Tekst pochodzi z książki "Feliks Dzieyński -Pisma wybrane" Książka i wiedza, Warszawa 1955 strony 32-40. Jest to własny opis ucieczki Dzierżyńskiego, której dokonał wraz z innym zesłańcem, Rosjaninem Składkopiewcewem, z Wiercholeńska w czerwcu 1902 r. w drodze na zesłanie do Wilujska (na Syberii Wschodniej).
Feliks Dzierżyński
Ucieczka z zesłania
Północ wybiła na wieży cerkiewnej; dwaj wygnańcy światło zgasili w swej izbie i
przez okno wyleźli ukradkiem na podwórze, by nie zbudzić gospodarzy. Daleką i
niebezpieczną mieli podróż przed sobą; pożegnać mieli na zawsze to miejsce
piękne, lecz puste, tchnące śmiercią, obczyzną, niewolą. Jak zbóje w nocy
skradali się koło chat, rozglądając się bacznie, czy nie ma kogo, czy nie czyha
kto na nich. Cicho było, wieś spała. Od czasu do czasu tylko stróże nocni znaki
sobie dawali stukając w kołatkę. Wreszcie przyszli nad rzekę, cofnęli się: tam
rybak rozstawiał swe sieci, nie mogli więc wsiąść do czółna, musieli ukryć się,
by nie zauważono, że w ciszy nocnej wygnańcy coś knują.
Rybak wrócił niebawem do chaty. Znaleźli więc czółno i usiedli cicho,
cichuteńko, czując w sobie siłę i wiarę, że ujdą stąd. Żal tylko ogromny ich
ścisnął, gdy wspomnieli, że w tejże wsi ich bracia się męczą i będą jeszcze się
męczyli, tęsknili i wyglądali wieści z pola walki, dokąd oni teraz podążają
pomimo zakazów carskich i pilnowania na miejscu przez szpiclów specjalnych,
urzędowo zwanych „dozorcami politycznych zesłańców". Uczucie to jednak trwało
moment tylko; na drugi brzeg Leny szerokiej i bystrej musieli przepłynąć tak
cicho, by szmeru nawet żadnego nie było. Oddech zaparło, serce ścisnęło się
radośnie — już jadą, wieś już oddala się szybko, aż wreszcie zniknęła w
ciemnościach. Wówczas radosny okrzyk wyrwał się z ich piersi, zmęczonych
przeszło dwuletnim uwięzieniem, chcieli uściskać się, głośno krzyczeć o swej
radości, by świat cały się dowiedział, że oto będąc wygnańcami przed pięciu
minutami, przestali nimi już być, poczuli się prawdziwie wolnymi, bo zrzucili z
siebie kajdany i nie siedzą dobrowolnie na miejscu wygnania tylko dlatego, że
car im kazał tam siedzieć.
Żwawo do pracy się wzięli. Do 9 rano musieli przebyć przestrzeń piętnastomilową.
Na zmianę wiosłowali. Prąd rzeki był bystry, więc lotem ptaka sunęło czółno po
gładkiej, lecz wartkiej toni rzeki, otoczonej górami, łąkami i lasem. W nocy
przy księżycu wszystko to wyglądało fantastycznie i tajemniczo. Gdzieniegdzie
nad brzegiem ogniska się paliły, odbijając się w wodzie. Unikali tych brzegów
wygnańcy, w cieniu starali się jechać, spoglądając w stronę ogniska i śmiejąc, i
ciesząc się w duszy, że nikt nie wie, że trzeba „łapać".
Lecz radość nadmierna i uczucie spokoju miały przeminąć wkrótce: usłyszeli przed
sobą szum jakiś, jak od wodospadu, przy ciszy nocnej szum rozległ się daleko,
odbijając się od gór. Słychać było, że tam pomrukuje jakiś olbrzym, rozpoznać
jednak nie było sposobu, czy trzeba z nim walczyć i jak. Zbiegów ogarniać zaczął
niepokój, nie znali rzeki, na moment wstrzymali się w biegu i prędzej do brzegu
skierowali swą łódź, by w czas uprzedzić niebezpieczeństwo. Szum wciąż
potężniał, aż wreszcie w łoskot przeszedł; rozpoznać już można było, że dwa
żywioły walkę staczają. Wynurzyła się wyspa ogromna, a z lewej jej strony
wznosiły się nad rzeką skały i z nimi fale toczyły tak głośną walkę.
Minęli to niebezpieczeństwo, skierowali się w prawo, odetchnęli swobodnie; lecz
wyspa kończy się i znowu łoskot i prąd łódkę chciał rzucić przez skały w dół. Tu
stał młyn; rzeka ku wyspie groblą była przegrodzona, a woda pędziła z szumem
przez groblę w dół. Zatrzymali się w porę u brzegu. I co tu robić? Przed nimi
młyn, grobla skalista i przepaść, z lewa wyspa ogromna z brzegiem spadzistym,
tam w tyle skały. W młynie widocznie spali, psów na szczęście nie było, konie
zarżały tylko niespokojnie i galopem od brzegu odbiegły. Jeden ze zbiegów na
zwiady poszedł: być może uda się po cichu przeciągnąć łódkę brzegiem obok młyna;
drugi w łódce pozostał. Zwiady nic nie pomogły, wracać trzeba przeciwko prądowi,
zapewne tam pośród skał było przejście, noc teraz — lecz nie ma rady, trzeba
szukać; podjechali do wyspy i wzdłuż niej zawrócili. Lecz w nocy przy tak
szalonym pędzie wody nie można na ryzyko przejścia szukać, tym bardziej że
księżyc się już schował, zaczęło świtać i mgła zaczęła wznosić się ku górze nad
rzeką. Po długich trudach udało im się nareszcie wśród krzaków łódkę przez wyspę
przeciągnąć. Dwadzieścia razy za łódkę brali, wytężali wszystkie swe siły, by o
dwa do trzech kroków przesunąć ją, aż wreszcie wyczerpani, omal bez sił,
zepchnęli łódkę na drugą stronę, usiedli i czas jakiś tak płynęli odpoczywając.
Chłód począł dokuczać nad ranem, włożyli więc palta zimowe, ciesząc się, że i tę
trudność przezwyciężyli. Rozedniało wkrótce prawie zupełnie, prąd unosił ich
wciąż dalej i dalej. Milczeli pracując usilnie wiosłami, otoczeni zewsząd mgłą
szarą, gęstą, ciemną. Nie widzieli już nic wokoło, mały tylko kawałek wody koło
łódki, a reszta świata była odgrodzona od nich tą mgłą. Jechali w bezbrzeżnej
przestrzeni, nie czując nawet, jak szybko płynie ich łódź, zziębnięci pomimo
pracy; ani brzegów nie widać, ani nieba, ani rzeki — czasami tylko podmuch
wiatru zwieje w jedną stronę tę mgłę i wówczas widać na moment i niebo jasne, i
las, i góry.
Już szósta godzina, a mgła nie ustaje, raptem — o rety! staje się coś okropnego:
trzask, krzyk i już po wszystkim... Zginęli! Nie, bez walki zbiegowie nie
oddadzą swego życia!... To znów wyspa była i drzewo nadbrzeżne rozpostarło nad
wodą swoje konary: nie zauważyli tego zbiegowie, łódka wpadła na drzewo z całym
impetem i zbieg wiosłujący krzyknąć nie zdążył, a był już w wodzie. Uchwycił się
jednak instynktownie za gałąź, sterczącą nad wodą, i wypłynął, lecz palto
watowane, na wskroś przemokłe, ciążyło mu bardzo, a gałąź słaba zaczęła się
łamać; uchwycił się innej, lecz i ta słaba była i nie mógł się sam wydostać, bo
łódki już nie było. Drugi zibieg jednak zdążył na pień drzewa wskoczyć zawczasu
i pomógł wreszcie towarzyszowi wydostać się z wody. Przykre to były chwile: na
wyspie pustej, rozbitkowie, pozbawieni wszystkiego, niedaleko od miejsca
wygnania, poczuli się znowu więźniami! Lecz nie, zbieg się nie upokorzy.
Spojrzeli po sobie i zrozumieli, że obydwaj mieli tę jedną myśl: śmierć lub
swoboda, powrotu-już nie ma, walka do śmierci!
Lecz co mają począć? Tam, za rzeką, jest droga i ludzie jeżdżą, słychać ich
głosy i turkot wozów, wkrótce nawet zobaczyć ich można będzie. Mgła się wzbija
ku górze i niebo całe pokrywa się obłoczkami drobnymi. Ci ludzie mogą być ze wsi
tej samej, mogą poznać... „Tratwę zrobimy, przejedziemy przez rzekę, a potem
pieszo pójdziemy, łódkę na wsi ukradniemy i znowu pojedziemy". •— Lecz to było
tylko marzenie! Jak tu tratwę zrobić, czym? Nie ma więc innej rady — trzeba
wołać o pomoc, a jeżeli aresztować zechcą... ha, to są góry i tajga wpobliżu...
Umówili się więc, jak się mają tłumaczyć, i jeden z nich, co nie był zmókł,
stanął na czatach wypatrując, czy ktoś nie przejeżdża, a drugi, skąpany w rzece,
rozłożył ognisko, rozebrał się i daiwajże tańczyć naokoło ogniska, by się ogrzać
i osuszyć. Osuszył się wreszcie, aż tu chłopi ze wsi pobliskiej nadjechali
łodzią do wyspy. Było ich kilku. Na piersiach jednego z nich blacha ze znakiem
carskim świeciła. Przewieźli rozbitków na brzeg, a ci im zaraz dali 5 rubli. Od
razu szacunku nabyli dla zbiegów, patrzących ponuro na rzekę. „Tu nasze
pieniądze i rzeczy potonęły, pozostały nam tylko drobne pieniądze, 60 rubli., a
reszta, kilkaset rubli, tam na dnie leży! Jak my dalej pójdziemy? Co robić, co
robić!" „Uspokójcie się, jakoś to będzie" — zaczęli ich chłopi uspokajać i bez
żadnego już uprzedzenia zapytali się ich, skąd jadą i dokąd, i czuć było
współczucie i gotowość niesienia pomocy. Zbiegowie nie zaraz odpowiedzieli,
przechadzali się zasępieni.
„Czy prędko konie będą?"
„A zaraz!"
„Ja syn kupca z miasta N. — przemówił jeden z nich wreszcie — a to „prikazczik"
1, jechaliśmy do Zygałowa, by wsiąść tam na statek i jechać do Jakucka po kość
mamutową, aż tu..."
„Nie troszczcie się tak bardzo — zaczęli chłopi znów uspokajać — dobrze, że Bóg
was cało zachował" (tu „kupcy" pobożnie się przeżegnali), „my was końmi
zawieziem do Z., a tam możecie do domu wysłać telegram po pieniądze".
„A! to znakomita myśl" — przemówili obaj i umilkli; natężali bowiem swą myśl,
jak się wyplątać z tego; zaczęli znów chodzić zadumani; już nie zwracali uwagi
na to, co chłopi mówią.
Konie nadeszły, pożegnali się chłopi z rozbitkami. A „kupcy" wsiedli szczęśliwi
do bryczki i błogo się uśmiechali do siebie, gdy furman na nich nie patrzał. Bo
i szczęście wielkie spotkało ich: pomimo wszystko w tę samą stronę jadą, dokąd
zamierzali, zamiast łodzią końmi ich wiozą.
Dziesięć wiorst tak jechali do sioła, spotkali ich chłopi zebrani — wieść o
rozbitkach ich wyprzedziła — i zaraz im pisarz gminny doniósł, że część rzeczy
wyłowiono tu koło wsi, a oni muszą tu kilka dni siedzieć, jeżeli chcą, by i
pieniądze ich odnaleziono. Chciwość chłopów atoli uratowała rozbitków; zaczęli
dowodzić, że teraz, gdy woda brudna, bystra, niespo-sób znaleźć: niech kupcy
zostawią swój adres, niech nawet jednemu z chłopów dadzą plenipotencję do
poszukiwań. Chłopi znajdą i odeślą wszystko w całości, a sami niech telegrafują
po pieniądze do domu. „Kupcy" ucieszyli się tą propozycją, napisali
plenipotencję, za wyłowione rzeczy dali 3 rub. Lecz trzeba było się jeszcze
wykręcić od telegramu. „Wy wiecie, rozpoczął „kupiec"' — że w naszym stanie z
pieniędzmi ostrożnie się obchodzą. Czy ojciec uwierzy naszemu nieszczęściu?
Powie: przełaj daczyli, w karty przegrali, niech robią, co chcą, ja im nie
wyślę! A matka, matka nieszczęsna, co się z nią biedną stanie, gdy się. dowie o
naszym rozbiciu!" I „kupiec" rozczulony przeżegnał się z iście prawosławnym
namaszczeniem — „Hospodi pomiłuj" — westchnął głęboko, a wraz z nim i wielu z
tłumu.
Nie, nie ma innej rady: „kupcy" zaraz muszą jechać do domu i to nie po szosie,
wzdłuż linii telegraficznej, lecz drogą uboczną, bo krótszą, do kolei w stronę
miasta N., skąd „kupcy" pochodzą.
Zaprowadzono więc ich do izby. Samowar szumi na stole, gospodyni swe „szańgi" 1
wykłada na stół, izba pełna bab i chłopów szepcących i opowiadających sobie, jak
to się stało; nie chcą się zbyt uprzykrzać „kupcom" zamyślonym, popijającym w
swoim frasunku milczkiem herbatę. Zapytani o coś, pomrukują tylko „kupcy" i
ciężko wzdychają. Jeden chłop wreszcie nabiera odwagi i powiada, że ma 5 funtów
kości, prosi kupców, by kupili, że tanio sprzeda. Oj, durnie, durnie wy chłopi!
Czyż kupcy bywają tak chudzi, jak ci, co siedzą przed wami? Oj, durnie wy, toż
nawet się nie domyślacie, że to tacy, których się łapie i wiąże!
Odjechali w końcu „kupcy" obiecując, że za tydzień lub dwa wrócą tu znowu z
pieniędzmi i kupią tę kość mamutową. Jechali tak dniem, i nocą bez przerwy przez
tajgę, las pierwotny, olbrzymi, a furmani im legendy opowiadali o zbójcach i
włóczęgach, mordach, grabieżach w tej tajdze, o zbiegłych i ukrywających się tu
katorżnikach i zesłańcach, o polowaniu na tych zbiegów. I wraz z tymi
opowieściami tajga ciemna, tajemnicza, szumiąca wiecznie, poczęła żyć i
wynurzały się z gęstwiny cienie zabitych i nie pochowanych, cienie umierających
z głodu i konających z przekleństwem, że matka ich na świat wydała; cienie
zbłąkanych, co łbem o pnie drzew tłuką w beznadziejnej rozpaczy. To znów wynurza
się cień zbója, co czyha przy drodze z lufą wymierzoną na kupców, a tam znów
katorżnik, ścigany jak zwierz dziki, pędzi co tchu, pod konary się chowa, lecz
kula już go dosięga i pada, krwią brocząc... A „kupcy" wciąż jadą i jadą
zamyśleni nad dziwnym losem człowieka i zapatrzeni w tę tajgę olbrzymią, żywą.
Niedawno sami więźniowie, otoczeni żołdactwem, strzeżeni pilnie, pędzeni tysiące
wiorst, hen, precz z ojczyzny na krańce świata, do Azji północnej, a teraz już
wolni, na powrót wracają wśród tajgi! Na niebo usiane gwiazdami spoglądać mogą i
ono się do nich uśmiecha wróżąc powodzenie.
A tajga wciąż szumi i szumi...
Furmani i konie zmieniali się co 6—10 godzin; zbiegowie szybko posuwali się
naprzód, wciąż bliżej do celu; legenda cała tworzyła się o rozbitkach, tuż przy
nich, bo każdy z furmanów następnemu na wsi od siebie coś dodawał, a „kupcy"
zasmuceni wzdychali, a gdy nikt w twarz im nie patrzał, wesoło się uśmiechali.
Bo też przyznać trzeba, że szczęście diabelnie im dopisuje. Już wkrótce tajga
miała się skończyć, 20 wiorst do wsi pozostało, konie syberyjskie wytrwale wciąż
biegną bez przerwy już 80 wiorst. Wtem pędzi im na spotkanie kibitka, słychać z
dala już dzwonek, to trójką jadą, to ktoś ze sług carskich! „Kupcom" raptownie
spać się zachciało, kładą się więc i paltem się przykrywają. To „isprawnik"
(naczelnik powiatowy) z naczelnikiem włościańskim pojechali drogę oglądać;
przejechali, lecz już „kupcy" leżą skarżąc się tylko, że w bryczce trudno
zasnąć.
Noc się zbliżała, gdy z tajgi tej wyjechali, wieś tuż za tajgą, konie stajnie
poczuły, a „kupcy" zaczęli się troszczyć, czy znajdą zaraz świeże konie. Aż tu
widzą na drodze włościan z czapkatni w ręce i starca siwego na kolanach.
Widocznie wzięli „kupców" za sługi carskie, lecz gdy za chwilę poznali omyłkę
swoją, wnet się wszystko zmieniło. Upokorzyli się dla władzy, a ci żadnych
epoletów i znaków nie mają, co za jedni? Stój! schwycili konie za uzdę i
zatrzymali, bryczkę dokoła otoczyli. Byli pijani. Przepili pieniądze gminne wraz
ze swoim „starostą" (sołtysem) i teraz chcieli przebaczenia prosić u władzy, od
kary się wykręcić. Lecz to nie urzędnicy, a więc „kto wy? skąd? dokąd? po co?"
„Precz rozbójnicy, jak śmiecie nas, kupców z miasta N., na drodze zatrzymywać.
My wam, hołoto, pokażemy! Ustąpcie! Furmanie, jedź dalej, pędź batem won tę
zgraję pijaną" — zaczęli srogo krzyczeć „kupcy", choć skóra na nich cierpła.
„Czy już uprzedzono tych chłopów? Nie, to niemożliwe; a więc być może jest
jeszcze ratunek! Tylko zimnej krwi, zbiegowie!" Lecz furman zjjladł, opuścił
lejce i ani słowa przemówić nie był w stanie; nie mógł koni przez tłum popędzić.
Zaś pijany Starosta natarczywie czepiał się: „kto wy, skąd, dokąd i po co?"
Rozpoczęła się wówczas batalia „na gębę". „Kupcy" mieli jeden
paszport, pokazali wreszcie staroście, a jeden z nich wyjął papier i zaczął
głośno „skargę pisać" do generał-guberna-tora, że ich, dobrze znanych mu ludzi,
zatrzymują jako przestępców na drodze, napaście urządzają jego podwładni z
blachami carskimi na piersiach, chcąc prawdopodobnie dostać na wódkę. Zwrócił
się wreszcie do chłopów niektórych, by byli świadkami przeciw staroście. Zlękli
się chłopkowie i nogi za pas wzięli, a starosta zaczyna przepraszać i zaprasza:
„Pożałuj-tie w barskuju komnatu"1, obiecując, że zaraz zarządzi, by konie gminne
były podane, niech tylko kupcy się nie gniewają.
„A, w takim razie to rzecz inna!" — „kupcy" przyjmują
wspaniałomyślnie zaproszenie. i
Lecz wkrótce czekała „kupców" znów niespodzianka, wkrótce „isprawnik" miał
wrócić i tu się zatrzymać; może jeszcze ich zastać. Lecz przyszedł starosta i
wyzwolił ich z biedy.
Na jego widok oburzyli się strasznie: „Ty, starosto, śmiałeś nas zatrzymywać,
nas o papiery pytać, jak zbójów? Nie darujemy ci tego! Napadać na drodze na
kupców przejeżdżających! Nie, nie darujemy ci tego!" — w swej pańskiej godności
rozgniewani i obrażeni, kupcy nie zechcieli ani minuty przebywać pod jednym
dachem z takim opryszkiem, pijanicą i „łykiem", kazali swe rzeczy zanieść na wóz
i pojechali szukać prywatnego mieszkania, by tam konie wynająć i zaraz dalej
wyruszyć.
Ostatnia to była próba dla zbiegów, musieli rolę panów odegrać, a potem
serdecznie się śmieli, że oni, oni raz w życiu byli panami! Wszak lud im to
daruje i chełpliwości pańskiej za grzech nie poczyta?
Dalej szczęśliwie przez stepy buriackie jechali i za parę dni już byli w
pociągu, który ich zawiózł tam, dokąd się rwali. Ucieczka cała do kraju trwała
17 dni, a w tamtą stronę wieźli ich zbiry cztery miesiące.
„Czerwony Sztandar" nr 1, 1902