Część 1 - http://www.geocities.com/lbc_1917/819statut1.htm


Część 2 (ostatnia)

Statut Komunistycznej Partii Chin

 

Rozdział III: Centralne Organa Partii
 


Artykuł 18:
Kongres Narodowy Partii odbywa się raz na pięć lat i jest zwoływany przez Komitet Centralny. Może również zostać zwołany przed terminem, jeśli Komitet Centralny uzna, że istnieje taka konieczność lub jeśli zażąda tego jedna trzecia organizacji partyjnych KPCh szczebla prowincji. Wyłączając sytuacje nadzwyczajne, kongres nie może być odraczany.
Liczbę delegatów na Kongres Narodowy, a także procedury ich wyłaniania ustala Komitet Centralny.

Artykuł 19:
Zadania i kompetencje Kongresu Narodowego Partii są następujące:
1. Wysłuchanie i przeanalizowanie raportów ustępującego Komitetu Centralnego
2. Wysłuchanie i przeanalizowanie raportów Centralnej Komisji Inspekcji Dyscyplinarnej.
3. Przedyskutowanie kluczowych kwestii i udzielenie odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące Partii
4. Wnoszenie poprawek do Statutu Partii
5. Wybór Komitetu Centralnego
6. Wybór Centralnej Komisji Inspekcji Dyscyplinarnej


Artykuł 20:
Kompetencje i zadania Narodowej Konferencji Partii: Dyskutowanie i podejmowanie decyzji w kluczowych kwestiach, wymiana członków i kooptacja dodatkowych członków Komitetu Centralnego i Centralnej Komisji Dyscyplinarnej. Liczba członków i zastępców członków, którzy mają być wymieniani, albo dokooptowani do Komitetu Centralnego nie powinna przekraczać jednej piątej składu wybranego przez Kongres Narodowy Partii.


Artykuł 21:
Komitet Centralny Partii jest wybierany na okres pięciu lat. Niemniej jednak w sytuacji, gdy Konges Narodowy obraduje przed lub po tym terminie, kadencja ta zostaje odpowiednio skrócona bądź przedłużona. Członkowie i zastępcy członków Komitetu Centralnego muszą mieć przynajmniej pięcioletni staż w Partii. Liczba członków i zastepców członków Komitetu Centralnego jest określana przez Kongres Narodowy. Wakaty w Komitecie Centralnym zajmowane są przez zastępców członków zgodnie z ilością otrzymanych przez nich głosów.
Komitet Centralny Partii zbiera się na sesjach plenarnych przynajmniej raz w roku. Sesje te zwoływane są przez Biuro Polityczne.
Gdy nie obraduje Kongres Narodowy, Komitet Centralny wprowadza w życie jego decyzje, kieruje całą działalnością Partii i reprezentuje Komunistyczną Partię Chin w kontaktach z innymi podmiotami.

Artykuł 22:
Biuro Polityczne, Stała Komisja Biura Politycznego i Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego Partii wybierane są przez Komitet Centralny podczas sesji plenarnych. Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego musi być członkiem Stałej Komisji Biura Politycznego.
Kiedy Komitet Centralny nie obraduje, Biuro Polityczne i jego Stała Komisja sprawują funkcje i pełnią zadania Komitetu Centralnego.
Sekretariat Komitetu Centralnego jest organem Biura Politycznego Komitetu Centralnego. Członkowie Sekretariatu są nominowani przez Stałą Komisje Biura Politycznego, a ich wybór zatwierdza Komitet Centralny na sesjach plenarnych.
Sekretarz Generalny Komitetu Centralnego odpowiedzialny jest za zwoływanie spotkań Biura Politycznego, jego Stałej Komisji, a także kieruje pracą Sekretariatu.
Członkowie Komisji Wojskowej Komitetu centralnego wybierani są przez Komitet Centralny.
Centralne ciała przywódcze i przywódcy wybierani przez Komitet Centralny powinni podczas obrad kolejnego Kongresu Narodowego kontynuowac wykonywanie swych codziennych obowiązków dopóki nowy Komitet Centralny nie wybierze nowych ciał kierowniczych i nowych przywódców.

Artykuł 23:
Organizacje partyjne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wykonują swe zadania zgodnie ze wskazówkami Komitetu Centralnego. Organem pracy politycznej Komisji Wojskowej Komitetu Centralnego jest Naczelny Polityczny Departament Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej; Naczelny Polityczny Departament Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej kieruje partyjną i polityczną pracą w armii. System organizacyjny i kształt organów Partii w siłach zbrojnych określany jest przez Komisję Wojskową Komitetu Centralnego.
 

Rozdział IV: Lokalne Organizacje Partii
 


Artykuł 24:
Kongres organizacji partyjnej szczebla prowincji, regionu autonomicznego, miasta bezpośrednio podporządkowanego Rządowi Centralnemu, miasta podzielonego na dystrykty lub prefektury autonomicznej odbywa się raz na pięć lat.
Kongres partyjnej organizacji szczebla hrabstwa, hrabstwa autonomicznego, miasta nie podzielonego na dystrykty, lub dystryktu miejskiego odbywa się raz na pięć lat.
Lokalne kongresy partyjne zwoływane sa przez komitety partyjne odpowiednich szczebli. W nadzwyczajnych warunkach kongres może się odbyć wcześniej lub później od ustawowego terminu, za zgodą następnej w hierarchii ważności organizacji partyjnej.

Artykuł 25:
Zadania i kompetencje lokalnych kongresów są nastepujące:
1. Wysłuchanie i dokonywanie analizy raportów ustępujących komitetów partyjnych odpowiednich szczebli.
2. Wysłuchanie i dokonywanie analizy raportów komisji inspekcji dyscyplinarnej odpowiednich szczebli.
3. Przedyskutowanie kluczowych kwestii i udzielenie odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące kwestii danego regionu
4. Wybór komitetów partyjnych i komisji inspekcji dyscyplinarnej odpowiedniego szczebla.

Artykuł 26:
Komitet partyjny organizacji partyjnej szczebla prowincji, regionu autonomicznego, miasta bezpośrednio podporządkowanego Rządowi Centralnemu, miasta podzielonego na dystrykty lub prefektury autonomicznej jest wybierany na okres pięciu lat. Członkowie i zastepcy członków takich komitetów muszą mieć co najmniej pięcioletni staż partyjny.
Wybór komitetu partyjnego organizacji szczebla hrabstwa, hrabstwa autonomicznego, miasta nie podzielonego na dystrykty, lub dystryktu miejskiego odbywa się raz na pięć lat. Członkowie i zastepcy członków takich komitetów muszą mieć co najmniej trzyletni staż partyjny.
Kiedy lokalne kongresy partyjne różnych szczebli są zwoływane przed lub po swoim normalnym terminie, kadencje komitetów są odpowiednio skracane lub przedłużane.
Liczba członków i zastepców członków lokalnych partyjnych komitetów ustalana jest przez kolejny w hierarchii ważności komitet. Wakaty w komitetach uzupełniane są przez zastępców członków w kolejności odpowiadajacej liczbie otrzymanych głosów.
Lokalne komitety partyjne różnych szczebli obraduja na sesjach plenarnych przynajmniej dwa razy w roku.
Lokalne komitety partyjne różnych szczebli powinny, gdy nie obraduja kongresy organizacji partyjnych odpowiednich szczebli, wykonywać dyrektywy organizacji wyższych szczebli i decyzje kongresów organizacji partyjnych odpowiednich regionów, kierować pracą na swoich obszarach i przedstawiać regularny raport ze swojej działalności.

Artykuł 27:
Lokalne Komitety Partyjne różnych szczebli wybierają na swoich sesjach plenarnych swoje stałe komisje, sekretarzy i ich zastępców i przedstawiaja ich do zatwierdzenia następnemu w hierarchii wazności komitetowi partyjnemu do akceptacji. Stałe komisje lokalnych komietów partyjnych pełnią obowiązki komitetów w czasie, gdy te ostatnie nie obradują. Wypełniają swoje codzienne zadania tak długo, aż nie zostaną wybrane nowe stałe komisje przez następny kongres organizacji partyjnej odpowiedniego szczebla.

Artykuł 28:
Komitet partyjny prefektury lub analogiczna organizacja partyjna jest reprezentatywnym organem delegowanym przez organizację partyjną prowincji lub regionu autonomicznego do prefektur, autonomicznych hrabstw lub miast. Sprawuje kierownictwo nad pracą w danym regionie, posiadając autoryzację komitetu partyjnego prowincji lub regionu autonomicznego.
 

Rozdział V: Podstawowa Organizacja Partyjna
 


Artykuł 29:
Podstawowe organiacje partyjne powoływane są w przedsiębiorstwach, na obszarach wiejskich, w urzędach rządowych, szkołach, instytutach badań naukowych, wspólnotach, organizacjach masowych, oddziałach Armii Ludowo-Wyzwoleńczej i innych społecznościach, gdzie jest przynajmniej trzech członków Partii.
W podstawowych organizacjach partyjnych, podstawowe komitety partyjne i komitety oddziałów partyjnych ustanawiane sa w zależności od wymagań, potrzeb, ilości członków Partii po zatwierdzeniu przez kolejną w hierarchii ważności organizacje partyjną. Podstawowe komitety partyjne sa wybierane na generalnym zgromadzeniu członków, podobnie jak komitety oddziałów partyjnych.

Artykuł 30:
Podstawowy komitet partyjny wybierany jest na okres od trzech do pięciu lat, a komitet oddziału partyjnego wybierany jest na okres dwóch lub trzech lat. Rezultat wyborów przewodniczącego i jego zastępców przedstawiany jest kolejnej co do wysokości w hierarchii ważności organizacji partyjnej do zatwierdzenia.

Artykuł 31:
Podstawowe organizacje partyjne sa bastionami bojowymi Partii w podstawowych komórkach społecznych, sa także fundamentem całokształtu pracy Partii. Ich głównymi zadaniami są:
1. Propagować i wcielać w życie zasady, politykę i ustalenia Partii, decyzje Komitetu Centralnego Partii i innych wyższych partyjnych organizacji, pozwalać odgrywać przykładną, awangardową role członkom Partii, jednoczyć i organizować kadry i szeregowych członków tak, by wypełniali oni zadania odpowiednie do pełnionych w społeczeństwie funkcji.
2. Organizować spotkania członków Partii mające za zadanie sumienne studiowanie Marksizmu-Leninizmu, myśli Mao Zedonga, teorii Deng Xiaopinga i ważnej zasady „Trzech Reprezentacji”, linii Partii, jej zasad, polityki, decyzji, zdobywanie wiedzy zarówno dotyczącej Partii, jak i wiedzy ogólnej, naukowej i zawodowej.
3. Edukować i nadzorować członków Partii, podnosić kwalifikacje wśród członków Partii, kultywować ducha Partii, zapewnić regularny udział członków w działaniach organizacji partyjnej, składać krytykę i samokrytykę, nadzorować dyscyplinę, kontrolować wypełnianie przez członków ich obowiązków i bronić ich praw przed różnego rodzaju nadużyciami.
4. Utrzymywać ścisłe związki z masami, stale wsłuchiwać się w ich opinie dotyczące członków Partii i wypełniania przez nich ich zadań, bronić praw i interesów mas i efektywnie wykonywać wśród nich pracę ideologiczną i polityczną.
5. Umożliwiać wykorzystanie przez członków ich inicjatywy i kreatywności, promować utalentowanych członków Partii i zachęcać ich do poświęcenia swych umiejętności sprawie reform, otwarcia na swiat i modernizacji socjalistycznej.
6. Edukować i szkolić aktywistów, którzy ubiegaja się o członkowstwo w Partii, prowadzić stałą pracę majacą na celu rekrutację nowych członków, przywiązując szczególnie dużą wagę do rekrutowania czołowych pracowników i ludzi młodych.
7. Pilnować, by osoby należące do partyjnych i nie-partyjnych kadr przestrzegały prawa, dyscypliny administracyjnej, finansowych i ekonomicznych ustaleń i regulacji państwowych, aby żadna z nich nie naruszała interesów państwa, kolektywu, ani mas.
8. Zachęcać członków partii do konsekwentnego przeciwstawiania się praktykom nielegalnym i przestępczym.

Artykuł 32:
Podstawowe organizacje partyjne w społecznościach, miasteczkach, miastach i partyjne organizacje na wsiach sprawują kierownictwo w dziedzinie pracy, wspierają ciała administracyjne, instytucje ekonomiczne i samorządowe, tak, by mogły sprawować swoje kompetencje.
W państwowych lub spółdzielczych przedsiebiorstwach, podstawowa organizacja partyjna pełni rolę politycznego rdzenia i wykonuje pracę w dziedzinie produkcji i zarządzania. Podstawowa organizacja partyjna nadzoruje wprowadzanie zasad i polityki Partii i państwa w przedsiębiorstwach państwowych, nadzoruje spotkania udziałowców, narady dyrektorskie i kierownicze. Pokłada całkowite zaufanie w pracownikach i kadrach kierowniczych, wspiera kongresy pracownicze i współuczestniczy w podejmowaniu decyzji dotyczących kluczowych kwestii związanych z przedsiebiorstwem. Pracuje na rzecz poprawy swojej własnej organizacji i sprawuje kierownictwo w dziedzinie pracy ideologicznej i politycznej, rozwoju kulturalnego i etycznego, prowadzi pracę w związkach zawodowych, Komunistycznej Lidze Młodzieży i innych organizacjach masowych.
W niepublicznych instytucjach ekonomicznych podstawowa organizacja partyjna wciela w życie zadania wytyczone przez Partię, nadzoruje przestrzeganie prawa i regulacji państwowych, sprawuje nadzór nad związkami zawodowymi, Komunistyczną Ligą Młodzieży i innymi organizacjami masowymi,.broni praw i interesów wszystkich grup społecznych, wspiera rozwój przedsiębiorstwa.
W instytucjach gdzie administracyjni kierownicy ponoszą pełną odpowiedzialność, podstawowa organizacja partyjna pełni rolę politycznego rdzenia. W instytucjach, gdzie administracyjni kierownicy ponosza pełną odpowiedzialność pod przywództwem komitetu partyjnego, podstawowa organizacja partyjna współdecyduje o kluczowych kwestiach, zapewniając jednocześnie kierownictwu administracyjnemu mozliwość pełnego wykonywania jego zadań i kompetencji.
W organach partyjnych i państwowych wszystkich szczebli, podstawowa organizacja partyjna wspiera pracowników administracyjnych w pełnionych przez nich zadaniach. Sprawują nadzór nad wszystkimi członkami Partii, także pracownikami administracyjnymi, ale nie kierują pracą ich jednostek.
 

Rozdział VI: Kadry partyjne
 


Artykuł 33:
Kadry partyjne służą ludowi i stanowią filar sprawy Partii. Partia wybiera swe kadry biorac pod uwagę kryteria politycznej prawości i kompetencji zawodowych, nawiązuje do zasady nagradzania ludzi za ich zasługi, przeciwstawia się protekcji. Partia wkłada rzeczywisty wysiłek w to, by kadry były bardziej rewolucyjne, młodsze pod względem średniej wieku, lepiej wykształcone i kompetentne pod względem zawodowym.
Partia przywiązuje wielką wagę do edukacji, szkolenia, selekcji i i oceny kadr, a wszczególności do szkolenia i selekcji młodych funkcjonariuszy partyjnych. Partia aktywnie propaguje i wciela w życie reformę systemu powoływania kadr.
Partia przywiązuje wielką wagę do szkolenia i selekcji funkcjonariuszy partyjnych wśród kobiet i mniejszości narodowych.

Artykuł 34:
Przywódcze kadry partyjne wszystkich szczebli muszą wykazywać niezwykłe starania w wykonywaniu swoich obowiązków jako członków Partii, zgodnie z Artykułem 3 tego Statutu, muszą także spełniać następujące wymogi:
1. Znać Marksizm-Leninizm, Myśl Mao Zedonga i Teorię Deng Xiaopinga wystarczająco, by móc pełnic swoje obowiązki, wkładac szczere wysiłki mające na celu wcielenie w życie ważnej zasady Trzech Reprezentacji, analizować i rozwiązywac praktyczne problemy zgodnie z marksistowskim światopoglądem i według marksistowskich metod, nieprzerwanie uczyć się, zachowywać polityczną czujność i prawość, być przygotowanym na przetrzymanie wszystkich prób i zmartwień.
2. Wierzyć w wielką ideę komunizmu i posiadać trwałe przekonanie o słuszności budowy socjalizmu o chińskiej specyfice, z przekonaniem wcielac w życie linię Partii, jej zasady i politykę, być zdecydowanym na przeprowadzanie reform i otwarcie na świat zewnetrzny, oddać się sprawie modernizacji i ciężko pracować na rzecz solidnych osiągnięć w dziedzinie budowy socjalizmu.
3. Nie ustawać w wyzwalaniu własnych umysłów, stale weryfikując wiedzę, dotrzymujac kroku czasom i, zachowując pionierskiego ducha, wytyczać nowe jaśniejące szlaki; podejmować szczere wysiłki i badania tak, by móc połączyć zasady i politykę Partii z wymogami stawianymi przez ich lokalną społeczność, pracować skutecznie, mówić prawdę, wykonywac praktyczną pracę, szukac namacalnych rezultatów, przeciwstawiać się formalizmowi.
4. Być całkowicie oddanym rewolucyjnej sprawie i przepojonym silnym poczuciem odpowiedzialności politycznej, mieć praktyczne doświadczenie i mieć kwalifikacje w dziedzinach umiejętności organizatorskich, ogólnego wykształcenia i wiedzy zawodowej.
5. Poprawnie wykonywać zadania powierzone im przez lud, postepowac zgodnie z prawem, być prawym i czystym, pracować z oddaniem na rzecz ludu, świecić przykładem poprzez swoje czyny, pracować ciężko i żyć prosto, utrzymywać ścisłe więzy z masami, być wiernym interesom mas członkowskich Partii, sumiennie znosić krytykę i nadzór Partii oraz mas, mieć szacunek do samego siebie, być samokrytycznym, ostrożnym i ambitnym, zwalczac biurokratyzm, zwalczać nieuczciwe praktyki, takie jak chociażby nadużywanie władzy dla osobistych korzyści.
6. Być wiernym partyjnemu systemowi demokratycznego centralizmu, posiadać demokratyczny styl pracy, rozpatrywać każdą sytuacje w szerokim kontekscie, współpracowac z innymi towarzyszami, także z tymi, którzy mają odmienne opinie na różne tematy.

Artykuł 35: Kadry partyjne musza współpracować z kadrami niepartyjnymi, szanować je i być otwartym na naśladowanie ich mocnych stron.
Organizacje partyjne wszystkich szczebli muszą umieć odkrywać utalentowanych przedstawicieli kadr niepartyjnych i rekomendować ich w celu dalszego przeszkolenia, aby mogli cieszyć cię autorytetem odpowiednim do pełnionego stanowiska i pełnić swoje funkcje w sposób kompetentny.

Artykuł 36:
Kadencja kadr przywódczych organizacji partyjnych wszystkich szczebli, niezależnie od tego, czy wybranych demokratycznie, czy też mianowanych przez kompetentne organy partyjne, nie jest dożywotnia. Funkcjonariusze partyjni mogą być przeniesieni na inne stanowiska, albo odwołani.
Jeśli funkcjonariusze partyjni nie mogą kontynuować pełnienia swoich funkcji ze względu na wiek lub stan zdrowia, powinni udac się na emeryturę zgodnie z zasadami ustanowionymi przez ustawodawstwo panstwowe.
 

Rozdział VII: Dyscyplina w Partii
 


Artykuł 37:
Dyscyplina partyjna odnosi się do zasad, które musza być przestrzegane przez organizacje partyjne wszystkich szczebli i przez wszystkich członków Partii. Jest gwarancją jedności i solidarności Partii i wypełniania celów wyznaczonych przez Partie. Organizacje partyjne muszą ściśle przestrzegać dyscypliny. Członek Komunistycznej Partii Chin musi postępować w granicach partyjnej dyscypliny.

Artykuł 38:
Organizacje partyjne powinny krytykować, edukować lub podejmować kroki dyscyplinarne wobec członków, którzy naruszają dyscyplinę partyjną, w zależności od rodzaju i szkodliwości popełnionych przez nich błędów w duchu zasady „uczenia się na własnych błędach w celu uniknięcia ich w przyszłości” i „leczenia choroby, by ocalić pacjenta”.
Członkowie partii, którzy poważnie naruszyli prawo karne, powinni być usuwani z Partii.
W Partii surowo zabronione jest podejmowanie wobec członków jakichkolwiek kroków, którte naruszałyby Statut lub prawo, albo mających na celu odwet, albo upokorzenie członka. Kara wobec członka partii musi być wymierzana zgodnie ze statutem Partii i prawem ustanawianym przez państwo.

Artykuł 39:
Istnieje pięć stopni środków dyscyplinarnych: ostrzeżenie, poważne ostrzeżenie, usunięcie z pełnionych funkcji, zawieszenie w prawach członka i usunięcie z Partii.
Okres zawieszenia w prawach członka nie może przekraczać dwóch lat. Przez ten czas członek nie ma prawa uczestniczyć w głosowaniach i wyborach, ani też kandydowac w wyborach. Członek Partii, który zda sobie sprawe z popełnionych błedów i będzie szczerze ich załował, powinien otrzymać z powrotem pełnię praw członkowskich. Członek Partii, który odmawia naprawienia swoich błędów, powinien zostac usunięty z Partii.
Usunięcie z Partii jest ostatecznym krokiem dyscyplinarnym. Podczas podejmowania bądź zatwierdzania decyzji o usunięciu członka z Partii, organizacje partyjne powinny niezwykle ostrożnie przeanalizować wszystkie fakty i opinie.
Artykuł 40: Wszelkie kroki dyscyplinarne podejmowane wobec członka Partii muszą zostać przedyskutowane i przegłosowane na powszechnym spotkaniu członków danej organizacji partyjnej i zgłoszone podstawowemu komitetowi partyjnemu w celu zaaprobowania. Jeśli sprawa jest poważna lub skomplikowana, albo też związana jest z usunieciem członka z Partii, powinna być zgłoszona do partyjnej komisji inspekcji dyscyplinarnej szczebla hrabstwa lub wyzszego szczebla w celu przeanalizowania i zaaprobowania z uwzględnieniem wszystkich specyficznych okoliczności. W szczególnych okolicznościach, komitet partyjny lub komisja inspekcji dyscyplinarnej szczebla hrabstwa lub wyższego ma prawo do podjecia suwerennej decyzji w sprawie zastosowania środków dyscyplinarnych wobec członka Partii.
Każda decyzja usunięcia członka lub zastępcy członka Komitetu Centralnego lub jakiegokolwiek komitetu lokalnego z pełnionego przezeń stanowiska, zawieszenia w prawach członka lub usunięcia z Partii musi zostać podjęta większością 2/3 głosów na sesji plenarnej komitetu, do którego on należy. W szczególnych sytuacjach, decyzja taka może zostac podjeta przez Stałą Komisję Biura Politycznego Komitetu Centralnego, albo stałą komisje lokalnego komitetu partyjnego. Istnieje wówczas konieczność przedstawienia tej decyzji na najbliższym posiedzeniu plenarnym komitetu partyjnego. Tego rodzaju środki dyscyplinarne musza być zatwierdzane przez następną w hierarchii ważności organizacje partyjną.
Członek lub zastępca członka Komitetu Centralnego, który poważnie naruszył prawo karne powinien być usuniety z Partii decyzją Biura Politycznego Komitetu Centralnego Partii. Członek lub zastępca członka lokalnego komitetu partyjnego, który poważnie naruszył prawo karne powinien być usunięty z Partii decyzją stałej komisji lub komitetu odpowiedniego szczebla.
Artykuł 41:
Kiedy organizacja partyjna decyduje się na zastosowanie środków dyscyplinarnych wobec członka, powinna rzetelnie i obiektywnie przeanalizować oraz zweryfikowac wszystkie fakty. Członek Partii ma prawo być powiadamiany o wszystkich dotyczących jego decyzjach dyscyplinarnych i ma prawo poznac ich uzasadnienie. Osoba, której dotycza oskarżenia musi mieć szansę obrony. Jeśli członek Partii nie akceptuje decyzji, może się od niej odwoływać, a organizacja partyjna musi to odwołanie rozpatrzyć. Ci, którzy kurczowo trzymaja się błędnych poglądów i wysuwaja nieuzasadnione żądanie powinni być poddawani krytyce.

Artykuł 42:
Jeśli organizacja partyjna nie radzi sobie z utzrymywaniem dyscypliny, sprawa musi zostać zbadana.
Jeśli organizacja partyjna poważnie naruszy dyscyplinę i nie jest w stanie naprawić swoich błędów, następny w hierarchii ważności komitet partyjny podejmuje, po przeanalizowaniu faktów i wzięciu pod uwagę szkodliwości przypadku, decyzję o reorganizacji lub rozwiązaniu organizacji, zgłaszając ten fakt kolejnej co do wysokości w hierarchii organizacji partyjnej w celu uzyskania aprobaty, po czym ogłasza i wykonuje swoją decyzję.
 

Rozdział VIII:Partyjne Organy Inspekcji Dyscyplinarnej
 


Artykuł 43:
Centralna Komisja Inspekcji Dyscyplinarnej Partii funkcjonuje pod kierownictwem Komitetu centralnego Partii. Lokalne komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich szczebli i podstawowe komisje inspekcji dyscyplinarnej funkcjonują pod kierownictwem komitetów partyjnych odpowiedniego szczebla i następnych w hierarchii komisji inspekcji dyscyplinarnej.
Komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich szcebli urzęduja tak długo, jak odpowiadajace im komitety partyjne.
Centralna Komisja Inspekcji Dyscyplinarnej Partii wybiera na sesjach plenarnych swoja stała komisję, sekretarza i jego zastepców i przedstawia swoje decyzje Komitetowi centralnemu do zaaprobowania. Lokalne komisje inspekcji dyscyplinarnej wszysstkich szczebli wybierają na sesjach plenarnych swoje stałe komisje, sekretarzy i ich zastępców oraz przedstawiają swoje decyzje do zaaprobowania komitetom partyjnym. Decyzje te powinny zostać zgłoszone następnej w hierarchii organizacji partyjnej. Kwestia, czy podstawowa organizacja partyjna powinna ustanowić komisje inspekcji dyscyplinarnej czy też komisarza inspekcji dyscyplinarnej, powinna zostac rozstrzygnięta przez kolejną w hierarchii organizację w zależności od specyficznych warunków.
Centralna Komisja Inspekcji Dyscyplinarnej Partii powinna, jeśli jest to konieczne, akredytowac grupy inspekcji dyscyplinarnejw partii i organach państwowych szczebla centralnego. Przewodniczący grup inspekcji dyscyplinarnej lub komisarze dyscyplinarni mają prawo uczestniczyc w spotkaniach odpowiednich komitetów partyjnych jako obserwatorzy bez prawa głosu. Organizacje partyjne maja obowiacek wspierać ich pracę.

Artykuł 44:
Głównym zadaniem partyjnych komisji inspekcji dyscyplinarnej są: kontrola przestrzegania Statutu i innych uchwał Partii, kontrola przestrzegania linii, zasad polityki i decyzji Partii i uczestniczenie w wysiłkach komitetów partyjnych mających na celu koordynację walki z korupcją. Komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich szczebli powinny edukować członków Partii w zakresie przestrzegania dyscypliny i ustaleń dotyczących dyscypliny. Powinny także nadzorować członków pełniących kierownicze funkcje w Partii, a także analizować i rozwiązywać skomplikowane i ważne problemy naruszenia Statutu i innych uchwał Partii i decydować w kwestii członków odpowiedzialnych za łamanie statutu. Powinny przyjmowac skargi i apelacje członków Partii, a także gwarantować przestrzeganie praw członków Partii.
Komisje inspekcji dyscyplinarnej wszystkich szczebli powinny składac komitetom partyjnym raporty podsumowujace ich pracę, a także opisujące napotakne problemy. Powinny także składać raporty wyższym w hierarchii komisjom.
Jeśli komisja inspekcji dyscyplinarnej odkryje naruszenie dyscypliny przez członka komitetu partyjnego, powinna zweryfikowac fakty i, jeśli to konieczne, rozpoczać dochodze nie w tej sprawie, po czym zgłosić ten fakt stałej komisji tego komitetu i powiadomić o tym fakcie następną w hierarchii komisję inspekcji dyscyplinarnej.

Artykuł 45:
Wyższe komisje inspekcji dyscyplinarnej mają prawo kontrolować pracę niższych komisji i aprobowac bądź modyfikować ich decyzje. Decyzja o modyfikacji musi być ratyfikowana przez odpowiedni komitet partyjny i potwierdzona przez komitet partyjny wyższy w hierarchii.
Jeśli lokalna komisja inspekcji dyscyplinarnej nie zgadza się z decyzją komitetu partyjnego odpowiedniego szczebla, może zażądac od komisji wyższej w hierarchii ważności powtórnego rozpatrzenia tej decyzji. Jeśli lokalna komisja inspekcji dyscyplinarnej odkryje przypadek naruszenia dyscypliny przez komitet odpowiedniego szczebla lub przez jego członków, zgłasza ten fakt komisji inspekcji dyscyplinarnej wyższej w hierarchii ważności. Komisja ta ma udzielić pomocy w rozwiązaniu problemu.
 

Rozdział IX: Kierownicze Grupy Członków Partii
 


Artykuł 46:
Kierownicza grupa członków Partii może zostac sformowana w kierowniczym ciele centralnego lub lokalnego organu państwowego, organizacji ludowej, instytucji ekonomicznej lub kulturalnej albo innej jednostce niepartyjnej. Grupa odgrywa rolę trzonu kierownictwa. Jej główne zadania to: kontrolowanie, czy linia, zasady i polityka Partii są wprowadzane w życie, dyskutowanie i podejmowanie decyzji w kwestiach o dużym znaczeniu, zarządzanie kwestiami dotyczącymi kadr, współpraca z kadrami niepartyjnymi i masami w dziedzinie wypełniania zadań wyznaczonych przez Partie i państwo, kierowanie pracą podległej sobie bezpośrednio organizacji partyjnej jednostki.



Artykuł 47:
Skład kierowniczej grupy członków Partii jest wyznaczany bezpośrednio przez członków organizacji, która powołuje grupę. Grupa powinna mieć sekretarza i, o ile to konieczne, zastępcę sekretarza.
Kierownicza grupa członków partii musi akceptować zwierzchnictwo organizacji partyjnej, która ją powołała.

Artykuł 48:
Komitety partyjne mogą być utworzone w organach państwowych, które pełnią scentralizowane kierownictwo nad podległymi im jednostkami. Komitet Centralny Partii musi zastosować specjalną procedurę ich ustanowienie i okreslić funkcje, kompetencje i zadania.
 

Rozdział X: Relacje między Partią i Komunistyczną Ligą Młodzieży
 


Artykuł 49:
Komunistyczna Liga Młodzieży Chin masową organizacją młodych ludzi pod kierownictwem Komunistycznej Partii Chin; jest szkołą, w której duża liczba młodych ludzi uczy się na temat socjalizmu o chińskiej specyfice i komunizmie poprzez praktykę; jest sojusznikiem partii i jej siłą rezerwową. Komitet Centralny Komunistycznej Ligi Młodzieży funkcjonuje pod przywództwem Komitetu Centralnego Partii. Lokalne oddziały Komunistycznej Ligi Młodzieży funkcjonują pod przywództwem komitetów partyjnych odpowiedniego szczebla i wyższych w hierarchii organizacji Ligi.

Artykuł 50:
Partyjne komitety wszystkich szczebli muszą wzmacniac swoje kierownictwo nad Komunistyczną Ligą Młodzieży i zwrócić baczną uwagę na selekcję i szkolenie kadr Ligi. Partia musi pewnie wspierać Komunistyczną Ligę Młodzieży w w jej żywej i kreatywnej działalności odpowiadającej potrzebom młodych ludzi, a także pozwalać odgrywać Lidze rolę mostu łączącego Partię z młodymi ludźmi.
Sekretarze komitetów Ligi szczebla hrabstwa lub wyższego mają prawo uczestniczyć w spotkaniach komitetów partyjnych odpowiednich szczebli i spotkaniach ich stałych komisji, nie mają jednak prawa głosu.
 

Rozdział XI: Godło i Flaga Partii
 


Artykuł 51:
Godłem Komunistycznej Partii Chin jest sierp skrzyżowany z młotem.

Artykuł 52:
Flagą Komunistycznej Partii Chin jest czerwona flaga ze złotym godłem Partii.

Artykuł 53:
Godło i flaga Partii sa symbolem i znakiem Komunistycznej Partii Chin. Organizacje partyjne wszystkich szczebli powinny bronić czci godła i flagi Partii. Godło i flaga Partii mogą być używane zgodnie ze stosownymi regulacjami