Artykuł 24:
Kongres organizacji partyjnej szczebla prowincji, regionu autonomicznego, miasta
bezpośrednio podporządkowanego Rządowi Centralnemu, miasta podzielonego na
dystrykty lub prefektury autonomicznej odbywa się raz na pięć lat.
Kongres partyjnej organizacji szczebla hrabstwa, hrabstwa autonomicznego, miasta
nie podzielonego na dystrykty, lub dystryktu miejskiego odbywa się raz na pięć
lat.
Lokalne kongresy partyjne zwoływane sa przez komitety partyjne odpowiednich
szczebli. W nadzwyczajnych warunkach kongres może się odbyć wcześniej lub
później od ustawowego terminu, za zgodą następnej w hierarchii ważności
organizacji partyjnej.
Artykuł 25:
Zadania i kompetencje lokalnych kongresów są nastepujące:
1. Wysłuchanie i dokonywanie analizy raportów ustępujących komitetów partyjnych
odpowiednich szczebli.
2. Wysłuchanie i dokonywanie analizy raportów komisji inspekcji dyscyplinarnej
odpowiednich szczebli.
3. Przedyskutowanie kluczowych kwestii i udzielenie odpowiedzi na najważniejsze
pytania dotyczące kwestii danego regionu
4. Wybór komitetów partyjnych i komisji inspekcji dyscyplinarnej odpowiedniego
szczebla.
Artykuł 26:
Komitet partyjny organizacji partyjnej szczebla prowincji, regionu
autonomicznego, miasta bezpośrednio podporządkowanego Rządowi Centralnemu,
miasta podzielonego na dystrykty lub prefektury autonomicznej jest wybierany na
okres pięciu lat. Członkowie i zastepcy członków takich komitetów muszą mieć co
najmniej pięcioletni staż partyjny.
Wybór komitetu partyjnego organizacji szczebla hrabstwa, hrabstwa
autonomicznego, miasta nie podzielonego na dystrykty, lub dystryktu miejskiego
odbywa się raz na pięć lat. Członkowie i zastepcy członków takich komitetów
muszą mieć co najmniej trzyletni staż partyjny.
Kiedy lokalne kongresy partyjne różnych szczebli są zwoływane przed lub po swoim
normalnym terminie, kadencje komitetów są odpowiednio skracane lub przedłużane.
Liczba członków i zastepców członków lokalnych partyjnych komitetów ustalana
jest przez kolejny w hierarchii ważności komitet. Wakaty w komitetach
uzupełniane są przez zastępców członków w kolejności odpowiadajacej liczbie
otrzymanych głosów.
Lokalne komitety partyjne różnych szczebli obraduja na sesjach plenarnych
przynajmniej dwa razy w roku.
Lokalne komitety partyjne różnych szczebli powinny, gdy nie obraduja kongresy
organizacji partyjnych odpowiednich szczebli, wykonywać dyrektywy organizacji
wyższych szczebli i decyzje kongresów organizacji partyjnych odpowiednich
regionów, kierować pracą na swoich obszarach i przedstawiać regularny raport ze
swojej działalności.
Artykuł 27:
Lokalne Komitety Partyjne różnych szczebli wybierają na swoich sesjach
plenarnych swoje stałe komisje, sekretarzy i ich zastępców i przedstawiaja ich
do zatwierdzenia następnemu w hierarchii wazności komitetowi partyjnemu do
akceptacji. Stałe komisje lokalnych komietów partyjnych pełnią obowiązki
komitetów w czasie, gdy te ostatnie nie obradują. Wypełniają swoje codzienne
zadania tak długo, aż nie zostaną wybrane nowe stałe komisje przez następny
kongres organizacji partyjnej odpowiedniego szczebla.
Artykuł 28:
Komitet partyjny prefektury lub analogiczna organizacja partyjna jest
reprezentatywnym organem delegowanym przez organizację partyjną prowincji lub
regionu autonomicznego do prefektur, autonomicznych hrabstw lub miast. Sprawuje
kierownictwo nad pracą w danym regionie, posiadając autoryzację komitetu
partyjnego prowincji lub regionu autonomicznego.
Rozdział V: Podstawowa Organizacja Partyjna
Artykuł 29:
Podstawowe organiacje partyjne powoływane są w przedsiębiorstwach, na obszarach
wiejskich, w urzędach rządowych, szkołach, instytutach badań naukowych,
wspólnotach, organizacjach masowych, oddziałach Armii Ludowo-Wyzwoleńczej i
innych społecznościach, gdzie jest przynajmniej trzech członków Partii.
W podstawowych organizacjach partyjnych, podstawowe komitety partyjne i komitety
oddziałów partyjnych ustanawiane sa w zależności od wymagań, potrzeb, ilości
członków Partii po zatwierdzeniu przez kolejną w hierarchii ważności organizacje
partyjną. Podstawowe komitety partyjne sa wybierane na generalnym zgromadzeniu
członków, podobnie jak komitety oddziałów partyjnych.
Artykuł 30:
Podstawowy komitet partyjny wybierany jest na okres od trzech do pięciu lat, a
komitet oddziału partyjnego wybierany jest na okres dwóch lub trzech lat.
Rezultat wyborów przewodniczącego i jego zastępców przedstawiany jest kolejnej
co do wysokości w hierarchii ważności organizacji partyjnej do zatwierdzenia.
Artykuł 31:
Podstawowe organizacje partyjne sa bastionami bojowymi Partii w podstawowych
komórkach społecznych, sa także fundamentem całokształtu pracy Partii. Ich
głównymi zadaniami są:
1. Propagować i wcielać w życie zasady, politykę i ustalenia Partii, decyzje
Komitetu Centralnego Partii i innych wyższych partyjnych organizacji, pozwalać
odgrywać przykładną, awangardową role członkom Partii, jednoczyć i organizować
kadry i szeregowych członków tak, by wypełniali oni zadania odpowiednie do
pełnionych w społeczeństwie funkcji.
2. Organizować spotkania członków Partii mające za zadanie sumienne studiowanie
Marksizmu-Leninizmu, myśli Mao Zedonga, teorii Deng Xiaopinga i ważnej zasady
„Trzech Reprezentacji”, linii Partii, jej zasad, polityki, decyzji, zdobywanie
wiedzy zarówno dotyczącej Partii, jak i wiedzy ogólnej, naukowej i zawodowej.
3. Edukować i nadzorować członków Partii, podnosić kwalifikacje wśród członków
Partii, kultywować ducha Partii, zapewnić regularny udział członków w
działaniach organizacji partyjnej, składać krytykę i samokrytykę, nadzorować
dyscyplinę, kontrolować wypełnianie przez członków ich obowiązków i bronić ich
praw przed różnego rodzaju nadużyciami.
4. Utrzymywać ścisłe związki z masami, stale wsłuchiwać się w ich opinie
dotyczące członków Partii i wypełniania przez nich ich zadań, bronić praw i
interesów mas i efektywnie wykonywać wśród nich pracę ideologiczną i polityczną.
5. Umożliwiać wykorzystanie przez członków ich inicjatywy i kreatywności,
promować utalentowanych członków Partii i zachęcać ich do poświęcenia swych
umiejętności sprawie reform, otwarcia na swiat i modernizacji socjalistycznej.
6. Edukować i szkolić aktywistów, którzy ubiegaja się o członkowstwo w Partii,
prowadzić stałą pracę majacą na celu rekrutację nowych członków, przywiązując
szczególnie dużą wagę do rekrutowania czołowych pracowników i ludzi młodych.
7. Pilnować, by osoby należące do partyjnych i nie-partyjnych kadr przestrzegały
prawa, dyscypliny administracyjnej, finansowych i ekonomicznych ustaleń i
regulacji państwowych, aby żadna z nich nie naruszała interesów państwa,
kolektywu, ani mas.
8. Zachęcać członków partii do konsekwentnego przeciwstawiania się praktykom
nielegalnym i przestępczym.
Artykuł 32:
Podstawowe organizacje partyjne w społecznościach, miasteczkach, miastach i
partyjne organizacje na wsiach sprawują kierownictwo w dziedzinie pracy,
wspierają ciała administracyjne, instytucje ekonomiczne i samorządowe, tak, by
mogły sprawować swoje kompetencje.
W państwowych lub spółdzielczych przedsiebiorstwach, podstawowa organizacja
partyjna pełni rolę politycznego rdzenia i wykonuje pracę w dziedzinie produkcji
i zarządzania. Podstawowa organizacja partyjna nadzoruje wprowadzanie zasad i
polityki Partii i państwa w przedsiębiorstwach państwowych, nadzoruje spotkania
udziałowców, narady dyrektorskie i kierownicze. Pokłada całkowite zaufanie w
pracownikach i kadrach kierowniczych, wspiera kongresy pracownicze i
współuczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących kluczowych kwestii
związanych z przedsiebiorstwem. Pracuje na rzecz poprawy swojej własnej
organizacji i sprawuje kierownictwo w dziedzinie pracy ideologicznej i
politycznej, rozwoju kulturalnego i etycznego, prowadzi pracę w związkach
zawodowych, Komunistycznej Lidze Młodzieży i innych organizacjach masowych.
W niepublicznych instytucjach ekonomicznych podstawowa organizacja partyjna
wciela w życie zadania wytyczone przez Partię, nadzoruje przestrzeganie prawa i
regulacji państwowych, sprawuje nadzór nad związkami zawodowymi, Komunistyczną
Ligą Młodzieży i innymi organizacjami masowymi,.broni praw i interesów
wszystkich grup społecznych, wspiera rozwój przedsiębiorstwa.
W instytucjach gdzie administracyjni kierownicy ponoszą pełną odpowiedzialność,
podstawowa organizacja partyjna pełni rolę politycznego rdzenia. W instytucjach,
gdzie administracyjni kierownicy ponosza pełną odpowiedzialność pod przywództwem
komitetu partyjnego, podstawowa organizacja partyjna współdecyduje o kluczowych
kwestiach, zapewniając jednocześnie kierownictwu administracyjnemu mozliwość
pełnego wykonywania jego zadań i kompetencji.
W organach partyjnych i państwowych wszystkich szczebli, podstawowa organizacja
partyjna wspiera pracowników administracyjnych w pełnionych przez nich
zadaniach. Sprawują nadzór nad wszystkimi członkami Partii, także pracownikami
administracyjnymi, ale nie kierują pracą ich jednostek.
Rozdział VI: Kadry partyjne
Artykuł 33:
Kadry partyjne służą ludowi i stanowią filar sprawy Partii. Partia wybiera swe
kadry biorac pod uwagę kryteria politycznej prawości i kompetencji zawodowych,
nawiązuje do zasady nagradzania ludzi za ich zasługi, przeciwstawia się
protekcji. Partia wkłada rzeczywisty wysiłek w to, by kadry były bardziej
rewolucyjne, młodsze pod względem średniej wieku, lepiej wykształcone i
kompetentne pod względem zawodowym.
Partia przywiązuje wielką wagę do edukacji, szkolenia, selekcji i i oceny kadr,
a wszczególności do szkolenia i selekcji młodych funkcjonariuszy partyjnych.
Partia aktywnie propaguje i wciela w życie reformę systemu powoływania kadr.
Partia przywiązuje wielką wagę do szkolenia i selekcji funkcjonariuszy
partyjnych wśród kobiet i mniejszości narodowych.
Artykuł 34:
Przywódcze kadry partyjne wszystkich szczebli muszą wykazywać niezwykłe starania
w wykonywaniu swoich obowiązków jako członków Partii, zgodnie z Artykułem 3 tego
Statutu, muszą także spełniać następujące wymogi:
1. Znać Marksizm-Leninizm, Myśl Mao Zedonga i Teorię Deng Xiaopinga
wystarczająco, by móc pełnic swoje obowiązki, wkładac szczere wysiłki mające na
celu wcielenie w życie ważnej zasady Trzech Reprezentacji, analizować i
rozwiązywac praktyczne problemy zgodnie z marksistowskim światopoglądem i według
marksistowskich metod, nieprzerwanie uczyć się, zachowywać polityczną czujność i
prawość, być przygotowanym na przetrzymanie wszystkich prób i zmartwień.
2. Wierzyć w wielką ideę komunizmu i posiadać trwałe przekonanie o słuszności
budowy socjalizmu o chińskiej specyfice, z przekonaniem wcielac w życie linię
Partii, jej zasady i politykę, być zdecydowanym na przeprowadzanie reform i
otwarcie na świat zewnetrzny, oddać się sprawie modernizacji i ciężko pracować
na rzecz solidnych osiągnięć w dziedzinie budowy socjalizmu.
3. Nie ustawać w wyzwalaniu własnych umysłów, stale weryfikując wiedzę,
dotrzymujac kroku czasom i, zachowując pionierskiego ducha, wytyczać nowe
jaśniejące szlaki; podejmować szczere wysiłki i badania tak, by móc połączyć
zasady i politykę Partii z wymogami stawianymi przez ich lokalną społeczność,
pracować skutecznie, mówić prawdę, wykonywac praktyczną pracę, szukac
namacalnych rezultatów, przeciwstawiać się formalizmowi.
4. Być całkowicie oddanym rewolucyjnej sprawie i przepojonym silnym poczuciem
odpowiedzialności politycznej, mieć praktyczne doświadczenie i mieć kwalifikacje
w dziedzinach umiejętności organizatorskich, ogólnego wykształcenia i wiedzy
zawodowej.
5. Poprawnie wykonywać zadania powierzone im przez lud, postepowac zgodnie z
prawem, być prawym i czystym, pracować z oddaniem na rzecz ludu, świecić
przykładem poprzez swoje czyny, pracować ciężko i żyć prosto, utrzymywać ścisłe
więzy z masami, być wiernym interesom mas członkowskich Partii, sumiennie znosić
krytykę i nadzór Partii oraz mas, mieć szacunek do samego siebie, być
samokrytycznym, ostrożnym i ambitnym, zwalczac biurokratyzm, zwalczać nieuczciwe
praktyki, takie jak chociażby nadużywanie władzy dla osobistych korzyści.
6. Być wiernym partyjnemu systemowi demokratycznego centralizmu, posiadać
demokratyczny styl pracy, rozpatrywać każdą sytuacje w szerokim kontekscie,
współpracowac z innymi towarzyszami, także z tymi, którzy mają odmienne opinie
na różne tematy.
Artykuł 35: Kadry partyjne musza współpracować z kadrami niepartyjnymi, szanować
je i być otwartym na naśladowanie ich mocnych stron.
Organizacje partyjne wszystkich szczebli muszą umieć odkrywać utalentowanych
przedstawicieli kadr niepartyjnych i rekomendować ich w celu dalszego
przeszkolenia, aby mogli cieszyć cię autorytetem odpowiednim do pełnionego
stanowiska i pełnić swoje funkcje w sposób kompetentny.
Artykuł 36:
Kadencja kadr przywódczych organizacji partyjnych wszystkich szczebli,
niezależnie od tego, czy wybranych demokratycznie, czy też mianowanych przez
kompetentne organy partyjne, nie jest dożywotnia. Funkcjonariusze partyjni mogą
być przeniesieni na inne stanowiska, albo odwołani.
Jeśli funkcjonariusze partyjni nie mogą kontynuować pełnienia swoich funkcji ze
względu na wiek lub stan zdrowia, powinni udac się na emeryturę zgodnie z
zasadami ustanowionymi przez ustawodawstwo panstwowe.
Rozdział VII: Dyscyplina w Partii
Artykuł 37:
Dyscyplina partyjna odnosi się do zasad, które musza być przestrzegane przez
organizacje partyjne wszystkich szczebli i przez wszystkich członków Partii.
Jest gwarancją jedności i solidarności Partii i wypełniania celów wyznaczonych
przez Partie. Organizacje partyjne muszą ściśle przestrzegać dyscypliny. Członek
Komunistycznej Partii Chin musi postępować w granicach partyjnej dyscypliny.
Artykuł 38:
Organizacje partyjne powinny krytykować, edukować lub podejmować kroki
dyscyplinarne wobec członków, którzy naruszają dyscyplinę partyjną, w zależności
od rodzaju i szkodliwości popełnionych przez nich błędów w duchu zasady „uczenia
się na własnych błędach w celu uniknięcia ich w przyszłości” i „leczenia
choroby, by ocalić pacjenta”.
Członkowie partii, którzy poważnie naruszyli prawo karne, powinni być usuwani z
Partii.
W Partii surowo zabronione jest podejmowanie wobec członków jakichkolwiek
kroków, którte naruszałyby Statut lub prawo, albo mających na celu odwet, albo
upokorzenie członka. Kara wobec członka partii musi być wymierzana zgodnie ze
statutem Partii i prawem ustanawianym przez państwo.
Artykuł 39:
Istnieje pięć stopni środków dyscyplinarnych: ostrzeżenie, poważne ostrzeżenie,
usunięcie z pełnionych funkcji, zawieszenie w prawach członka i usunięcie z
Partii.
Okres zawieszenia w prawach członka nie może przekraczać dwóch lat. Przez ten
czas członek nie ma prawa uczestniczyć w głosowaniach i wyborach, ani też
kandydowac w wyborach. Członek Partii, który zda sobie sprawe z popełnionych
błedów i będzie szczerze ich załował, powinien otrzymać z powrotem pełnię praw
członkowskich. Członek Partii, który odmawia naprawienia swoich błędów, powinien
zostac usunięty z Partii.
Usunięcie z Partii jest ostatecznym krokiem dyscyplinarnym. Podczas podejmowania
bądź zatwierdzania decyzji o usunięciu członka z Partii, organizacje partyjne
powinny niezwykle ostrożnie przeanalizować wszystkie fakty i opinie.
Artykuł 40: Wszelkie kroki dyscyplinarne podejmowane wobec członka Partii muszą
zostać przedyskutowane i przegłosowane na powszechnym spotkaniu członków danej
organizacji partyjnej i zgłoszone podstawowemu komitetowi partyjnemu w celu
zaaprobowania. Jeśli sprawa jest poważna lub skomplikowana, albo też związana
jest z usunieciem członka z Partii, powinna być zgłoszona do partyjnej komisji
inspekcji dyscyplinarnej szczebla hrabstwa lub wyzszego szczebla w celu
przeanalizowania i zaaprobowania z uwzględnieniem wszystkich specyficznych
okoliczności. W szczególnych okolicznościach, komitet partyjny lub komisja
inspekcji dyscyplinarnej szczebla hrabstwa lub wyższego ma prawo do podjecia
suwerennej decyzji w sprawie zastosowania środków dyscyplinarnych wobec członka
Partii.
Każda decyzja usunięcia członka lub zastępcy członka Komitetu Centralnego lub
jakiegokolwiek komitetu lokalnego z pełnionego przezeń stanowiska, zawieszenia w
prawach członka lub usunięcia z Partii musi zostać podjęta większością 2/3
głosów na sesji plenarnej komitetu, do którego on należy. W szczególnych
sytuacjach, decyzja taka może zostac podjeta przez Stałą Komisję Biura
Politycznego Komitetu Centralnego, albo stałą komisje lokalnego komitetu
partyjnego. Istnieje wówczas konieczność przedstawienia tej decyzji na
najbliższym posiedzeniu plenarnym komitetu partyjnego. Tego rodzaju środki
dyscyplinarne musza być zatwierdzane przez następną w hierarchii ważności
organizacje partyjną.
Członek lub zastępca członka Komitetu Centralnego, który poważnie naruszył prawo
karne powinien być usuniety z Partii decyzją Biura Politycznego Komitetu
Centralnego Partii. Członek lub zastępca członka lokalnego komitetu partyjnego,
który poważnie naruszył prawo karne powinien być usunięty z Partii decyzją
stałej komisji lub komitetu odpowiedniego szczebla.
Artykuł 41:
Kiedy organizacja partyjna decyduje się na zastosowanie środków dyscyplinarnych
wobec członka, powinna rzetelnie i obiektywnie przeanalizować oraz zweryfikowac
wszystkie fakty. Członek Partii ma prawo być powiadamiany o wszystkich
dotyczących jego decyzjach dyscyplinarnych i ma prawo poznac ich uzasadnienie.
Osoba, której dotycza oskarżenia musi mieć szansę obrony. Jeśli członek Partii
nie akceptuje decyzji, może się od niej odwoływać, a organizacja partyjna musi
to odwołanie rozpatrzyć. Ci, którzy kurczowo trzymaja się błędnych poglądów i
wysuwaja nieuzasadnione żądanie powinni być poddawani krytyce.
Artykuł 42:
Jeśli organizacja partyjna nie radzi sobie z utzrymywaniem dyscypliny, sprawa
musi zostać zbadana.
Jeśli organizacja partyjna poważnie naruszy dyscyplinę i nie jest w stanie
naprawić swoich błędów, następny w hierarchii ważności komitet partyjny
podejmuje, po przeanalizowaniu faktów i wzięciu pod uwagę szkodliwości
przypadku, decyzję o reorganizacji lub rozwiązaniu organizacji, zgłaszając ten
fakt kolejnej co do wysokości w hierarchii organizacji partyjnej w celu
uzyskania aprobaty, po czym ogłasza i wykonuje swoją decyzję.
Rozdział VIII:Partyjne Organy Inspekcji
Dyscyplinarnej
Artykuł 43:
Centralna Komisja Inspekcji Dyscyplinarnej Partii funkcjonuje pod kierownictwem
Komitetu centralnego Partii. Lokalne komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich
szczebli i podstawowe komisje inspekcji dyscyplinarnej funkcjonują pod
kierownictwem komitetów partyjnych odpowiedniego szczebla i następnych w
hierarchii komisji inspekcji dyscyplinarnej.
Komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich szcebli urzęduja tak długo, jak
odpowiadajace im komitety partyjne.
Centralna Komisja Inspekcji Dyscyplinarnej Partii wybiera na sesjach plenarnych
swoja stała komisję, sekretarza i jego zastepców i przedstawia swoje decyzje
Komitetowi centralnemu do zaaprobowania. Lokalne komisje inspekcji
dyscyplinarnej wszysstkich szczebli wybierają na sesjach plenarnych swoje stałe
komisje, sekretarzy i ich zastępców oraz przedstawiają swoje decyzje do
zaaprobowania komitetom partyjnym. Decyzje te powinny zostać zgłoszone następnej
w hierarchii organizacji partyjnej. Kwestia, czy podstawowa organizacja partyjna
powinna ustanowić komisje inspekcji dyscyplinarnej czy też komisarza inspekcji
dyscyplinarnej, powinna zostac rozstrzygnięta przez kolejną w hierarchii
organizację w zależności od specyficznych warunków.
Centralna Komisja Inspekcji Dyscyplinarnej Partii powinna, jeśli jest to
konieczne, akredytowac grupy inspekcji dyscyplinarnejw partii i organach
państwowych szczebla centralnego. Przewodniczący grup inspekcji dyscyplinarnej
lub komisarze dyscyplinarni mają prawo uczestniczyc w spotkaniach odpowiednich
komitetów partyjnych jako obserwatorzy bez prawa głosu. Organizacje partyjne
maja obowiacek wspierać ich pracę.
Artykuł 44:
Głównym zadaniem partyjnych komisji inspekcji dyscyplinarnej są: kontrola
przestrzegania Statutu i innych uchwał Partii, kontrola przestrzegania linii,
zasad polityki i decyzji Partii i uczestniczenie w wysiłkach komitetów
partyjnych mających na celu koordynację walki z korupcją. Komisje inspekcji
dyscyplinarnej wszystkich szczebli powinny edukować członków Partii w zakresie
przestrzegania dyscypliny i ustaleń dotyczących dyscypliny. Powinny także
nadzorować członków pełniących kierownicze funkcje w Partii, a także analizować
i rozwiązywać skomplikowane i ważne problemy naruszenia Statutu i innych uchwał
Partii i decydować w kwestii członków odpowiedzialnych za łamanie statutu.
Powinny przyjmowac skargi i apelacje członków Partii, a także gwarantować
przestrzeganie praw członków Partii.
Komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich szczebli powinny składac komitetom
partyjnym raporty podsumowujace ich pracę, a także opisujące napotakne problemy.
Powinny także składać raporty wyższym w hierarchii komisjom.
Jeśli komisja inspekcji dyscyplinarnej odkryje naruszenie dyscypliny przez
członka komitetu partyjnego, powinna zweryfikowac fakty i, jeśli to konieczne,
rozpoczać dochodze nie w tej sprawie, po czym zgłosić ten fakt stałej komisji
tego komitetu i powiadomić o tym fakcie następną w hierarchii komisję inspekcji
dyscyplinarnej.
Artykuł 45:
Wyższe komisje inspekcji dyscyplinarnej mają prawo kontrolować pracę niższych
komisji i aprobowac bądź modyfikować ich decyzje. Decyzja o modyfikacji musi być
ratyfikowana przez odpowiedni komitet partyjny i potwierdzona przez komitet
partyjny wyższy w hierarchii.
Jeśli lokalna komisja inspekcji dyscyplinarnej nie zgadza się z decyzją komitetu
partyjnego odpowiedniego szczebla, może zażądac od komisji wyższej w hierarchii
ważności powtórnego rozpatrzenia tej decyzji. Jeśli lokalna komisja inspekcji
dyscyplinarnej odkryje przypadek naruszenia dyscypliny przez komitet
odpowiedniego szczebla lub przez jego członków, zgłasza ten fakt komisji
inspekcji dyscyplinarnej wyższej w hierarchii ważności. Komisja ta ma udzielić
pomocy w rozwiązaniu problemu.
Rozdział IX: Kierownicze Grupy Członków Partii
Artykuł 46:
Kierownicza grupa członków Partii może zostac sformowana w kierowniczym ciele
centralnego lub lokalnego organu państwowego, organizacji ludowej, instytucji
ekonomicznej lub kulturalnej albo innej jednostce niepartyjnej. Grupa odgrywa
rolę trzonu kierownictwa. Jej główne zadania to: kontrolowanie, czy linia,
zasady i polityka Partii są wprowadzane w życie, dyskutowanie i podejmowanie
decyzji w kwestiach o dużym znaczeniu, zarządzanie kwestiami dotyczącymi kadr,
współpraca z kadrami niepartyjnymi i masami w dziedzinie wypełniania zadań
wyznaczonych przez Partie i państwo, kierowanie pracą podległej sobie
bezpośrednio organizacji partyjnej jednostki.
Artykuł 47:
Skład kierowniczej grupy członków Partii jest wyznaczany bezpośrednio przez
członków organizacji, która powołuje grupę. Grupa powinna mieć sekretarza i, o
ile to konieczne, zastępcę sekretarza.
Kierownicza grupa członków partii musi akceptować zwierzchnictwo organizacji
partyjnej, która ją powołała.
Artykuł 48:
Komitety partyjne mogą być utworzone w organach państwowych, które pełnią
scentralizowane kierownictwo nad podległymi im jednostkami. Komitet Centralny
Partii musi zastosować specjalną procedurę ich ustanowienie i okreslić funkcje,
kompetencje i zadania.
Rozdział X: Relacje między Partią i
Komunistyczną Ligą Młodzieży
Artykuł 49:
Komunistyczna Liga Młodzieży Chin masową organizacją młodych ludzi pod
kierownictwem Komunistycznej Partii Chin; jest szkołą, w której duża liczba
młodych ludzi uczy się na temat socjalizmu o chińskiej specyfice i komunizmie
poprzez praktykę; jest sojusznikiem partii i jej siłą rezerwową. Komitet
Centralny Komunistycznej Ligi Młodzieży funkcjonuje pod przywództwem Komitetu
Centralnego Partii. Lokalne oddziały Komunistycznej Ligi Młodzieży funkcjonują
pod przywództwem komitetów partyjnych odpowiedniego szczebla i wyższych w
hierarchii organizacji Ligi.
Artykuł 50:
Partyjne komitety wszystkich szczebli muszą wzmacniac swoje kierownictwo nad
Komunistyczną Ligą Młodzieży i zwrócić baczną uwagę na selekcję i szkolenie kadr
Ligi. Partia musi pewnie wspierać Komunistyczną Ligę Młodzieży w w jej żywej i
kreatywnej działalności odpowiadającej potrzebom młodych ludzi, a także pozwalać
odgrywać Lidze rolę mostu łączącego Partię z młodymi ludźmi.
Sekretarze komitetów Ligi szczebla hrabstwa lub wyższego mają prawo uczestniczyć
w spotkaniach komitetów partyjnych odpowiednich szczebli i spotkaniach ich
stałych komisji, nie mają jednak prawa głosu.
Rozdział XI: Godło i Flaga Partii
Artykuł 51:
Godłem Komunistycznej Partii Chin jest sierp skrzyżowany z młotem.
Artykuł 52:
Flagą Komunistycznej Partii Chin jest czerwona flaga ze złotym godłem Partii.
Artykuł 53:
Godło i flaga Partii sa symbolem i znakiem Komunistycznej Partii Chin.
Organizacje partyjne wszystkich szczebli powinny bronić czci godła i flagi
Partii. Godło i flaga Partii mogą być używane zgodnie ze stosownymi regulacjami